Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Women Shortening The Hair

Women Shortening The Hair

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Is it permissible for women to shorten their hair?

Answer:

Firstly, it should be understood that the beauty of a woman lies in the long hair which Allah Ta’ala has naturally created her with. For her to shorten the hair on the head will fall in the ambit of the verse wherein Allah Ta’ala speaks of the plots of Shaytaan that he will convince man to change the nature which Allah had created them with:

“(Shaytaan promises) ‘And indeed, I will order them to change the nature created by Allah’. And whoever takes Shaytaan as a Wali (protector or helper) instead of Allah, has surely suffered a manifest loss.” [Surah Nisaa’: 119]

Secondly, for a woman to shorten her hair is in full resemblance with men, whether she intends to do so or not. It is also in resemblance with the immoral women who have adopted the western style of life, and expose their bodies to one and all.

Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) cursed those men who imitate women, and those women who imitate men.

Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) said: “Whoever imitates a nation will be (raised on the day of Qiyaamah) with them.”

If a woman trims her hair on the command of her husband, she will be sinful. The reason being, there is no obedience to the creation when it results in the disobedience of the Creator.

Therefore, under normal circumstances, it will not be permissible for a woman to trim or shorten her hair. If she does so, she will be sinful. If a woman had done so in the past, she should repent to Allah Ta’ala and seek His forgiveness.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وشعر الرأس زينة لها كاللحية للرجل فكما لا يحلق الرجل لحيته عند الخروج من الإحرام لا تحلق هي رأسها، [المبسوط للسرخسي (4/ 33]

حدثنا أحمد بن الجارودي الأصبهاني، ومحمد بن صالح بن الوليد النرسي، قالا: ثنا مالك بن سعد القيسي، ثنا روح بن عبادة، ثنا زكريا بن إسحاق، عن عمرو بن دينار، عن عكرمة، عن ابن عباس، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «لعن الله المتشبهين من الرجال بالنساء، ولعن المتشبهات من النساء بالرجال». [المعجم الكبير للطبراني 11/ 252 (11647)] [مسند أحمد: 5/ 243 (3151)]

حدَّثنا عثمانُ بنُ أبي شيبةَ، حدَّثنا أبو النضرِ، حدَّثنا عبدُ الرحمن ابنُ ثابتٍ، حدَّثنا حسانُ بنُ عطيَّهَ، عن أبي مُنيب الجُرَشيٍّ عن ابنِ عُمَرَ، قال: قال رسولُ الله صلَّى الله عليه وسلم: «مَن تَشَبَّه بقومٍ فهو منهم». [سنن أبي داود 6/ 144 (4031)]

وفيه: قطعت شعر رأسها أثمت ولعنت، زاد في البزازية: وإن بإذن الزوج؛ لأنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق، ولذا يحرم على الرجل قطع لحيته، والمعنى المؤثر التشبه بالرجال اهـ.

قال الشامي رحمه الله: (قوله والمعنى المؤثر) أي العلة المؤثرة في إثمها: التشبه بالرجال فإنه لا يجوز كالتشبه بالنساء حتى قال في المجتبى رامزا: يكره غزل الرجل على هيئة غزل النساء. [رد المحتار 6/407 دار الفكر]  

لا يجوز للمرأة قطع شعرها ولو بإذن الزوج، [الأشباه والنظائر ص148 دار الكتب العلمية]

عورت کے لئے عام حالات ميں مردو ں کی طرح بال کاٹنے کی اجازت نہيں ہے؛ البتہ اگر کوئی بال دو منہ والا ہو جائے اور اس غرض سے کاٹا جائے کہ دوبارہ بال صحیح طرح نکلے تو ايسے بالوں کو نوک سے کاٹنے کی اجازت ہے۔ ولو حلقت المرأة رأسها، فإن فعلت لوجع أصابها لابأس به، وإن فعلت ذلك تشبيها بالرجل فهو مكروه. (الفتاوى الهندية 5/358 زكريا) فقط والله تعالى اعلم [کتاب النوازل 15/522]

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: