As Salaamu Alaikum
A women experiences yellow coloured discharge throughout the month but not every day. Most of the time it is clear or white. She has been suffering from infections and leucorrhea, and taking treatment for the same.
What is the ruling of such discharge in her case, is it in the ruling of blood and will it be regarded as her Haidh has began if she sees yellow discharge at the time when her Haidh is due to start?
Jazakumullahu Khairan
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
In order for us to advise, kindly clarify the following:
1. Does she have a normal bleeding habit? If yes, what is it? Explain to us by means of an example.
2. How long does she have this condition of experiencing discharge throughout the month?
You may respond to: admin@daruliftaa.net Ref. Mohamed Ebrahim Abdullah
Question:
Wa Alaikumus Salaam
1) Yes she does have a bleeding Habit.
Haiz: 16- 23 September
Tuhr: 24 September to 18 October
Haiz: 18-24 October
These are the past two months. Generally tuhr days are 21 – 25 days and haiz 6/7 days.
2) This issue has been continuing for quite a few years. Can’t remember since when.
Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
In principle, if a woman has a discharge of any colour besides white within the days of haidh, then this discharge will be regarded as the blood of haidh. Accordingly, if a woman has a yellow discharge during her haidh, then it will be regarded as the blood of haidh. The discharge thereafter will be regarded as Istihaadha.
According to the clarification, the haidh of the woman will be 7 days from 18-24 October.
And Allah Ta’āla Knows Best
Mohamed Ebrahim bin Ismail Abdullah
Student – Darul Iftaa
Pietermaritzburg, South Africa
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
02 -03-1441| 31-10-2019
This is the medical term for a specific kind of vaginal discharge that is most common during pregnancy and also during the reproductive years. If an individual has leukorrhea, it may be a sticky as well as thick vaginal discharge that is yellow, green or white. It may vary with the menstrual cycle of the woman as her hormone levels change.
https://byebyedoctor.com/leukorrhea-symptoms-causes-treatment-during-pregnancy/
The normal vaginal discharge is usually clear or whitish before periods. It is similar to an egg white, but it can turn slightly yellow when exposed to air. You may experience yellow discharge (a premenstrual symptom), which is usually normal and goes away when your period starts. A very small amount of blood may also be present in your discharge, especially when your period is about to start. This may be accompanied by other premenstrual symptoms, such as abdominal cramps.
https://www.newhealthadvisor.org/Yellow-Discharge-Before-Period.html
المبسوط للسرخسي ج 3 ص 209
ثم المعتبر في اللون في حقها عند رفع الخرقة فإن الرطوبة على الخرقة قد تتغير من الحمرة إلى الكدرة أو من الكدرة إلى الخضرة قبل الرفع أو بعد الرفع، ولا معتبر بواحد من الحالين إنما المعتبر عند الرفع؛ لأن الظهور عند ذلك يحصل، وكذلك في حق الحائض إذا تغير اللون من الحمرة إلى البياض أو من البياض إلى الحمرة فالعبرة بحالة الرفع، فإن رأت البياض عند الرفع ثم تغير إلى الحمرة بعد ذلك أو إلى الخضرة أو إلى الصفرة فهذا انقطاع، وإن كانت كدرة عند الرفع ثم تغيرت إلى البياض فهي حائض بعد؛ لأن الخروج عند رفع الخرقة يكون فيعتبر اللون في تلك الحالة،
ذخر المتاهلين و النساء – للعلامة البركوي – ص 169
والمعتبر فى اللون من حمرة أو غيرها حين يرتفع الحشو
كما لو رأت بياضا فاصفر بعد اليبس أو بالعكس – اعتبر ما كان قبل التغير..
العناية شرح الهداية ج 1 ص 163
كان النساء يبعثن إلى عائشة بالدرجة فيها الكرسف فيه الصفرة من دم الحيض يسألنها عن الصلاة فتقول لهن: لا تعجلن حتى ترين القصة البيضاء. والقصة بفتح القاف وتشديد الصاد: شيء يخرج من أقبال النساء بعد انقطاع الدم شبه الخيط الأبيض، وقيل هي الجص شبهت الرطوبة الصافية بعد الحيض بالجص: يعني تخرج الخرقة التي تحشي بها كالجص الأبيض، قيل ويعتبر اللون حين ترفع الخرقة وهي طرية لا بعد الجفاف؛ لأن اللون يتغير بالأسباب،
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) ج 1 ص 289
ثم المعتبر حالة الرؤية لا حالة التغير؛ كما لو رأت بياضا فاصفر باليبس أو رأت حمرة أو صفرة فابيضت باليبس
مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر ج 1 ص 119
وما تراه من الألوان في مدته سوى البياض الخالص فهو حيض
المشكاة في أحكام الطهارة والصلاة والزكاة (ص: 106)
والمعتبر في اللون حين يرتفع الحشو وهو طري، لا يعتبر التغير بعد ذلك.
كتاب النوازل ج 2 ص 206
فتاوى عثمانية ج 1 ص 419