Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Can a mu’takif help a blind mu’takif outside the Masjid

Can a mu’takif help a blind mu’takif outside the Masjid

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalamualaikum

Can a mutakif take another mutakif blind person to washroom without himself in need of using the washroom.

Please provide references.

Jazakumullahukhairan

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is not permissible for the mu’takif to exit the boundary of the Masjid without a valid excuse.[1] Doing so will invalidate his I’itikaaf.

However, in the event there is a need to go out, then provided the mu’takif does not unnecessarily loiter around outside the Masjid, it will be permissible for him to exit the Masjid and fulfil his need.

We did not come across a text regarding the specific scenario in reference.

Nonetheless, other texts indicate the permissibility of exiting the Masjid due to a need left unfulfilled by others besides the mu’takif.

Consider the following text from Al-Muheet Al-Burhaani,[2]  

ولا يخرج لأكل وشرب، ولا لعيادة المريض ولا لصلاة الجنازة، قيل: وينبغي أنه إذا لم يكن ثمة أحد يقوم بأمور الميت وبالصلاة عليه أنه يخرج،

Translation: “He (mu’takif) should not exit (the Masjid) to eat or drink, nor to visit the sick nor to attend a Janaazah. It has been stated, it is appropriate that if there is no one there to take care of the affairs of the deceased and perform Salah over him, the mu’takif may exit.”

In light of the above, it can be deduced that if there is no one else with you to take care of the blind individual (such as a worker or even a guard), nor is he able to navigate his way without injuring himself, it will be permissible for you to assist him and exit the Masjid provided you do not stay outside more than required.

It would be best if the responsibility of the blind individual is entrusted to a non-mu’takif before I’tikaaf even begins. 

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Bilal Yusuf Pandor

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (2/ 471) [1]

قال أبو جعفر: (ويخرج المعتكف لحاجة الإنسان عن المسجد)………. وجه قول أبي حنيفة: أن من شرط الاعتكاف اللبث في المسجد، والخروج من المسجد ينافي الاعتكاف، والخروج للجمعة والغائط والبول كالمستثنى منه؛ لأنه لا بد منه

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 114)

وإذا عرف فنقول: لا يخرج المعتكف من معتكفه في الاعتكاف الواجب ليلا ولا ونهارا إلا لما لا بد له منه من الغائط والبول وحضور الجمعة؛ لأن الاعتكاف لما كان لبثا وإقامة؛ فالخروج يضاده ولا بقاء للشيء مع ما يضاده فكان إبطالا له وإبطال العبادة حرام؛ لقوله تعالى {ولا تبطلوا أعمالكم} [محمد: 33] إلا أنا جوزنا له الخروج

لحاجة

الإنسان إذ لا بد منها وتعذر قضاؤها في المسجد فدعت الضرورة إلى الخروج ولأن في الخروج لهذه الحاجة تحقيق هذه القربة؛ لأنه لا يتمكن المرء من أداء هذه القربة إلا بالبقاء، ولا بقاء بدون القوت عادة ولا بد لذلك من الاستفراغ على ما عليه مجرى العادة فكان الخروج لها من ضرورات الاعتكاف ووسائله وما كان من وسائل الشيء؛ كان حكمه حكم ذلك الشيء فكان المعتكف في حال خروجه عن المسجد لهذه الحاجة كأنه في المسجد

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 406) [2]

ولا يخرج لأكل وشرب، ولا لعيادة المريض ولا لصلاة الجنازة، قيل: وينبغي أنه إذا لم يكن ثمة أحد يقوم بأمور الميت وبالصلاة عليه أنه يخرج،

 

الفتاوى التاتارخانية ج ٣ ص ٤٤٥

ولايخرج لأكله وشربه ولا لعيادة المريض ، ولا لصلاة الجنازة ، قيل : وينبغي أنه إذا لم يكن ثمة أحد يقوم بأمور الميت ويصلى عليه أن حرج وإذا مرض فليس له أن يخرج

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 130)

قال ولو خرج من المسجد ساعة بغير عذر فسد اعتكافه ” عند أبي حنيفة رحمه الله لوجود المنافى وهو القياس وقالا لا يفسد حتى يكون أكثر من نصف يوم وهو الاستحسان لأن في القليل ضرورة

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: