Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Iam a muslim and i have a question about IDDAT. One of my female muslim students got a divorce from her husband whom she has not lived or even seen for almost oone year,

Iam a muslim and i have a question about IDDAT. One of my female muslim students got a divorce from her husband whom she has not lived or even seen for almost oone year,

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Iam a muslim and i have a question about IDDAT. One of my female muslim students got a divorce from her husband whom she has not lived or even seen for almost oone year, and had no intimate relationship for last 3 years. She was married to him for around 4 years.

The question is the girl is working as her husband is not supporting her, she is living with her widowed mother who cannot support her totally, so the girl is working.

Please, she would like to know the procedure for her IDDAT in such a situation, kindly if u could answer this question as this is the second time iam reffering this question on your site.

JazakAllah Khair.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

A divorcee should spend her iddah in the home where she was divorced. She is not permitted to leave her home. It is the responsibility of husband to provide for her during her iddah period. If he fails to do so and she has no other source of income, she would be excused for leaving her home.

الدر المختار – (ج 3 / ص 536)

( وتعتدان ) أي معتدة طلاق وموت ( في بيت وجبت فيه ) ولا يخرجان منه

رد المحتار – (ج 3 / ص 536)

( قوله : في بيت وجبت فيه ) هو ما يضاف إليهما بالسكنى قبل الفرقة ولو غير بيت الزوج كما مر آنفا ، وشمل بيوت الأخبية كما في الشرنبلالية .

الدر المختار – (ج 3 / ص 535)

( ولا تخرج معتدة رجعي وبائن ) بأي فرقة كانت على ما في الظهيرية ولو مختلعة على نفقة عدتها في الأصح اختيار ، أو على السكنى فيلزمها أن تكتري بيت الزوج معراج ( لو حرة ) أو أمة مبوأة ولو من فاسد ( مكلفة من بيتها أصلا ) لا ليلا ولا نهارا ولا إلى صحن دار فيها منازل لغيره ولو بإذنه لأنه حق الله تعالى .بخلاف نحو أمة لتقدم حق العبد

رد المحتار – (ج 3 / ص 536)

قال في الفتح : والحاصل أن مدار حل خروجها بسبب قيام شغل المعيشة فيتقدر بقدره ، فمتى انقضت حاجتها لا يحل لها بعد ذلك صرف الزمان خارج بيتها .ا هـ .

وبهذا اندفع قول البحر إن الظاهر من كلامهم جواز خروج المعتدة عن وفاة نهارا ولو كان عندها نفقة ، وإلا لقالوا : لا تخرج المعتدة عن طلاق ، أو موت إلا لضرورة فإن المطلقة تخرج للضرورة ليلا ، أو نهارا ا هـ .

ووجه الدفع أن معتدة الموت لما كانت في العادة محتاجة إلى الخروج لأجل أن تكتسب للنفقة قالوا : إنها تخرج في النهار وبعض الليل ، بخلاف المطلقة . وأما الخروج للضرورة فلا فرق فيه بينهما كما نصوا عليه فيما يأتي ، فالمراد به هنا غير الضرورة ، ولهذا بعدما أطلق في كافي الحاكم منع خروج المطلقة قال : والمتوفى عنها زوجها تخرج بالنهار لحاجتها ولا تبيت في غير منزلها ، فهذا صريح في الفرق بينهما ، نعم عبارة المتون يوهم ظاهرها ما قاله في البحر ، فلو قيدوا خروجها بالحاجة كما فعل في الكافي لكان أظهر .

And Allah knows best

Wassalamu Alaikum

Ml. Ishaq E. Moosa,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: