Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Hadith in Musnad Ahmad

Hadith in Musnad Ahmad

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Can you please confirm if the below hadith is authentic and shall we quote this to others. Jazakkallahu khairun.

In the name of Allah, the All-Merciful, the Mercy-Giving.

The narration that you refer to can be found in the Musnad of Imām Aḥmad bin Ḥanbal [ḥadīth no. 27539]. Its textual wording is as such:

“Abū Dardāʾ states that once when we were with the Messenger of Allāh (sallallahu ‘alayhi wa sallam) and we were discussing that which was to occur (in the future), the Messenger of Allah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) exclaimed, ‘If you hear that a mountain has moved from its place, believe it; but if you hear that a man’s nature has changed, don’t believe it, for he remains true to his inborn disposition.’

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Hadith in reference is as follows;

حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ جَرِيرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ: سَمِعْتُ يُونُسَ، يُحَدِّثُ عَنِ الزُّهْرِيِّ، أَنَّ أَبَا الدَّرْدَاءِ، قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَتَذَاكَرُ مَا يَكُونُ، إِذْ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا سَمِعْتُمْ بِجَبَلٍ زَالَ عَنْ مَكَانِهِ، فَصَدِّقُوا، وَإِذَا سَمِعْتُمْ بِرَجُلٍ تَغَيَّرَ عَنْ خُلُقِهِ، فَلَا تُصَدِّقُوا بِهِ ، وَإِنَّهُ يَصِيرُ إِلَى مَا جُبِلَ عَلَيْهِ» (مسند أحمد ٢٧٤٩٩)

Translation: It has been narrated from az-Zuhri that Abu ad-Dardaa’ (رضي الله عنه) said, “Once we were discussing with Rasulullah (صلي الله عليه وسلم) what will happen when he said, ‘When you hear of a mountain moving from its place, you may believe it; but if you hear that someone has changed his character, do not believe it, for he will revert back to his innate disposition.’” [1]

This Hadith may be quoted and propagated.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saad Haque

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

___


[1] مسند الإمام أحمد بن حنبل – أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ) | مؤسسة الرسالة

قال المحقق شعيب الأرنؤوط: إسناده ضعيف لانقطاعه، الزهري لم يدرك أبا الدرداء، ورجال الإسناد ثقات رجال الشيخين. وهب بن جرير: هو ابن حازم، ويونس: هو ابن يزيد الأيلي. وأورده الهيثمي في “مجمع الزوائد” 7/196، وقال: رواه أحمد، ورجاله رجال الصحيح، إلا أن الزهري لم يدرك أبا الدرداء.

[2] القول البديع في الصلاة على الحبيب الشفيع (ص: 255) – شمس الدين أبو الخير محمد بن عبد الرحمن بن محمد السخاوي (المتوفى: 902هـ) | دار الريان للتراث

قال شيخ الإسلام أبو زكريا النووي – رحمه الله – في الأذكار قال العلماء من المحدثين والفقهاء وغيرهم يجوز ويستحب العمل في الفضائل والترغيب والترهيب بالحديث الضعيف ما لم يكن موضوعاً وأما الأحكام كالحلال والحرام والبيع والنكاح والطلاق وغير ذلك فلا يعمل فيها إلا بالحديث الصحيح أو الحسن إلا أن يكون في احتياط في شيء من ذلك كما إذا أورد حديث ضعيف بكراهة بعض البيوع أو الأنكحة فإن المستحب أن يتنزه عنه ولكن لا يجب انتهي، وخالف أبي العربي المالكي في ذلك فقال إن الحديث الضعيف لا يعمل به مطلقاً وقد سمعت شيخنا مراراً يقول وكتبه لي بخطه أن شرائط العمل بالضعيف ثلاثة، الأول متفق عليه أن يكون الضعف غير شديد فيخرج من أنفرد من الكذابين والمتهمين بالكذب ومن فحش غلطه، الثاني أن يكون مندرجاً تحت أصل عام فيخرج ما يخترع بحيث لا يكون له أصل أصلاً، الثالث أن لا يعتقد عند العمل به ثبوته لئلا ينسب إلى النبي – صلى الله عليه وسلم – ما لم يقله

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: