IslamQA

Some Mu’jizaat

Answered according to Hanafi Fiqh by Fatwaa.com

Salam.
Is there any authentic Hadith about this..
1.A fly never sat on the Prophet’s face SAWW . 2. A cloud would shadow the Prophet SAWW. 3. Prophet Muhammad SAWW ever yawned in his entire life.
Need your guidance.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

  • We were unable to find a narration of this regard in any of the available books of Ahadith, which we have at our disposal. Some scholars like ‘Allamah Ibn al-Mulaqqin, Qadhi ‘Iyadh, ‘Allamah as-Suyuti etc mentioned that a fly did not sit upon the noble Prophet (SallAllahu ‘alayhi wa sallam), however, they did not present any proof to support their claim.

Undoubtedly, Allah Ta’ala assisted the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) with many miracles, and blessed him with lots of special privileges.

However, we can only be absolutely sure that those miracles and specialties are true if they have reached us via a chain of transmission up to the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam), If there is absolutely no chain of transmission – not even a weak chain – then we cannot attribute that to the noble Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam).

  • There is a lengthy narration which speaks about a cloud shadowing the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) whilst he was on a journey to Syria.

Besides this specific instance, we have not found any other narration which mentions that a cloud would generally cover the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam).

With regards to a general shadow, kindly refer to the following link:

https://hadithanswers.com/did-rasulullah-sallallahualayhi-wasallam-have-a-shadow/

  • Imam al-Bukhari narrated:

 “No Prophet has ever yawned.” (Tarikh al-Kabir, 8 / 294)

This general narration is clear proof that the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) did not yawn.

There are two additional points which support the fact that the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) did not yawn.

The first is that the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) described the yawn as being from the devil. It is farfetched that (sallAllahu ‘alayhi wa sallam) would be affected by the devil.

Secondly, the noble companions were very eager to relate everything about the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam). Yet, we do not find them describing or even mentioning the yawn of the Prophet (sallAllahu ‘alayhi wa sallam).

And Allaah Ta’aala knows best

Wassalaam,

Ismail Moosa (Mufti)

References

ورأيت في (أعذب الموارد وأطيب الموالد) للعَزَفي السبتيّ أنَّ من خصائصِ سيِّدنا رسول الله صلى الله عليه وسلَّم أنَّه كان لا ينزل عليه الذباب (غاية السول في خصائص الرسول – ص: 203-204(

“ذكر القاضي عياض في الشفاء والعَزَفي في مولده أنَّ من خصائصهِ صلَّى الله عليه وسلم أنَّه كان لا ينزل عليه الذُّباب، وذكره ابن سبع في الخصائص بلفظ أنه لم يقع على ثيابه ذباب قطّ (الخصائص الكبرى – 1/ 117) 

قال الترمذي: حدثنا الفضل بن سهل أبو العباس الأعرج البغدادي حدثنا عبد الرحمن بن غزوان أبو نوح أخبرنا يونس بن أبي إسحق عن أبي بكر بن أبي موسى عن أبيه قال : خرج أبو طالب إلى الشام وخرج معه النبي صلى الله عليه و سلم في أشياخ من قريش فلما أشرفوا على الراهب هبطوا فحلوا رحالهم فخرج إليهم الراهب وكانوا قبل ذلك يمرون به فلا يخرج إليهم ولا يلتفت قال فهم يحلون رحالهم فجعل يتخللهم الراهب حتى جاء فأخذ بيد رسول الله صلى الله عليه و سلم هذا سيد العالمين هذا رسول رب العالمين يبعثه الله رحمة للعالمين فقال له أشياخ من قريش ما علمك فقال إنكم حين أشرفتم من العقبة لم يبق شجر ولا حجر إلا خر ساجدا ولا يسجدان إلا لنبي وإني أعرفه بخاتم النبوة أسفل من غضروف كتفه مثل التفاحة ثم رجع فصنع لهم طعاما فلما أتاهم به وكان هو في رعية الإبل قال أرسلوا إليه فأقبل وعليه غمامة تظله فلما دنا من القوم وجدهم قد سبقوه إلى فيء الشجرة فلما جلس مال فيء الشجرة عليه فقال انظروا إلى فيء الشجرة مال عليه قال فينما هو قائم عليهم وهويناشدهم أن لا يذهبوا إلى الروم فإن الروم إذا رأوه عرفوه بالصفة فيقتلونه فالتفت فإذا بسبعة قد أقبلوا من الروم فاستقبلهم فقال ما جاء بكم ؟ قالوا جئنا أن هذا النبي خارج في هذا الشهر فلم يبق طريق إلا بعث إليه بأناس وإنا قد أخبرنا خبره بعثنا إلى طريقك هذا فقال هل خلفكم أحد هو خير منكم ؟ قالوا إنما أخبرنا خبره لك لطريقك هذا قال أفرأيتم أمرا أراد الله أن يقضيه هل يستطيع أحد من الناس رده ؟ قالوا لا قال فبايعوه وأقاموا معه قال أنشدكم الله أيكم وليه ؟ قالوا أبو طالب فلم يزل يناشده حتى رد أبو طالب وبعث معه أبو بكر بلالا وزوده الراهب من الكعك والزيت

 قال أبو عيسى هذا حديث حسن غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه (أخرجه الترمذي في سننه – 5 / 590)

التثاؤب من الشيطان  (متفق عليه)

يحيى بن عبيدالله بن قزعة أبو زكريا البصري عن ابيه سمع مسلمة بن عبد الملك، مرسل قال ما تثاوب نبى قط، روى عنه مسلم بن ابراهيم وبشر بن الحكم. (التاريخ الكبير – 8/ 294)

 

وأما حديث التثاوب فهو النفس الذي ينفتح منه الفم لدفع البخارات المختنقة في عضلات الفك وهو إنما ينشأ من امتلاء المعدة وثقل البدن ويورث الكسل وسوء الفهم والغفلة قوله فليرده أي ليكظم وليضع يده على الفم لئلا يبلغ الشيطان مراده من تشويه صورته ودخول فمه وضحكه منه قوله إذا قال ها كلمة ها حكاية صوت المتثاوب فإذا قال ها يعني إذا بالغ في التثاؤب ضحك الشيطان فرحا بذلك ولذلك قالوا لم يتثاءب نبي قط (عمدة القاري – 23 / 59)

 

وأسند بن أبي شيبة نحو ذلك عن مجاهد وعكرمة والتابعين المشهورين ومن الخصائص النبوية ما أخرجه بن أبي شيبة والبخاري في التاريخ من مرسل يزيد بن الأصم قال ما تثاءب النبي صلى الله عليه و سلم قط وأخرج الخطابي من طريق مسلمة بن عبد الملك بن مروان قال ما تثاءب نبي قط ومسلمة أدرك بعض الصحابة وهو صدوق ويؤيد ذلك ما ثبت أن التثاؤب من الشيطان ووقع في الشفاء لابن سبع أنه صلى الله عليه و سلم كان لا يتمطى لأنه من الشيطان والله أعلم (فتح الباري – 10/ 613)

 

اخرج البخاري في التاريخ وابن ابي شيبة في المصنف وابن سعد عن يزيد بن الاصم قال ما تثاءب النبي {صلى الله عليه وسلم} قط

واخرج ابن أبي شيبة عن مسلمة بن عبد الملك بن مروان قال ما تثاءب نبي قط (الخصائص الكبرى – 1/ 114)

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Find more answers indexed from: Fatwaa.com
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!