Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Proof for I’tikaaf for women in the house

Proof for I’tikaaf for women in the house

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I saw videos in YouTube where speakers like Dr.Zaik Naik and others are of the opinion that women should do I’tikaf in Masjid. They quote the verse of surah baqra. Only hanafi Madhab allows women to have I’tikaf in home. Kindly clarify with detailed explanation.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Women should not perform I’tikaaf in the Masjid. [i] [ii]  This should not be difficult to understand.

The five daily Salah is Fardh. Rasulullah ﷺ advised women to perform their Salah in the intter most portion of her house. See the following Hadith:

«صلاة المرأة في بيتها أفضل من صلاتها في حجرتها، وصلاتها في مخدعها أفضل من صلاتها في بيتها

سنن أبي داود (570)

Translation: It is better for a woman to pray in her house than in her courtyard, and it is better for her to pray in her private chamber than in her house. (Sunan Abu Dawood: 570)

I’tikaaf is Sunnah only in Ramadhan. When Rasulullah ﷺ advised women to perform their Salah in the inner most portion of her house, what can be said of I’tikaaf which is not Fardh, rather a sunnah and that too in Ramadhan?

Furthermore, consider the following negative expression of Rasulullah in women making I’tikaaf in the Masjid of Rasulullah ﷺ in his time:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَعْتَكِفُ فِي العَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ، فَكُنْتُ أَضْرِبُ لَهُ خِبَاءً فَيُصَلِّي الصُّبْحَ ثُمَّ يَدْخُلُهُ، فَاسْتَأْذَنَتْ حَفْصَةُ عَائِشَةَ أَنْ تَضْرِبَ خِبَاءً، فَأَذِنَتْ لَهَا، فَضَرَبَتْ خِبَاءً، فَلَمَّا رَأَتْهُ زَيْنَبُ ابْنَةُ جَحْشٍ ضَرَبَتْ خِبَاءً آخَرَ، فَلَمَّا أَصْبَحَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى الأَخْبِيَةَ، فَقَالَ: «مَا هَذَا؟» فَأُخْبِرَ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَلْبِرَّ تُرَوْنَ بِهِنَّ» فَتَرَكَ الِاعْتِكَافَ ذَلِكَ الشَّهْرَ، ثُمَّ اعْتَكَفَ عَشْرًا مِنْ شَوَّالٍ

صحيح البخاري (2033)

Translation: Aisha Radiyallahu Anha narrates that Nabi ﷺ used to perform I`tikaf in the last ten days of Ramadan and I used to pitch a tent for him, and after offering Fajar Salah, he used to enter the tent.” So, Hafsa asked the permission of `Aisha to pitch a tent for her and she allowed her and she pitched her tent. When Zainab bint Jahsh saw this, she pitched another tent. In the morning Nabi ﷺ noticed the tents. He said, ‘What is this?” He was told of the whole situation. Then Nabi ﷺ said, “Did they intend righteousness by doing this?” He therefore abandoned the I`tikaf in that month and performed I`tikaf for ten days in the month of Shawwal.” (Sahih Al-Bukhari: 2033)[iii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Riḍwān

Student Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

____


[i]

الأصل للشيباني ط قطر (2/ 184)

ولا تعتكف المرأة إلا في مسجد بيتها، ولا تعتكف (3) في مسجد

جماعة.

 

الاختيار لتعليل المختار (1/ 137)

(وَالْمَرْأَةُ تَعْتَكِفُ فِي مَسْجِدِ بَيْتِهَا) وَهُوَ الْمَوْضِعُ الَّذِي أَعَدَّتْهُ لِلصَّلَاةِ.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 113)

وأما المرأة فذكر في الأصل أنها لا تعتكف إلا في مسجد بيتها ولا تعتكف في مسجد جماعة وروى الحسن عن أبي حنيفة أن للمرأة أن تعتكف في مسجد الجماعة وإن شاءت اعتكفت في مسجد بيتها، ومسجد بيتها أفضل لها من مسجد حيها ومسجد حيها أفضل لها من المسجد الأعظم

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 441)

 (امرأة في مسجد بيتها)

[ii]

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 113)

وقال الشافعي: لا يجوز اعتكافها في مسجد بيتها وجه قوله أن الاعتكاف قربة خصت بالمساجد بالنص، ومسجد بيتها ليس بمسجد حقيقة بل هو اسم للمكان المعد للصلاة في حقها حتى لا يثبت له شيء من أحكام المسجد فلا يجوز إقامة هذه القربة فيه ونحن نقول: بل هذه قربة خصت بالمسجد لكن مسجد بيتها له حكم المسجد في حقها في حق الاعتكاف؛ لأن له حكم المسجد في حقها في حق الصلاة لحاجتها إلى إحراز فضيلة الجماعة فأعطي له حكم مسجد الجماعة في حقها حتى كانت صلاتها في بيتها أفضل على ما روي عن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – أنه قال: «صلاة المرأة في مسجد بيتها أفضل من صلاتها في مسجد دارها وصلاتها في صحن دارها أفضل من صلاتها في مسجد حيها» وإذا كان له حكم المسجد في حقها في حق الصلاة فكذلك في حق الاعتكاف؛ لأن كل واحد منهما في اختصاصه بالمسجد سواء وليس لها أن تعتكف في بيتها في غير مسجد وهو الموضع المعد للصلاة؛ لأنه ليس لغير ذلك الموضع من بيتها حكم المسجد، فلا يجوز اعتكافها فيه.

والله أعلم.

[iii]

 شرح صحيح البخارى لابن بطال (4/ 169)

 وقال الكوفيون: لا تعتكف المرأة إلا فى مسجد بيتها، ولا تعتكف فى مسجد الجماعة، وذلك مكروه. واحتجوا بأن النبى عليه السلام نقض اعتكافه إذ تبعه نساؤه، وهذا إنكار منه عليهن، قالوا: وقد قال عليه السلام: (صلاة المرأة فى بيتها أفضل) فإذا منعت المرأة من المكتوبة فى المسجد مع وجوبها، فلأن تكون ممنوعة من اعتكاف هو نفل أولى، ولما كانت صلاة الرجل فى المسجد أفضلً، كان اعتكافه فيه أفضل.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: