Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I’m not sure if my Tawaf-e-Ziyarah was accepted

I’m not sure if my Tawaf-e-Ziyarah was accepted

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalam alaikum

I performed hajj this year alhamdulillah. However I have a doubt about the validity of my tawaf e ziarat. I performed ghusal and wuzu before performing tawaf e ziarat and Saee on 10th zil hajj night. After 10 minutes some drops of urine moved in my urethra about which I am sure about but the drops did not come out of my penis. To make it certain I checked my private part to see if there was any wetness and noticed there was none. After this, I proceeded to perform tawaf e ziarat and the Saee of Hajj. However , now I have confusion if the tawaf in such a state was valid or not.

As a precaution, I did repeated the tawaf ziarat in case first one was invalid because I thought tawaf e ziarat was compulsory rukn of Hajj.

Given above, can you please advise if my tawaf e ziarat and Saee were valid and so was Hajj. Is any Damm wajib upon me as I repeated the tawaf e ziarat after 12th Zil Hij maghrib.

Jazakallah

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

You stated that you were in doubt regarding your Wudu, then you were certain that no drops came out of your private part.[i]

In the enquired situation, since you were sure that no drops of urine came out of your private part, your Wudu was still intact. The mere doubt of Wudu breaking will not render your Wudu invalid. Accordingly, your Tawaaf-e-Ziyarah was valid.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and approved by

Mufti

 


 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 73) [i]

إن اليقين لا يزول بالشك

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 25)

وإن وجدوا في البئر فأرة أو غيرها ولا يدري متى وقعت ولم تنتفخ ولم تتفسخ أعادوا صلاة يوم وليلة إذا كانوا توضئوا منها وغسلوا كل شيء أصابه ماؤها وإن كانت قد إنتفخت أو تفسخت أعادوا صلاة ثلاثة أيام ولياليها وهذا عند أبي حنيفة رحمه الله وقالا ليس عليهم إعادة شيء حتى يتتحققوا متى وقعت ” لأن اليقين لا يزول بالشك

 

المبسوط للسرخسي (1/ 121)

قال (ومن استيقن بالتيمم فهو على تيممه حتى يستيقن بالحدث أو بوجود الماء) للأصل الذي قدمناه في الوضوء أن اليقين لا يزول بالشك

 

الفتاوى الهندية (2/ 192)

عن أبي بكر محمد بن الفضل إذا كان في رجل الفرس نجاسة فمشى في الماء وأصاب منه رشاش ثوب الراكب صار نجسا سواء كان الماء راكدا أو جاريا والأصح هو الأول للقاعدة المطردة أن اليقين لا يزول بالشك

بريقة محمودية في شرح طريقة محمدية وشريعة نبوية (6/ 253)

 قال { إذا كان أحدكم في الصلاة فوجد حركة في دبره أحدث أو لم يحدث } ) أي شك فيهما ( { فأشكل عليه } ) بعدم ما يرجح أحد الطرفين ( { فلا ينصرف } ) من الصلاة ( { حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا } ) ولذا قالوا الحركة التي في الدبر إذا لم تنبعث من البطن لا تنقض الوضوء ؛ لأنها اختلاج ناشئ من ذلك الموضع ، وفيه دلالة على أن اليقين لا يزول بالشك

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: