Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Inheritance

Inheritance

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalaamu alaikum

 

My mother passed away in 2013. At the time of her death (May Allah grant her highest Stages in Jannah aameen), she was survived by her father, 3 sisters, 2 sons and 1 daughter.  Her father passed away in 2017 (May Allah grant him highest Stages in Jannah aameen).  Her estate was only finalised and wound up in 2019.  What will the distribution of her estate be?

 

Shukran

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.



DISCLAIMER

·      The Shariah ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.

·      Darul Iftaa bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss: or damage howsoever caused.

·      This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of the Darul Iftaa

 

According to the Shari’ah Laws of Inheritance and Succession, distribution of an estate will only commence after funeral expenses, debts (including legal costs) and bequests (if any) made to non-heirs – which will not exceed one-third (1/3) of the estate after debts and funeral expenses have been settled. Thereafter, all assets form part of the net estate and will have to be distributed according to the Islamic Law of Succession and Inheritance.

If the deceased was survived by her father, three sisters, two sons and one daughter, then the estate will be divided into six shares as follows:[1]







Relative

Share

Percentage

Father (Deceased)

1

16.66%

1st Son

2

33.33%

2nd Son

2

33.33%

Daughter

1

16.66%

Total

6

99.98%

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ahmed-Ur-Rahmaan Ibn Mufti Mohammed Patel (Rahimahullah)

Student Darul Iftaa

Azaadville, Johannesburg, South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ (سورة النساء، رقم الآية: 11)[1]

 

الأصل للشيباني ط قطر (6/ 9)

فإن ترك بنين وبنات فالمال بينهم للذكر مثل حظ الأنثيين.

 

تحفة الملوك (ص: 246)

أَحْوَال الْأَب فِي التَّرِكَة فالأب لَهُ السُّدس مَعَ الابْن أَو ابْن الابْن

 

الاختيار لتعليل المختار- ط. العلمية (5/ 94)

أما الرجال فالأول الأب ، وله ثلاثة أحوال : الفرض المحض ، وهو السدس مع الابن وابن الابن وإن سفل ، قال الله تعالى : ولأبويه لكل واحد منهما السدس مما ترك إن كان له

 

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (6/ 448)

أما الرجال فالأول الأب وله ثلاثة أحوال الفرض المحض وهو السدس مع الابن أو ابن الابن وإن سفل

 

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 781)

(ويسقط بنو الأعيان) وهم الإخوة والأخوات لأب وأم بثلاثة (بالابن) وابنه وإن سفل (وبالأب) اتفاقا (وبالجد) عند أبي حنيفة – رحمه الله تعالى – (وقالا يقاسمهم على أصول زيد ويفتى بالأول) وهو السقوط كما هو مذهب أبي حنيفة وأصول زيد مبسوطة في المطولات وفي الوهبانية:

وما أسقطا أولاد عين وعلة … وقد أسقط النعمان وهو المحرر

وعليه الفتوى كما في الملتقى والسراجية وإن قال مصنفها في شرحها وعلى قولهما الفتوى (و) يسقط (بنو العلات) وهم الإخوة والأخوات لأب (بهم) أي ببني الأعيان

 

 (6/ 774) الدر المختار

الخ.. ثم العصبات بأنفسهم أربعة أصناف جزء الميت ثم أصله ثم جزء أبيه ثم جزء جده (ويقدم الأقرب فالأقرب منهم) بهذا الترتيب فيقدم جزء الميت (كالابن ثم ابنه وإن سفل

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: