Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Interest based savings account

Interest based savings account

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am a student of Engg.I have got some interest money from my saving bank accounts as well as from my father’s account.But Due to not practicing islam my father do not know how to use this interest money as well as i can not make him understand at this stage.

what should i do? How the money can be used? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

Interest moneys accrued from the bank should be disposed by giving them to the poor and needy without the intention of receiving any reward[1]. The measure of poor and needy will be a legitimate recipient of Zakaat. It is also advisable to use such moneys to uplift needy Muslims.

Interest money can also be given to one’s poor relatives who are entitled to receive Zakaat.[2]

Interest money cannot be used for one’s personal expenses.[3]

You state that your father’s account accrues interest and you find it difficult to make him, understand what to do with the money.

We advise you to procure material on the prohibition of interest and usury and present that to your father or even place them in your home within full view of your father. We advise you to move your interest based savings account to a Shariah Compliant savings account if available and inform your father of your decision. This may encourage your father to do so likewise. You may also consult with an Alim/senior pious person of your community to discuss the matter with your father after you have exhausted all avenues in personally approaching and convincing your father.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Ismail Desai,

Darul Iftaa

Checked and Approved,

Mufti Ebrahim Desai.


 فتاوي محموديه، ص 347، ج 24، محموديه1

من ملك أموالا غير طيبة أو غصب أموالا و خلطها ملكها بالخلط و يصير ضامنا (الي قوله) ان علمت اصحابه او ورثتهم وجب رده عليهم و الا وجب التصدق (رد المحتار، ج، 2، ص 291، كراتشي)

فتاوي دار العلوم ديوبند، ج 2ن ص 705، اشاعة، كراتشي)

محمود الفتاوي، ج 3، ص 57، أنور

و صرح الحنفية بأنه اذا مات الرجل و كسبه خبيث كأن كان من بيع الباذق او الظلم او أخذ الرشوة فالأولي لورثته أن يردوا المال الي أربابه فان لم يعرفوا أربابه تصدقوا به لأن سبيل الكسب الخبيث التصدق اذا تعذر الرد علي صاحبه ( الموسوعة الفقهية الكويتية، ج 34، ص 246، ادارة الشؤون الاسلامية)

[2] Contemporary Fatawaa, Pg.242, Idarah e Isalamiat.

 3فتاوي محموديه، ص 347، ج 24، محموديه

من ملك أموالا غير طيبة أو غصب أموالا و خلطها ملكها بالخلط و يصير ضامنا (الي قوله) ان علمت اصحابه او ورثتهم وجب رده عليهم و الا وجب التصدق (رد المحتار، ج، 2، ص 291، كراتشي)

فتاوي دار العلوم ديوبند، ج 2ن ص 705، اشاعة، كراتشي)

محمود الفتاوي، ج 3، ص 57، أنور

و صرح الحنفية بأنه اذا مات الرجل و كسبه خبيث كأن كان من بيع الباذق او الظلم او أخذ الرشوة فالأولي لورثته أن يردوا المال الي أربابه فان لم يعرفوا أربابه تصدقوا به لأن سبيل الكسب الخبيث التصدق اذا تعذر الرد علي صاحبه ( الموسوعة الفقهية الكويتية، ج 34، ص 246، ادارة الشؤون الاسلامية)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: