Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Performing salaah on a chair without a valid reason

Performing salaah on a chair without a valid reason

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalamualaikum ww

If a person prays salah whilst sitting without any valid reason, do they need to repeat the salah?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, Standing (Qiyaam) during a Fardh or Waajib Salaah is necessary.

It is not permissible to leave out the standing posture (Qiyaam) without any valid reason.

One will be excused to leave out the qiyaam due to the following reasons.

  1. One is physically unable to stand.
  2. Standing would cause unbearable pain or
  3. Standing would worsen a sickness or delay its healing.

Hence, Fardh or Wajib Salaah performed whilst seated, whether on a chair or on the floor, without any valid Shar’ie reason, will not be valid and such a Salaah will have to be repeated.[i]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

[i]«در المختار مع رد المحتار» 2/132 دار الكتب العلمية

(ومنها القيام…. في فرض) وملحق به…..(لقادر عليه)…قال ابن عابدين:فلو عجز حقيقة فهو ظاهر أو حكما كما لو حصل له به ألم شديد أو خاف زيادة المرض

…فإنّه يسقط

 

«حلبي صغير» 207 دار الصالح

(ولو صلى الفريضة قاعدا مع القدرة على القيام لا تجوز) صلاته بخلاف النافلة (وإن عجز المريض عن القيام) حقيقة أو حكما بأن كان يقدر عليه إلا أنّه يخاف إن قام أن يزداد مرضه أو يبطئ برؤه أو يجد ألما شديدا (يصلي قاعدا يركع ويسجد) لقوله صلى الله عليه وسلّم «صلّ قائما فإن لم تستطع فقاعدا فإن لم تستطع فعلى جنب وإن لم تستطع فمستلقيا» وإن كان يلحقه بسبب القيام نوع مشقة من غير ألم شديد ونحوه لا يجوز له ترك القيام ولو قدر عليه متكأ على عصا أو خادم قال الحلواني الصحيح

أنه يلزمه القيام ولو قدر على بعض القيام لا على كلّه لزمه ذلك حتى لو كان لا يقدر إلا على قدر التحريمة لزمه أن يحرم قائما ثمّ يقعد   

 

«الفقه الميسر بالدليل المنوّر» 1/273 الدار المالكية

ويشترط الإستقلال بالقيام في صلاة الفرض للصحيح فإن استعان بشيئ للنهوض من غير عذر لم تصح صلاته أما إذا كان صاحب عذر صحّت صلاته وأما في صلاة

النافلة فيجوز القيام والقعود إلا أن القيام للقادر أفضل

«کتاب النوازل» 3/485       المرکز العلمی للنشر والتحقیق

جو شخص کھڑے ہو کر نماز پڑھنےپر قادر ہو،اس کے  لئے فرض  یا واجب نماز بیٹھ کر پڑھنی جائز نہیں ہے،لہذا جو لوگ ٹرین یا ہوائی جہاز کے سفر میں بلا عذر سیٹ پر بیٹھے بیٹھے پڑھ لیتے ہےانکی نماز درست نہیں  ہوتی۔

 

«فتاوی محمودیہ» 7/532         فاروقیہ

قیام اور استقبال قبلہ پر قدرت کے باوجود ان دونوں میں سے کسی کو ترک کرنے سے نماز نہیں ہوگی،سفر میں ہو یا حضر میں ریل میں ہو یا جہاز میں،سب کا یہی حکم ہے۔

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: