Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Collecting and Storing Breastmilk

Collecting and Storing Breastmilk

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Assalmualaikum

Please assist me with the following queries:

  1. Will it be permissible for a Muslim person to collect breastmilk from non Muslim women to be stored and later used by non Muslim women who are in need of breast milk for their babies, whether anonymously or not?
  2. Will it be permissible for a Muslim to collect breastmilk from Muslim women to be stored and used by non Muslim women who are in need of breast milk for their babies, whether anonymously or not?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Breastfeeding in Shari’ah leads to the establishment of foster relationships. This in turn affects the Shar’i legal relationship between the foster parents and children as well as the relationship amongst foster siblings. As a result, the following implications arise:

  • It becomes impermissible for the foster parent to marry the foster child.
  • It becomes impermissible for the foster parent to marry the child’s biological and foster ascendants and descendants.
  • It becomes impermissible for all those children who have been breastfed by the same woman to marry one another. [1]

 

It is necessary for the foster parent and foster child to be aware of each other’s identities to be able to observe the Shar’i restrictions.[2]

It is also important to note that the abovementioned implications are further complicated if the milk of various women is pooled collectively as the system of pooling milk results in the fusion of the milk particles of one woman’s milk with the rest of the milk. Hence, feeding a child from any portion of such milk will result in the establishment of a foster relationship between the child and all those women whose milk has been pooled together.[3]

Therefore, it is best to avoid keeping milk from various women in storage as this may lead to difficulties in keeping a record of stored milk.

If there is a genuine and dire need to carry out such an exercise, then it will be permissible based on the following conditions:

  • The milk is stored with a proper record and system of identification.
  • The identity of the donor woman is known and she is willing to share her identity with the parents/guardians of the recipient child.
  • The identity of this donor should be revealed to the parents/guardians of the recipient and the identity of the child should be mandatorily shared with the donor.
  • Any disposal of milk be done in a dignified manner, preferably by burying it in the ground.[4]
  • The milk should neither be bought from any donor nor sold to any recipient.[5]

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

______________________

[1]   التاتارخانية (4/361) [مكتبة زكريا]

فالرضاع في إيجاب الحرمة كالنسب والصهرية. قال أصحابنا رحمهم الله: وما يتعلق به التحريم في النسب يتعلق في الرضاع إلا في مسألتين: أحدهما: أنه لا يجوز للرجل أن يتزوج أخت ابنه من النسب ويجوز في الرضاع، والمسألة الثانية: لا يجوز للزوج أن يتزوج بأم أخته من النسب ويجوز في الرضاع. وفي الكافي: والتخصيص في بعض النسخ بالأم والأخت غير مفيد إلا أن يقال: فيه اتباع النص. وفي الوقاية: ويحرم من الرضاع ما يحرم من النسب إلا أم أخته وأخيه وأخت ابنه وجدةة ابنه وأم عمه وعمته وأم خاله وخالته للرجل وأخا ابن المرأة لها رضاعاً.

 

الدر المختار – ط. الفكر (3/ 620)

(لا ) يستأجر الأب ( أمه لو منكوحة ) ولو من مال الصغير خلافا للذخيرة و المجتبى ( أو معتدة رجعي ) وجاز في البائن في الأصح جوهرة كاستئجار منكوحة لولده من غيرها ( وهي أحق ) بإرضاع ولدها بعد العدة ( إذا لم تطلب زيادة على ما تأخذه الأجنبية ) ولو دون أجر لمثل بل الأجنبية المتبرعة أحق منها زيلعي أي في الإرضاع

 

فتاوى محمودية -جلد 1 – ص623  -فاروقية

 

[2]   الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 212)

والواجب على النساء أن لا يرضعن كل صبي من غير ضرورة، وإذا أرضعن فليحفظن ذلك وليشهرنه ويكتبنه احتياطا اهـ

[3]    الدر المختار (3/ 218) [أيج أيم سعيد]

وَمَخْلُوطٌ بِمَاءٍ أَوْ دَوَاءٍ أَوْ لَبَنِ أُخْرَى أَوْ لَبَنِ شَاةٍ إذَا غَلَبَ لَبَنُ الْمَرْأَةِ وَكَذَا إذَا اسْتَوَيَا) إجْمَاعًا لِعَدَمِ الْأَوْلَوِيَّةِ جَوْهَرَةٌ، وَعَلَّقَ مُحَمَّدٌ الْحُرْمَةَ بِالْمَرْأَتَيْنِ مُطْلَقًا، قِيلَ: وَهُوَ الْأَصَحُّ

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار): (قَوْلُهُ وَعَلَّقَ مُحَمَّدٌ إلَخْ) مُقَابِلٌ لِمَا أَفَادَهُ كَلَامُ الْمُصَنِّفِ مِنْ أَنَّهُ لَوْ كَانَ لَبَنُ إحْدَى الْمَرْأَتَيْنِ غَالِبًا تَعَلَّقَ التَّحْرِيمُ بِهِ فَقَطْ، وَلَوْ اسْتَوَيَا تَعَلَّقَ بِهِمَا (قَوْلُهُ مُطْلَقًا) أَيْ تَسَاوَيَا أَوْ غَلَبَ أَحَدُهُمَا لِأَنَّ الْجِنْسَ لَا يَغْلِبُ الْجِنْسَ ح (قَوْلُهُ قِيلَ وَهُوَ الْأَصَحُّ) قَالَ فِي الْبَحْرِ: وَهُوَ رِوَايَةُ أَبِي حَنِيفَةَ، قَالَ فِي الْغَايَةِ: وَهُوَ أَظْهَرُ وَأَحْوَطُ، وَفِي شَرْحِ الْمَجْمَعِ: قِيلَ إنَّهُ الْأَصَحُّ. اهـ. وَفِي الشُّرُنْبُلَالِيَّةِ: وَرَجَّحَ بَعْضُ الْمَشَايِخِ قَوْلَ مُحَمَّدٍ، وَإِلَيْهِ مَالَ صَاحِبُ الْهِدَايَةِ لِتَأْخِيرِهِ دَلِيلَ مُحَمَّدٍ كَمَا فِي الْفَتْحِ. اهـ. ح (قَوْلُهُ مُطْلَقًا) أَيْ سَوَاءٌ كَانَ غَالِبًا أَوْ مَغْلُوبًا عِنْدَ الْإِمَامِ

 

[4]   الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 405) [أيج أيم سعيد]

(قَوْلُهُ وَيُسْتَحَبُّ قَلْمُ أَظَافِيرِهِ) وَقَلْمُهَا بِالْأَسْنَانِ مَكْرُوهٌ يُورِثُ الْبَرَصَ، فَإِذَا قَلَّمَ أَظْفَارَهُ أَوْ جَزَّ شَعْرَهُ يَنْبَغِي أَنْ يَدْفِنَهُ فَإِنْ رَمَى بِهِ فَلَا بَأْسَ وَإِنْ أَلْقَاهُ فِي الْكَنِيفِ أَوْ فِي الْمُغْتَسَلِ كُرِهَ لِأَنَّهُ يُورِثُ دَاءً خَانِيَّةٌ وَيُدْفَنُ أَرْبَعَةٌ الظُّفْرُ وَالشَّعْرُ وَخِرْقَةُ الْحَيْضِ وَالدَّمُ عَتَّابِيَّةٌ ط

 

[5]   بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 145)

وَلَا يَنْعَقِدُ بَيْعُ لَبَنِ الْمَرْأَةِ فِي قَدَحٍ عِنْدَنَا

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (6/ 87)

(قَوْلُهُ وَلَبَنِ امْرَأَةٍ) بِالْجَرِّ أَيْ لَمْ يَجُزْ بَيْعُ لَبَنِ الْمَرْأَةِ لِأَنَّهُ جُزْءُ الْآدَمِيِّ، وَهُوَ بِجَمِيعِ أَجْزَائِهِ مُكَرَّمٌ مَصُونٌ عَنْ الِابْتِذَالِ بِالْبَيْعِ أَطْلَقَهُ فَشَمِلَ لَبَنَ الْحُرَّةِ، وَالْأَمَةِ، وَهُوَ ظَاهِرُ الرِّوَايَةِ

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: