Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I am a female living in Jeddah. I performed umra but forogt to trim my hair at the end of it. As soon as I returned home to Jeddah I remembered and cut my hair. Is my umra valid. Any compensation?

I am a female living in Jeddah. I performed umra but forogt to trim my hair at the end of it. As soon as I returned home to Jeddah I remembered and cut my hair. Is my umra valid. Any compensation?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am a female living in Jeddah. I performed umra but forogt to trim my hair at the end of it. As soon as I returned home to Jeddah I remembered and cut my hair. Is my umra valid. Any compensation? Jazakallahu Khair.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful


Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

It is necessary for a person coming out from the state of ihrām to cut the hair within the haram. Not doing so will render a dam (sacrifice of a goat or sheep) compulsory upon the individual.

The person will be considered to have been in the state of ihrām until the cutting of the hair. If any act against the sanctity of ihrām occurs, then the appropriate compensation will have to be given (sacrifice of an animal for a major act and charity for a minor act.)

Nevertheless, the ‘umra is valid.

– فصل في زمان الحلق ومكانه وشرائط جوازه – (يختص حلق الحاج بالزمان والمكان) أي عند أبي حنيفة ، ولا يختص بواحد منهما عند أبي يوسف على ما في “الهدايه” و “شرح الجامع” وغيرهما ، وذكر الكرماني والسروجي عن أبي يوسف أن الحلق يختص بالزمان ، لا بالمكان ، وعند محمد يتوقت بالمكان ، وعند زفر يتقين بالزمان لا بالمكان. (وحلق المعتمر بالمكان) أي يختص عند أبي حنيفة ومحمد ، خلافا لأبي يوسف وزفر ، وأما الزمان في حلق المعتمر فلا يتوقف بالإجماع ، (فالزمان) أي في حلق الحاج (أيام النحر الثلاثة) أي ولياليها ، (والمكان الحرم) أي للحج والعمرة . (والتخصيص) أي في التوقيت (للتضمين) أي بالدم ، (لا للتحلل ، فلو حلق ، أو قصر في غير ما توقت به ، لزمه الدم ، ولكن يحصل به التحلل في أي مكان وزمان أتى به بعد دخول وقته) أي أوان تحلله – مناسك ملا علي القاري ص 230 إدارة القرآن والعلوم الإسلامية

– فأن أخَّر المحرم حلق رأسه في حج أو عمرة حتى خرج من الحرم ، وحلق في غير الحرم فعليه دم ، خلافا لهما – المسالك في المناسك ص 751 دار البشائر الإسلامية

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Ehzaz Ajmeri,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: