Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Evidence for pious people attending dying people

Evidence for pious people attending dying people

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Evidence for pious people attending dying people

Question

It is customary when someone is passing away to invite a pious person. Is there any basis for this from the Sunnah?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

Please refer to the ḥadīths and fiqh texts below. The presence of pious people attracts the mercy of Allah Almighty, and they can also do talqīn (prompting the dying person to read) and supplicate for the dying person. It must, however, be noted that talqīn and supplication can be undertaken by anyone and the presence of pious people is not necessary.

قال الإمام أحمد بن حنبل في المسند (١١٦٢٨): حدثنا يونس، حدثنا فليح، عن سعيد بن عبيد بن السباق، عن أبي سعيد الخدري قال: لما قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم كنا نؤذنه لمن حضر من موتانا فيأتيه قبل أن يموت، فيحضره ويستغفر له، وينتظر موته، قال: فكان ذلك ربما حبسه الحبس الطويل فيشق عليه، قال: فقلنا أرفق برسول الله أن لا نؤذنه بالميت، حتى يموت، قال: فكنا إذا مات منا الميت، «آذناه به، فجاء في أهله فاستغفر له، وصلى عليه، ثم إن بدا له أن يشهده، انتظر شهوده، وإن بدا له أن ينصرف، انصرف قال: فكنا على ذلك طبقة أخرى، قال: فقلنا: أرفق برسول الله صلى الله عليه وسلم أن نحمل موتانا إلى بيته، ولا نشخصه، ولا نعنيه، قال: ففعلنا ذلك فكان الأمر، انتهى. قال الهيثمي في مجمع الزوائد (٣/٢٦): رجاله ثقات، انتهى. ورواه البيهقي (٧١٨١) وصححه ابن حبان (٣٠٠٦) والحاكم (١٣٢٢ و ١٣٤٩)۔

وروى الإمام أحمد (١٢٥٤٣ و ١٢٥٦٣ و ١٣٨٢٦) عن عبد الصمد وحسن بن موسى وعفان، قال عبد الصمد: حدثنا حماد، حدثنا ثابت، عن أنس، أن النبي صلى الله عليه وسلم دخل على رجل من بني النجار يعوده، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا خال، قل: لا إله إلا الله، فقال: أو خال أنا أو عم؟ فقال النبي صلى الله عليه وسلم: لا بل خال، فقال له: قل: لا إله إلا هو، قال: خير لي؟ قال: نعم، انتهى. قال الهيثمي (٥/٣٠٥): رجاله رجال الصحيح، انتهى. ورواه أبو يعلى (٣٥١٢) والبزار كما في كشف الأستار (٧٨٧) والضياء في المختارة (٥/٣٥) وصحح سنده، قال الهيثمي (٢/٣٢٥): رواه أبو يعلى والبزار، ورجاله رجال الصحيح، انتهى۔

وقال ابن أمير حاج في حلبة المجلي (٢/٥٩٦) وحكاه في الفتاوى الهندية (١/١٥٧): وحضور أهل الخير والصلاح مرغوب فيه، انتهى۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

9 Dhū al-Ḥijjah 1441 / 30 July 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmed and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: