Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Reciting Surah Fatihah Behind An Imam

Reciting Surah Fatihah Behind An Imam

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

In zhur and asr salah should i recite the Fatiha or remain silent when performing salah with jamaat?

Answer:

According to the Hanafi mazhab, when performing salaah with jamaat, the followers (muqtadi) will not recite surah Fatihah or any portion of the Qur’aan in any of the rak’aat in the standing posture (Qiyam). If one joins the Imam in the beginning of the salaah, then the muqtadi will say the takbir-e-tahrima (Allahu Akbar) and recite the Thana only. The same ruling will apply for those salaah in which the Imam makes audible qiraat (Qiraat Jehri) like Fajr, Maghrib and Esha, and in those salaah in which soft qiraat is made like Zohar and Asr salaah. 

Allah Ta’aala mentions, “When the Quraan is recited, listen attentively and remain silent” (AlA’raaf, verse 204)

 It is reported from Ibn Mas’ood I, Ibn Abbaas I  and Abu HurairahI  that this verse was revealed regarding salaah i.e. a person should not recite any Quraan whilst standing behind the Imaam. 

Hazrat Abu Musa I reports that Rasulullah sallallahu alayhi wasallam taught them, “When you stand for salaah, then one of you should lead the prayer. When the Imaam recites the Qur’aan, then remain silent”. 

Hazrat Imraan bin Hussain I reports that Rasulullah sallallahu alayhi wasallam once led the Zuhr salaah. A man at the back began to recite. When the salaah was completed, Rasulullah sallallahu alayhi wasallam) asked, “Who was reciting Qur’aan?” The man replied, “It was me!” Rasulullah sallallahu alayhi wasallam said, “I thought as much, that one of you tried to dispute with me (reciting while I am reciting)”.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

قال ابو حنيفة لا قراءة ‌خلف ‌الامام في شيء من الصلاة ما يجهر فيه بالقراءة وما لا يجهر فيه بالقراءة.(الحجة علي أهل المدينة Pg:116/Vol:1)

مسألة: لا يجب على المقتدي أن يقرأ الفاتحة أو ‌القراءة ‌خلف ‌الإمام لا في صلاة سر ولا جهر عند أبي حنيفة وأصحابه رضي الله عنهم (غرة المنيفة في تحقيق بعض مسائل الإمام أبي حنيفةPg:42) 

‌لا ‌قراءة ‌خلف ‌الإمام فيما جهر وفيما لم يجهر فيه. بذلك جاءت عامة الأخبار، وهو قول أبي حنيفة.(فتح القديرPg:341/Vol:1)

قال: (وإن كان مأموما لا يقرأ) لقوله تعالى: {وإذا قرئ القرآن فاستمعوا له وأنصتوا} [الأعراف: 204] قال ابن عباس وأبو هريرة – رضي الله عنهما – وجماعة من المفسرين: نزلت في الصلاة خاصة حين كانوا يقرءون خلفه – عليه الصلاة والسلام – وعن أبي هريرة – رضي الله عنه – قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم -: «إنما جعل الإمام ليؤتم به، فإذا قرأ فأنصتوا» ، وقال – صلى الله عليه وسلم -: «من كان مأموما فقراءة الإمام له قراءة» . وروى الشعبي عن النبي – صلى الله عليه وسلم -: «‌لا ‌قراءة ‌خلف ‌الإمام» .(الإختيار لتعليل المختارPg:50/Vol:1 )

إذا ‌قرأ ‌الإمامُ فأَنْصِتُوا (مسلم عن أبى موسى) أخرجه مسلم (Pg:303/Vol:1)

 

[1] عن أبي هريرة , قال: صلى رسول الله صلى الله عليه وسلم صلاة فلما قضاها , قال: «هل قرأ أحد منكم معي بشيء من القرآن؟» , فقال رجل من القوم: أنا يا رسول الله , فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إني أقول ما لي ‌أنازع ‌في ‌القرآن إذا أسررت بقراءتي , فاقرءوا معي وإذا جهرت بقراءتي فلا يقرأن معي أحد».(سنن الدارقطني Pg:126/Vol:1)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: