Home » Hanafi Fiqh » Darulfiqh.com » If I have intercourse with my wife at night before going to sleep can I again have intercourse in the same night before doing ghusl after first intercourse?

If I have intercourse with my wife at night before going to sleep can I again have intercourse in the same night before doing ghusl after first intercourse?

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulfiqh.com

If I have intercourse with my wife at night before going to sleep can I again have intercourse in the same night before doing ghusl after first intercourse?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible to have intimate relations multiple times without going for a ghusl in between.  However, it would be preferable to do ghusl in between.  If not, then one should perform wudhu or at least wash his private area.[i]

Sayyiduna Anas ibn Mālik radiallahu anhu reports that the Prophet salallahu alaihi wasallam visited all his wives and performed only one ghusl.(Sunan Tirmidhi hadith no.130) [ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mawlana Faraz Ibn Adam,
Student Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Husain Kadodia.
www.daruliftaa.net


[i] ففي الفتاوى الهندية

وَلَا باس لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ وَيُعَاوِدَ أَهْلَهُ قبل أَنْ يَتَوَضَّأَ وأن تَوَضَّأَ فَحَسَنٌ (ج1 ص 16 مكتبة رشيدية


وفي المبسوط للسرخسي

قَالَ (وَلَا بَأْسَ لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ، أَوْ يُعَاوِدَ أَهْلَهُ قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ) لِحَدِيثِ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ – رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – كَانَ يُصِيبُ مِنْ أَهْلِهِ، ثُمَّ يَنَامُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَمَسَّ مَاءً فَإِذَا انْتَبَهَ رُبَّمَا عَاوَدَ، وَرُبَّمَا قَامَ فَاغْتَسَلَ» ، وَفِي حَدِيثِ أَنَسٍ – رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – طَافَ عَلَى نِسَائِهِ فِي لَيْلَةٍ بِغُسْلِ وَاحِدٍ فَكُنَّا نَتَحَدَّثُ بِذَلِكَ فِيمَا بَيْنَنَا، وَنَقُولُ إنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أُعْطِيَ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا» .

قَالَ (وَإِنْ تَوَضَّأَ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ فَهُوَ أَفْضَلُ) لِحَدِيثِ عَائِشَةَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أَصَابَ مِنْ أَهْلِهِ فَتَوَضَّأَ، ثُمَّ نَامَ» ، وَهَذَا؛ لِأَنَّ الِاغْتِسَالَ، وَالْوُضُوءَ مُحْتَاجٌ إلَيْهِ لِلصَّلَاةِ لَا لِلنَّوْمِ، وَالْمُعَاوَدَةِ إلَّا أَنَّهُ إذَا تَوَضَّأَ ازْدَادَ نَظَافَةً فَكَانَ أَفْضَلَ.(ج 1 ص 73 دار المعرفة


وفي بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع

وَلَا بَأْسَ لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ وَيُعَاوِدَ أَهْلَهُ لِمَا رُوِيَ عَنْ عُمَرَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – أَنَّهُ قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ «أَيَنَامُ أَحَدُنَا، وَهُوَجُنُبٌ قَالَ: نَعَمْ، وَيَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ»  (ج 1 ص 151 المكتبة الرشيدية

وكذا في فتاوى محمودية ج 5 ص 109 إدارة الفاروق

وكذا في أحسن الفتاوى ج 2 ص 35 أيج أيم سعيد

[ii] في سنن الترمذي

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ فِي غُسْلٍ وَاحِدٍ (رقم الحديث 130

This answer was collected from DarulFiqh.com, which is operated under the supervision of Mufti Faraz ibn Adam al-Mahmudi, the student of world renowned Mufti Ebrahim Desai (Hafizahullah).

Read answers with similar topics: