Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Are we allowed to eat the meat that has by slaughtered by a Jew or by a Christian?

Are we allowed to eat the meat that has by slaughtered by a Jew or by a Christian?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I was wondering if you are allowed to eat the meat that has by slaughtered by a Jew or by a Christian? Also are you allowed to marry a person form the four books without them converting into Islam.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

  1.  In principle, the Zabeeha of the Ahle-kitaab, Jews and Christians being halaal is expressly stated in the following verses.

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ

Translation: The food of the people of the Book is lawful for you, and your food

is lawful for them. (Surah Ma’edah verse#5)

However, the conditions for the Zabeeha of the Ahle kitaab are the same as the Zabeeha of Muslims. i.e. (1)

  • Allah’s name been taken before slaughtering the animal.
  • At least three out of the four veins should be severed.(2)

It is a well-known fact that the Christians of today do not take the names of Allah before slaughtering the animal. The Jews take the name of Allah only upon the first animal slaughtering’s. (2)(3)(4)

We are advised to exercise precaution on issues of halaal and haram. Follow the principle, when in doubt, abstain. (3) 

  1. The permissibility of getting married to a Christian and Jewish woman is also stated in the Quran.

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ

Tranlation: and good women from among those who were given the

Book before you, provided you give them their dowers, binding yourself in marriage. (Surah Ma’edah verse#5)

However, the challenge in marrying a Christian is to determine whether she is truly a Christian as many Christians today are merely known as Christians where as they do not subscribe to the basic beliefs of the Christianity. Furthermore, if one is proven to be a true and genuine Christian, then the purpose of marrying them is to familiarize themselves with Islaam through the bond of marriage and gradually invite them to Islaam, which can only be possible if the Muslim husband is strong in his Imaan and protects his Imaan. If he is weak in his Imaan and there is a fear that he will be influenced in to Christianity or Judaism, then it is not permissible for such a person to marry such a woman. The central point of the marriage to a person from the Ahle kitaab is preserving ones Imaan and influencing his spouse into Islaam. 

And Allah Ta’āla Knows Best

Zakir Husain

Student DarulIftaa
Michigan, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

___________________________________

 وإن ترك الذابح التسمية عمدا،فالذبيحة ميتة،لاتوكل وإن تركها ناسيا أكل(الهداية ج٤ كتاب الذبائح)  (١)       

وَإِن ترك الذَّابِح التَّسْمِيَة عمدا فالذبيحة ميتَة لَا تُؤْكَل وَإِن تَركهَا نَاسِيا أكل وَالْمُسلم والكتابي فِي ترك التَّسْمِيَة سَوَاء(بداية                    المبتدي ج١ص٢١٨ مكتبة ومطبعة محمد علي صبح القاهرة)                                                                      

(٢) والعروق التي تقطع في الذكاة أربعة الحلقوم وهو مجرى النفس والمريء وهو مجرى الطعام والودجان وهما عرقان في جانبي الرقبة يجري فيها الدم فإنقطع كل الأربعة حلت الذبيحة وإن قطع أكثرها فكذلك عند أبي حنيفة رحمه الله تعالى وقالا لا بد من قطع الحلقوم والمريء وأحد الودجين والصحيح قول أبي حنيفة رحمه الله تعالى لما أن للأكثر حكم الكل كذا في المضمرات

(الفتاوى العالمكيرية، كتاب الذبائح، الباب الأول: 5/287؛ رشيدية

والأولي أن لا يأكل ذبيحتهم ولا يتزوج منهم إلاّ للضرورة كما حققه الكمال ابن الهمام(رد المحتار ٦/٢٩٧،سعيد) (٣)

(٤)قلت: والصحيح المختار عندنا هو القول يعني ذبائح الكتابي تاركا للتسمية عامدا أو علي غير اسم الله تعالى لايأكل إن علم ذالك يقينا أو كان غالب حالهم ذاك وهو محمل النهي عن أكل ذبائح نصارى العرب ومحمل قول عليؓ:لاتأكلوا من ذبائح نصارى بني تغلب فإنهم لم يتمسكوا من النصرانية بشيئ إلا بشربهم الخمر فلعل عليا علم من حالهم أنهم لايسمون الله عند الذبح أو يذبحون على غير اسم الله تعالى. فكذا حكم نصارى العجم إن كان عادتهم الذبح على غير اسم الله تعالى غالبا لا يوكل ذبيحتهم ولاشك أن   النصارى فى هذا الزمان لايذبحون بل يقتلون بلوقذ غالبا فلايحل طعامهم(تفسير مظهري٣/٣٩). 

       (٤)أماّ في هذه الأزمنة فلم يعودوا يعملون بما في كتبهم فأصبحوا كالمرتدين،فنرى ألاّ توكل ذبائحهم إلاّ إذا تحقق أنهم يذبحونها ذبحا شرعيا الخ(فتاوى علماء البلد الحرام، ص ١٠١٧ (أخد من فتاوى دار العلوم زكريا ص١٦٧ج٦ زمزم

 

  Jawahirul fiqh,kharachi vol.6/181,182                                                          


This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.