Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » The different types of divorce

The different types of divorce

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Aslam O Alikum, I got nikkahified on January 2.2016, my husband and I did meet alone and had some intimate time,but we never consummated the marriage, About one year ago, he gave me a single divorce, now I am confused do we just do rujoo or do we have to make a new marriage contract since we did not have our marriage consummated. I still meet him because I thought rujoo was fine, am I sinful, please help me because we both love each other and want to marry. Jazak Allah Khair.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in Islam,

In order for us to advise you, we need to know what type of divorce your husband issued you.

Did he issue you a Talaaq-e-Rajie or a Talaaq-e-Baain?

(1)Talaaq-e-Rajie is a type of divorce wherein the husband divorces his wife in express and explicit terms, for example, Talaaq or I divorce you etc.

The implication of Talaaq-e-Rajie is: the wife becomes divorced and she has to sit in Iddah (waiting period) for three menstrual cycles if she experiences menses or three months if she does not experience menses or child birth if she has conceived.

If the husband wishes to revoke his divorce, he may do so during the Iddah period. The husband may revoke his divorce by verbally taking her back or by being intimate with her.

If the husband does not revoke the divorce during the Iddah period, the divorce becomes an irrevocable divorce. Therefore, if he wishes to take her back (after the Iddah period has lapsed), he can only do so after renewing the Nikah. [1]

(2)Talaaq-e-Baain is an irrevocable divorce where the husband uses ambiguous words or phrases to divorce his wife, for example, get out, I don’t want you, pack your bags etc.

Talaaq e Baain will only take effect if the husband utters the statements with the intention of divorce.

The implication of Talaaq-e-Baain is once the husband issues his wife a Talaaq-e- Baain, she has to sit in Iddah. If the husband wishes to take back his wife, he may do so only after renewing the Nikah. [2]

Kindly clarify what type of divorce your husband issued you. You can re-send your email to admin@daruliftaa.net Ref: Muhammad

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

____


[1] الفتاوى الهندية -قديمي (1/ 502) 

 الرَّجْعَةُ إبْقَاءُ النِّكَاحِ على ما كان ما دَامَتْ في الْعِدَّةِ كَذَا في التَّبْيِينِ وَهِيَ على ضَرْبَيْنِ سُنِّيٌّ وَبِدْعِيٌّ فَالسُّنِّيُّ أَنْ يُرَاجِعَهَا بِالْقَوْلِ وَيُشْهِدَ على رَجْعَتِهَا شَاهِدَيْنِ وَيُعْلِمَهَا بِذَلِكَ فإذا رَاجَعَهَا بِالْقَوْلِ نَحْوُ أَنْ يَقُولَ لها رَاجَعْتُك أو رَاجَعْتُ امْرَأَتِي ولم يُشْهِدْ على ذلك أو أَشْهَدَ ولم يُعْلِمْهَا بِذَلِكَ فَهُوَ بِدْعِيٌّ مُخَالِفٌ لِلسُّنَّةِ وَالرَّجْعَةُ صَحِيحَةٌ وَإِنْ رَاجَعَهَا بِالْفِعْلِ مِثْلُ أَنْ يَطَأَهَا أو يُقَبِّلَهَا بِشَهْوَةٍ أو يَنْظُرَ إلَى فَرْجِهَا بِشَهْوَةٍ فإنه يَصِيرُ مُرَاجِعًا عِنْدَنَا إلَّا أَنَّهُ يُكْرَهُ له ذلك وَيُسْتَحَبُّ أَنْ يُرَاجِعَهَا بَعْدَ ذلك بِالْإِشْهَادِ كَذَا في الْجَوْهَرَةِ النَّيِّرَةِ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 397)

بلا عوض ما دامت (في العدة) أي عدة الدخول حقيقة   (هي استدامة الملك القائم)

 وتصح مع إكراه وهزل ولعب وخطإ (بنحو) متعلق باستدامة (رجعتك) ورددتك ومسكتك بلا نية لأنه صريح (و) بالفعل مع الكراهة (بكل ما يوجب حرمة المصاهرة) كمس…

 

(قوله: وتصح بتزوجها) الأولى حذف ” تصح ” لأن قول المصنف وبتزوجها معطوف على قوله بكل المتعلق بقوله ” استدامة ” (قوله: به يفتى) قال في البحر: وهو ظاهر الرواية كذا في البدائع، وهو المختار، كذا في الولوالجية وعليه الفتوى، كذا في الينابيع، فقول الشارحين إنه ليس برجعة عنده خلافا لمحمد على غير ظاهر الرواية كما لا يخفى، فعلم أن لفظ النكاح يستعار للرجعة ولا تستعار هي له اهـ ملخصا. قلت: وفيه أنه صرح نفسه في النكاح بأنه ينعقد بقوله لمبانته: راجعتك بكذا فافهم، إلا أن يجاب بأن مراده في نكاح الأجنبية (قوله: على المعتمد) لأن عليه كما في الفتح والب

 

 [2] الفتاوى الهندية -قديمي (1/ 506)

إذَا كان الطَّلَاقُ بَائِنًا دُونَ الثَّلَاثِ فَلَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا في الْعِدَّةِ وَبَعْدَ انْقِضَائِهَا وَإِنْ كان الطَّلَاقُ ثَلَاثًا في الْحُرَّةِ وَثِنْتَيْنِ في الْأَمَةِ لم تَحِلَّ له حتى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ نِكَاحًا صَحِيحًا وَيَدْخُلَ بها ثُمَّ يُطَلِّقَهَا أو يَمُوتَ عنها كَذَا في الْهِدَايَةِ وَلَا فَرْقَ في ذلك بين كَوْنِ الْمُطَلَّقَةِ مَدْخُولًا بها أو غير مَدْخُولٍ بها كَذَا في فَتْحِ الْقَدِيرِ

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 257)

وإذا كان الطلاق بائنا دون الثلاث فله أن يتزوجها في العدة وبعد انقضائها ” لأن حل المحلية باق لأن زواله معلق بالطلقة الثالثة فينعدم قبله ومنع الغير في العدة لاشتباه النسب ولا اشتباه في إطلاقه ” وإن كان الطلاق ثلاثا في الحرة أو ثنتين في الأمة لم تحل له حتى تنكح زوجا غيره نكاحا صحيحا ويدخل بها ثم يطلقها أو يموت عنها

 

   صفحہ 438،452     جلد6  آپ کے مسائل اور ان کا حال 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: