Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » An Heir Giving Up His/Her Share Of Inheritance

An Heir Giving Up His/Her Share Of Inheritance

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

If an heir decides to give up his/her share of inheritance, what would be the best way to do it if (a) This heir wants every one of the remaining heirs to share equally (b) The heir wants to exclude certain heirs and only wants a few to get a portion?

Answer:

Inheritance becomes irrevocably part of the inheritor’s property as soon as the deceased leaves this temporary world. Even if the inheritor gave up his/her share prior to the death of the deceased, the share defined by Shari’ah will still come into the ownership of the heir.

Now that the wealth has come into the ownership of the heir, he/she may give up his/her right and thereby be taken out of the equation before distribution. In this case, the estate will be distributed amongst the remaining inheritors; the inheritance will now be calculated according to the shares dictated by Shari’ah.

In the two situations you have mentioned, the one giving up his/her right would like to distribute equally amongst the heirs or give to some and not others. Both these options are permissible, because it is the sole prerogative of the owner to gift his/her wealth to whomsoever he/she wishes. As such, the best way to achieve this would be to first claim the share, and once the distribution has been completed, the person wishing to gift, now takes possession and control of his/her item/share and he/she may then gift however much he/she wishes to whomsoever he/she wishes  inheritor or not.  If he/she does not wish to take physical possession of his/her share, he/she can simply sell his/her share for a nominal sum (such as for eg. R10 each) equally to the rest of the heirs or to some of the heirs; that is his/her prerogative. He/she may also give to charity (as Sadaqah) on behalf of the deceased and thereby earn reward for oneself and the deceased. Charity given to close relatives in need, is more virtuous than giving to non-relatives.  

Moreover, in that instance, the laws of gifting and Sadaqah must also be considered, inter-alia, giving over physical possession of the gifted/donated item to the beneficiary. If the item is a divisible item, such as a share in fixed property, then the giver of the gift/charity must have his share in the property separated and partitioned from the rest of the property before gifting/donating it to whomsoever he/she wishes. However, separating and partitioning the share sometimes becomes difficult and impractical, in which case he/she may sell his/her share in that fixed property for a nominal sum (eg. R100) to the heir/s whom he/she wishes to give the share to. In a sale-scenario, it is not necessary to first separate and partition his/her share before selling it to the heir/s whom he/she wishes to pass ownership over to.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وركنها هو الإيجاب والقبول، وعن هذا قال: (‌وتصح) ‌الهبة (بإيجاب وقبول) على ما في الكافي وغيره؛ لأنها عقد وقيام العقد بالإيجاب والقبول.(مجمع الأنهر Pg:535/Vol:2)

اور جو شخص شرعی وارث ہے اسے بھی یہ حق نہیں ہے کے اپنا حصّہ نہ لےاسے اس کا حق ملے گا…. جن وارثوں کو حصّہ نہ لینا ہو وہ اپنا حصّہ لینے کے بعد جنہیں چاہیں اپنی مرضی سے دے سکتے ہیں.) فتاؤي رحيميه جلد دہم ص280(

)قوله فإن قسمه وسلمه صح) أي ‌لو ‌وهب ‌مشاعا يقسم ثم قسمه وسلمه صح وملكه لأن التمام بالقبض وعنده لا شيوع فأفاد أنه لو قبضه مشاعا لا يملكه فلا ينفذ تصرفه فيه لأنها هبة فاسدة مآلا وهي مضمونة بالقبض ولا تفيد الملك للموهوب له وهو المختار(البحر الرائق(Pg:286/Vol:7

ومعنى قوله لا يجوز لا يثبت الملك فيه إلا محوزة مقسومة، لأن الهبة في نفسها فيما يقسم تقع جائزة ولكن غير مثبتة للملك قبل تسليمه مفرزا، فإنه إذا وهب مشاعا فيما يقسم ثم أفرزه وسلم صحت ووقعت مثبتة للملك، فعلم بهذا أن ‌هبة ‌المشاع ‌فيما ‌يقسم وقعت جائزة في نفسها، ولكن توقف إثباتها المملك على الإفراز والتسليم والعقد المتوقف ثبوت حكمه على الإفراز والتسليم لا يوصف بعدم الجواز كالبيع بشرط الخيار وهبة المشاع فيما لا يقسم جائزة، ومعناه هبة مشاع لا تحتمل القسمة جائزة، لأن المشاع غير مقسوم فيكون معناه ظاهرا، وهبة النصيب الغير المقسوم فيما هو غير مقسوم جائزة، وذلك ليس على ما ينبغي وتصحيحه بما ذكر).العناية شرح الهداية Pg:29/Vol:9)

وھبة حصته من العین لوارث أو لغیرہ تصح فیما لا یحتمل القسمة، ولا تصح فیما یحتملھا قنیة فی باب ھبة الدین من کتاب الهبة (واقعات المفتین Pg:110 (

ثم الهبة والصدقة قد تكون من الأجانب، وقد تكون من القرابات، وذلك أفضل؛ لما فيه من صلة الرحم، وإليه أشار النبي – صلى الله عليه وسلم – فقال: «أفضل الصدقة على ذي الرحم الكاسح»… وهو كما يتلى في القرآن في قوله – سبحانه وتعالى – {واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام} [النساء: 1] أي: اتقوا الأرحام أن تقطعوها، وقال الله تعالى: {وتقطعوا أرحامكم} [محمد: 22] {أولئك الذين لعنهم الله فأصمهم وأعمى أبصارهم} [محمد: 23].)المبسوط للسرخسيPg:49/Vol:12 (

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: