Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can my husband perform Hajj this year by taking loan for himself in order to be my Mahram?

Can my husband perform Hajj this year by taking loan for himself in order to be my Mahram?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamalikm warahmatullahi was barakatuhu

I m a 35yr Indian., a mother of 4 kids. . I m sahib e nisaab. I intend to go to Hajj with my husband as my mehram this year 2020. My husband has debts to pay which was taken for purchase of our house from friends n relatives around   7lacs rupees and also we r currently financially not strong. I think I have favourable conditions this year  to go to Hajj as my eldest son is 11 yrs now n youngest daughter s 2 yrs. I can leave my kids with my sister as they r attached to her.mashallah. But after 2-3 yrs it ll b difficult for me to leave kids there as she has daughters who r of same age as my elder son. Then there ll b pardah constraints at that time. So I m worried n praying to Allah to make way for me this year.

So can my husband perform Hajj this year by taking loan for himself inorder to b my mehram?though  it ll b difficult for him to repay loans.

If he does,then will his Hajj become valid? .

Also I heard that as Hajj s not fard on my husband,so it’s not fard on me,as I don’t have mehram right now,?

Please guide n help me out. May Allah reward you,

Jazakallahu khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, Hajj will only become Fardh upon a woman if she possess wealth sufficient to cover her and her Mahrams expenses for Hajj.[1]

In the enquired scenario, since you do not have sufficient wealth to pay for the expenses of Hajj for your husband, Hajj is not Fardh upon you.

A Hajj performed despite it not being Fardh upon one will be regarded as a Fardh Hajj.[2] Therefore, if you and your husband wish to perform Hajj by taking a loan, then this will be considered as a Fardh Hajj on behalf of both.

However, since you state it will be difficult for your husband to repay the loan, it would be advisable to postpone your Hajj until your finances are in order, as Hajj is not yet Fardh upon you.

Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[1] مختصر القدوري (ص: 66)

ويعتبر في المرأة أن يكون لها محرم يحج بها أو زوج ولا يجوز لها أن تحج بغيرهما

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 123)

الذي يخص النساء فشرطان: أحدهما أن يكون معها زوجها أو محرم لها فإن لم يوجد أحدهما لا يجب عليها الحج.

 

البناية شرح الهداية (4/ 154)

 والصبية التي بلغت حد الشهوة بمنزلة البالغة، حتى لا يسافر بها من غير محرم، ونفقة المحرم عليها؛ لأنها تتوسل به إلى أداء الحج.

•———————————•

[البناية]

م: (والصبية التي بلغت حد الشهوة) ش: احترز به عن الصبية التي لا يشتهى مثلها؛ لأنها تسافر بها من غير محرم م: (بمنزلة البالغة، حتى لا يسافر بها من غير محرم) ش: لأنه يطمع فيها، ولا يؤمن من وقوع الفساد عليها.

م: (ونفقة المحرم عليها) ش: أي على المرأة م: (لأنها تتوسل به) ش: أي بالمحرم م: (إلى أداء الحج) ش: وبه قال أحمد، وقال صاحب ” التحفة “: إذا لم يخرج المحرم إلا بنفقة منها هل تجب عليها نفقته، ذكر في شرح القدوري – رَحِمَهُ اللَّهُ – إنما تجب عليها نفقته؛ لأنها لا تتمكن من الحج إلا بالمحرم، كما لا تتمكن إلا بالزاد والراحلة، وذكر في ” شرح الطحاوي ” – رَحِمَهُ اللَّهُ – إنما يجب عليها نفقته، ولا يجب عليها الحج. وفي ” التجريد “: قال أبو حفص – رَحِمَهُ اللَّهُ -: لا يجب عليها الحج حين يخرج المحرم بمال نفسه، وفي القدوري: تنفق على محرمها للحج بها، وفي المرغيناني: لا تجب نفقة المحرم، أو الزوج عليها، وفي ” المبسوط “: عن محمد – رَحِمَهُ اللَّهُ – لا تجب نفقة المحرم عليها، وفي ” القنية “: كل من قال: المحرم يمنع الوجوب، هو الصحيح لقوله: لا تجب نفقة المحرم عليها، وعند الشافعي – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -: لا يجب الحج عليها حتى تجد رفيقاً محرماً أو نسوة ثقات، ولو بأجرة على الأظهر.

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 464)

(قوله مع وجوب النفقة إلخ) أي فيشترط أن تكون قادرة على نفقتها ونفقته

 

کتاب النوازل (611/7)

 

  [2]   آب كي مسائل أور أنكا حل، (40 /4)

 

فتاوى رحيميه  (45/8)

 

کتاب النوازل (7/310)

جس پر حج فرض نہ ہو اس کا قرض لے کر حج کرنا؟

سوال(۳۸):- کیا فرماتے ہیں علماء دین ومفتیانِ شرع متین مسئلہ ذیل کے بارے میں کہ: میں ایک غریب کسان ہوں، میں اپنے رشتہ دار سے قرض لے کر حج بیت اﷲ کرنا چاہتا ہوں، میں اپنے رشتہ داروں کا قرض انشاء اﷲ دس سال کے عرصہ میں واپس ادا کرنے کا ارادہ کرتا ہوں۔ تو معلوم یہ کرنا ہے کہ میرا حج قابلِ قبول ہے یانہیں؟ اگر قبولیت کی کوئی شکل ہو، تو میں آئندہ سال حج کا فارم بھروں، اور اگر نہیں تو میں اپنا ارادہ ملتوی کروں؟

باسمہٖ سبحانہ تعالیٰ

الجواب وباللّٰہ التوفیق: جب آپ پر حج واجب نہیں ہے تو قرض کا بوجھ اٹھانے کی کیا ضرورت ہے؟ تاہم اگر قرض لے کر حج کو گئے تو حج ہوجائے گا۔

قال اللّٰہ تبارک وتعالیٰ: {وَلِلّٰہِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ اِلَیْہِ سَبِیْلا} [اٰل عمران: ۹۷]

عن طارق قال: سمعت ابن أبي أوفی رضي اللّٰہ عنہ یسأل عن الرجل یستقرض ویحج، قال: یسترزق اللّٰہ ولا یستقرض، قال: وکنا نقول: لا یستقرض إلا أن یکون لہ وفاء۔ (السنن الکبریٰ للبیہقي ۴؍۵۴۴ رقم: ۸۶۵۴ دار الکتب العلمیۃ بیروت)

عن محمد بن المنکدر أنہ کان یستقرض ویحج، فقیل لہ: تستقرض وتحج؟ فقال: إن الحج أقضی للدین۔ (المصنف لابن أبي شیبۃ ۸؍۷۹۶ رقم: ۱۶۱۱۴ المجلس العلمي)

ووسعہ أن یستقرض ویحج الخ، أما إن علم أنہ لیس لہ جہۃ القضاء أصلاً فالأفضل عدم الاستقراض؛ لأن تحمل حقوق اللّٰہ تعالیٰ أخف من ثقل حقوق العباد۔ (غنیۃ الناسک ۳۳، ومثلہ في الدر المختار مع الشامي ۳؍۴۵۵ زکریا، خانیۃ علی الہندیۃ ۱؍۲۸۴، البحر العمیق ۱؍۳۸۶، طحطاوي علی المراقي ۳۹۷) فقط واﷲ تعالیٰ اعلم

کتبہ: احقر محمد سلمان منصورپوری غفرلہ ۱۸؍۲؍۱۴۲۷ھ

الجواب صحیح: شبیر احمد عفا اﷲ عنہ

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: