Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Hijaab Inferiority Complex

Hijaab Inferiority Complex

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. Is it permisible for us to call any women denoted her by he and not by she in our custom we denoted her by he and not by she.

2. Is it permisible to give vote in Jammu kashmir India?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salamu ‘alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuh.

It is important to note that according to Shari`ah, it is Waajib for a husband to maintain his wife with food, clothing and shelter.[1]

A woman`s place is at home. Allah Ta’ala states in the Qur’an:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ[2] 

“Abide reverently in your homes (the women), nor shall you flaunt your beauty and adornment like the flaunting of women in the former times of ignorance. 

Therefore, if a woman`s maintenance rights are fulfilled, she cannot exit her home to earn an income as that is not regarded as a necessity and will not be part of an exemption to exit her home.

Furthermore, it is Waajib on a woman to adorn the Hijaab. A woman must not comply with the requests of her husband in exposing her face in instances where Shariah prevents her in doing so. In obeying the husband in such instances will make her and her husband sinful.

Therefore, if a woman’s maintenance rights are not fulfilled or not met and there is a necessity to earn an income, she should consider other suitable options that are not contrary to the laws of Shariah.

And Allah Ta’ala Knows Best

Ismaeel Bassa

Student Darul Iftaa

Durban South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1]  النفقة هي لغة: ما ينفقه الإنسان على عياله وشرعا: (هي الطعام والكسوة والسكنى) وعرفا هي: الطعام (ونفقة الغير تجب على الغير بأسباب ثلاثة: زوجية، وقرابة، وملك) بدأ بالأول لمناسبة ما مر أو؛ لأنها أصل الولد (فتجب للزوجة) بنكاح صحيح، فلو بان فساده أو بطلانه رجع بما أخذته من النفقة بحر (على زوجها) [رد المحتار، باب النفقة، ج٣، ص٥٧١، دار الفكر]

[وفيه ايضا]وحقه عليها أن تطيعه في كل مباح يأمرها به [رد المحتار، باب القسم، ج٣، ص٢٠٨، دار الفكر]

[وفي البناية شرح الهداية] النفقة واجبة للزوجة على زوجها مسلمة كانت أو كافرة إذا سلمت نفسها إلى منزله فعليه نفقتها وكسوتها وسكناها ” والأصل في ذلك قوله تعالى {لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ} وقوله تعالى {وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ} وقوله عليه الصلاة والسلام في حديث حجة الوداع: ” ولهن عليكم رزقهن وكسوتهن بالمعروف ” ولأن النفقة جزاء الاحتباس وكل من كان محبوسا بحق مقصود لغيره كانت نفقته عليه أصله القاضي والعامل في الصدقات وهذه الدلائل لا فصل فيها فتستوي فيها المسلمة والكافرة ” ويعتبر في ذلك حالهما جميعا [البناية شرح الهداية،باب النفقة، حكم النفقة للزوجة، ج٥، ص٦٥٩، دار الكتب العلمية]

[2]  [القرآن، سورة الاحزاب، ٣٣]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: