Home » Hanafi Fiqh » DarulIftaBirmingham » Using a SIM Card From the Father for My Business

Using a SIM Card From the Father for My Business

Answered as per Hanafi Fiqh by DarulIftaBirmingham

Answered by: Maulana Nazrul Islam

Question:

Many years ago, my father had given me the SIM card which I have been using for my phone.

However, today I got to know that, officially the SIM card is registered with my father’s name.

All through these years, I did not know about this and have been doing online business using the same SIM card. It is also very difficult to change the registered name at the earliest due to various reasons.

I wanted to know, if all the income will be permissible for me I earn using the internet connection which is acquired through the SIM card.

Also, can I continue to use the SIM card for my business even without changing the name? (I will be doing it later, Insha-Allah)

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful

Answer:

The SIM card your father gave you will be considered a gift.

There’s no need for your name to be on the business (SIM card in this case) in order for the income to become Halal.

You can continue to use the SIM card your father gifted you and may continue your business. (1)

Only Allah knows best.

Written by Maulana Nazrul Islam

Checked and approved by Mufti Mohammed Tosir Miah

Darul Ifta Birmingham

(١)

الهبة تصح بالإيجاب والقبول، وتتم بالقبض، فإذا قبض الموهوب له في المجلس بغير أمر الواهب جاز، وإن قبض بعد الافتراق لم تصح، إلا أن يأذن له الواهب في القبض.

وتنعقد الهبة بقوله: وهبت، ونحلت، وأعطيت، وأطعمتك هذا الطعام

(الهبة) لغة: التبرع والتفضل بما ينفع الموهوب مطلقاً، وشرعا: تمليك عين بلا عوض، و (تصح بالإيجاب والقبول) ، لأنها عقد كسائر العقود، إلا أن الإيجاب من الواهب ركن، والقبول ليس بركن استحساناً، خلافا لزفر كما في الفيض، وفي الدرر: قال الإمام حميد الدين: ركن الهبة الإيجاب في حق الواهب، لأنه تبرع فيتم من جهة المتبرع، أما في حق الموهوب له فلا تتم إلا بالقبول اهـ. وفي الجوهرة: وإنما عبر هنا بتصح وفي البيع بينعقد لأن الهبة تتم بالإيجاب وحده، ولهذا لو حلف لا يهب فوهب ولم يقبل الموهوب له حنث، أما البيع فلا يتم إلا بهما جميعاً. اهـ.

اللباب فى شرح الكتاب ص١٧١ ج٢ المكتبة العلمية

This answer was collected from DarulIftaBirmingham.co.uk, which is run under the supervision of Mufti Mohammed Tosir Miah from the United Kingdom.

Read answers with similar topics: