Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can I be at home with a housemaid while my children are present or would that be impermissible?

Can I be at home with a housemaid while my children are present or would that be impermissible?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My wife and I are both working as doctors in Saudi Arabia and have kids at home. For the kids we have kept a house maid. Now at times I am alone at home with the kids and the maid is around while my wife is working in a hospital.

Is it allowed in Islam to keep a housemaid and can I stay at my home with the kids and the maid while my wife is working in a hospital. Does rulings of Khulwa apply here while my kids are less than 5 years of age? 

Answer

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.


It is not permissible to be in khalwa (seclusion) with a non-mahram woman.[i] [ii]

Rasulullah (salallahu alayhi wa sallam) has said about a man who is alone with a non-mahram woman:

 

ألا لا يخلون رجل بامرأة إلا كان ثالثهما الشيطان

“No man is alone with a woman except that Shaytaan is the third”.[iii]

 

In a house, a man would be considered to be in khalwa with a non-mahram woman, even if the children are present because their presence does not negate the khalwa.

Even another woman’s presence is not considered sufficient enough to negate the khalwa according to some jurists. Khalwa is only nullified with the presence of another man, a mahram of the woman, or a sufficient barrier.[iv] [v] [vi]

In these times of fitna, you should strictly avoid being alone with the housemaid. The ideal solution would be to schedule the maid’s timing while you are at work or outside the home. That way you and your wife can get the help you need without the possibility of khalwa.


And Allāh knows best.

Ml. Sohail Bengali
Chicago, IL (USA)

Concurred by:

Muftī Abrar Mirza
Chicago, IL (USA)

Under the Supervision of Muftī Ebrahim Desai (South Africa)

     

قال محمد رحمه الله في «الأصل»: ويكره للرجل أن يستأجر امرأة حرة يستخدمها بخلوتها؛ [i]

لأن الخلوة بالأجنبية قبل الإجارة مكروه كيلاً تصير سبباً للوقوع في الفتنة، وهذا المعنى

موجود بعد الإجارة لكن الإجارة جائزة

الميحط البرهاني كتاب القسمة، الفصل الحادي عشر: في الاستئجار للخدمة ٨/ ٣٦ دار إحياء التراث العربي

 

  قوله الخلوة بالأجنبية ) أي الحرة لما علمت من الخلاف في الأمة ، وقوله : حرام قال في) [ii]   

القنية مكروهة كراهة تحريم وعن أبي يوسف ليس بتحريم

رد المحتار كتاب الحظر والإباحة، فصل في النظر والمس: ٩ /٥٢٩ دار الكتب العلمية

 

[iii] سنن الترمذي، أبواب الفتن، باب [ ما جاء ] في لزوم الجماعة، الرقم: ٢١٦٥

 

 ولهذا تحرم الخلوة بالأجنبية وإن كان معها غيرها من النساء [iv]

البحر الرائق شرح كنز الدقائق، كتاب الحج: ٢ /٥٥١ دار الكتب العلمية

 

والذي تحصل من هذا أن الخلوة المحرمة تنتفي بالحائل ، وبوجود محرم…ومفاده أنها [v]

   تنتفي بوجود رجل آخر ، لكنه يفيد أيضا أنها لا تنتفي بوجود امرأة  فيخالف ما مر من الاكتفاء بامرأة ثقة ثم رأيت في منية المفتي ما نصه : الخلوة بالأجنبية مكروهة وإن كانت معها أخرى كراهة تحريم

رد المحتار كتاب الحظر والإباحة، فصل في النظر والمس: ٩ /٥٣٠ دار الكتب العلمية

 

   ولأن المسجد ليس بموضع الخلوة فلا بأس للرجل أن يجمع معهن فيه، فأما في غير [vi]

  المسجد من البيوت ونحوها فإنه يكره ذلك إلا أن يكون معهن ذو رحم محرم منهن لقوله صلى الله عليه وسلم { ألا لا يخلون رجل بامرأة ليس منها بسبيل فإن ثالثهما الشيطان } وبتفرد النساء يزداد معنى خوف الفتنة فلا تزول الكراهة إلا أن يكون معهن محرم

المبسوط ،كتاب الصلاة: ١/ ١٦٦ دار المعرفة

________________________________________________________________________

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: