Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can women wear turban hijabs which don’t cover neck etc?

Can women wear turban hijabs which don’t cover neck etc?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Slms I would like to know about wearing hijab . I wear a scarf that covers my hair neck and chest . Today people are wearing turbans that cover just your Hair.while your neck and chest is exposed is this allowed ? Is turbans allowed worn ? My question is also how to wear hijab do you cover your neck and chest or not ? How do parents draw up a Islamic will if they have 4 daughters . 3 stay on there in while the 4 th daughter looks after the parents and the business and everything else . While the 4 th daughter started (helping )join in in the business the parents with the help of Allah and there daughter hard work than managed to buy properties and increase in barkat. How do you draw up a Islamic will can you allow the 4 th daughter to have more then the other 3 ? Jazakallah in advance Naasiha

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1.      There are two matters to consider:

a.      Hijab for Salat: As far as Hijab in Salat is concerned, a woman may pray Salat with her face uncovered. The ears, neck, throat and chest have to be covered in Salat. The turban hijab does not cover these parts. If a woman performed Salat with a turban hijab which does not cover the aforementioned parts, then that salat is null and void. [i]

b.     Hijab in front of non Maharim: Women have to cover their faces in front of non Maharim.[ii]

2.      It is not allowed to make a bequest (wasiyyah) for one’s inheritors. Parents may give the fourth daughter extra in their lifetime in consideration of her service.[iii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

______


[i]

نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي

وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها وقدميها

[ii]

فتاوى قاضيخان (1/ 141)

وإن أرخت شيئاً على وجهها تجافي وجهها لا بأس به فدلت المسئلة على أنها لا تكشف وجهها على الأجانب من غير ضرورة

[iii]

اللباب في شرح الكتاب (4/ 168)

(ولا تجوز الوصية لوارث) لقوله صلى الله عليه وسلم: “إن الله قد أعطى كل ذي حق حقه؛ فلا وصية لوارث”.

ويعتبر كونه وارثاً عند الموت لا عند الوصية: فمن كان وارثاً عند الوصية غير وارث عند الموت صحت له الوصية، وإن كان بالعكس لم تصح (إلا أن يجيزها الورثة) بعد موته وهم كبار؛ لأن الامتناع كان لحقهم، فتجوز بإجازتهم، وإن أجاز بعضهم دون بعض جاز على المجيز بقدر حصته

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (6/ 127)

وذكر محمد في الموطإ ينبغي للرجل أن يسوي بين ولده في النحل ولا يفضل بعضهم على بعض.

وظاهر هذا يقتضي أن يكون قوله مع قول أبي يوسف وهو الصحيح لما روي أن بشيرا أبا النعمان أتى بالنعمان إلى رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فقال إني نحلت ابني هذا غلاما كان لي فقال له رسول الله – صلى الله عليه وسلم – كل ولدك نحلته مثل هذا فقال لا فقال النبي – عليه الصلاة والسلام – فأرجعه وهذا إشارة إلى العدل بين الأولاد في النحلة وهو التسوية بينهم ولأن في التسوية تأليف القلوب والتفضيل يورث الوحشة بينهم فكانت التسوية أولى ولو نحل بعضا وحرم بعضا جاز من طريق الحكم لأنه تصرف في خالص ملكه لا حق لأحد فيه إلا أنه لا يكون عدلا سواء كان المحروم فقيها تقيا أو جاهلا فاسقا على قول المتقدمين من مشايخنا وأما على قول المتأخرين منهم لا بأس أن يعطي المتأدبين والمتفقهين دون الفسقة الفجرة

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: