I divorced my wife before consummation. After Nikkah, we met once in a shop for lunch. Due to respect of woman, the shop also had separate cabins, these cabins were made within the shop. The height of the curtains was equal to the chair means half of our body and our legs were seen easily by the customers who sit outside the cabins in the same shop and anyone can enter in our cabin easily specially shopkeeper. I can attach the picture of that cabin for your understanding if u need it. We are class fellows and sit alone in class room for many times after Nikkaah, but the doors were always open and anyone can easily enters into the class room because that was a university and people come and go in the corridor and gallery , and on the other side there were two windows having transparent glass and from the outside everyone can looks inside the class room. In both of the situation we have no chance to do any sexual intercourse because both the places were not safe one is shop and other one is classroom of university. In shop we just kissed each other nothing more than this. After Nikaah, we lived in separate homes, I lived in my own house and she lived in her own house with her parents and Rukhsati was not happened. I divorced her by saying divorce three times separately. I want to marry that girl again and reconcile. My question is that, according to these situations, is khalwat e saheeha happened or not? And if I want to marry her again, can I marry her without halala?
My English is not very good but I tried to write my question in English language and I hope you understand my question.
السلام علیکم
میں نے انگلش میں بھی آپ سے سوال پوچھا تھا اردو میں اسلئے پوچھ رہا ہوں کیونکہ اس میں ساری بات آرام سے سمجھا سکتا ہوں۔ میں نے ایک لڑکی سے نکاح کیا مگر کچھ مسائل کی وجہ سے رخصتی سے پہلے ہی اس کو طلاق دے دی۔ ہم دونوں کے درمیان کوئی ازدواجی تعلق یا میاں بیوی والا کوئی تعلق قائم نہیں ہوا تھا۔ وہ اپنے ماں باپ کے گھر میں رہتی تھی اور میں اپنے گھر میں۔میں نے اس کو الگ الگ تین طلاقیں دی تھیں۔ نکاح کے بعد ہم جیسے ملے وہ بھی بیان کر رہا ہوں
ہم ایک بار کھانا کھانے کے لیے ایک دوکان پر گئے تھے اور لڑکی کے پردے کی وجہ سے ہمیں الگ پردے میں بٹھایا گیا تھا اور وہ پردے بھی اسی دوکان کے اندر موجود تھے اور اس پردے سے ہماری ٹانگیں باہر سے نظر آتی تھیں اور باہر اور کسٹمرز بھی تھے اور پردے میں کوئی بھی آسکتا تھا خاص کر کے دوکاندار۔ ہم نے ایک دوسرے کے منہ پر پیار کیا اور چلے گئے۔
ہم یونیورسٹی میں ایک ہی کلاس میں پڑھتے تھے اور اکثر کلاس روم میں ساتھ بیٹھا کرتے تھے اس وقت اکثر کلاس روم میں کوئی نہیں ہوتا تھا مگر کلاس روم کا دروازہ کھلا ہوتا تھا اور باہر لوگ آ جا رہے ہوتے تھےکلاس روم میں سب کچھ نظر آرہا ہوتا تھا کوئی بھی اندر آ سکتا تھا اور کلاس روم کی دوسری طرف شیشے کے کھڑکی تھی باہر سے اندر با آسانی اندر سب نظر آتا تھا۔
ہم ان دو صورتوں میں ہی ملے مگر کبھی ایسی تنہائی میں نہیں ملے جہاں ہم بنا کسی رکاوٹ کے میاں بیوی والا تعلق قائم کر سکیں۔
میرا سوال یہ ہے کے(1) کیا ان دونوں صورتوں کے مطابق کیا ہم دونوں میں خلوت صحییحہ ہوئی کے نہیں؟ (2) رخصتی سے پہلے دی گئی الگ الگ تین طلاقیں کتنی ہوں گی؟ (3) کیا ہم دونوں پھر سے آپس میں نکاح کرنا چاہیں تو اس کا کیا حکم ہے؟ (4) کیا لڑکی کا کسی اور سے نکاح کیے بنا پھر سے مجھ سے نکاح ہو سکتا ہے؟
براہ مہربانی تفصیل سے جواب دیں۔ شکریہ
Answer
Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,
As per the information which you have provided, the meeting in the restaurant and classroom will not be regarded as a ‘valid seclusion’ (Khalwah sahihah).
Since you have given the divorces separately, only the first Talaaq was valid. The remaining two will be null.
As such, you may marry again without Halalah.
And Allaah Ta’aala knows best
Wassalaam,
Ismail Moosa (Mufti)
References
بيان الخلوة الصحيحة وهي الخالية عن المانع الحسي والطبعي والشرعي……
ومنه عدم صلاحية المكان كالمسجد والطريق والصحراء والسطح واختلف في البيت إذا كان بابه مفتوحاً أو طوابقه بحيث لو نظر إنسان رآهما ففي (النوازل) إن كان لا يدخل عليهما أحد إلا بإذنه فهي خلوة واختاره في (الذخيرة) أنه مانع والصالح كما في (شرح الطحاوي) أن يكونا في مكان يأمنان اطلاع الناس عليهما كالدار والبيت يعني المغلوق بابهما (النهر الفائق شرح كنز الدقائق – 2/ 237)
والخلوة الصحيحة أن يجتمعا في مكان ليس هناك مانع يمنعه من الوطء حسا أو شرعا أو طبعا، كذا في فتاوى قاضي خان والخلوة الفاسدة أن لا يتمكن من الوطء حقيقة كالمريض المدنف الذي لا يتمكن من الوطء ومرضها ومرضه سواء هو الصحيح، كذا في الخلاصة أما المرض فالمراد به ما يمنع الجماع أو يلحق به ضرر والصحيح أن مرضه لا يخلو عن تكسر وفتور فكان مانعا سواء لحقه ضرر أم لا، هذا التفصيل في مرضها.كذا في الكافي….
والمكان الذي تصح فيه الخلوة أن يكونا آمنين من اطلاع الغير عليهما بغير إذنهما كالدار والبيت كذا في شرح الجامع الصغير لقاضي خان ولا تصح الخلوة في الصحراء ليس بقربهما أحد إذا لم يأمنا مرور إنسان وكذا لو خلا على سطح ليس على جوانبه ستر أو كان الستر رقيقا أو قصيرا بحيث لو قام إنسان يقع بصره عليهما لا تصح الخلوة إذا خافا هجوم الغير فإن أمنا صحت الخلوة، كذا في الظهيرية ولو خلا بها في الطريق إن كانت جادة لا تصح، وإن لم تكن صحت هكذا في السراج الوهاج ولا تصح الخلوة في المسجد والحمام فإن حملها إلى الرستاق إلى فرسخ أو فرسخين وعدل بها عن الطريق كان خلوة في الظاهر. (الفتاوى الهندية 1/ 304)
الفصل الرابع في الطلاق قبل الدخول إذا طلق الرجل امرأته ثلاثا قبل الدخول بها وقعن عليها فإن فرق الطلاق بانت بالأولى ولم تقع الثانية والثالثة وذلك مثل أن يقول أنت طالق طالق طالق وكذا إذا قال أنت طالق واحدة وواحدة وقعت واحدة كذا في الهداية (المصدر السابق- 1/ 373)
قال لزوجته غير المدخول بها انت طالق ثلاثا وقعن وان فرق بانت بالاولى (الدر المختار – 3/286)