Q: I read a mas’alah on http://www.thejamiat.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=… below:
“It is not permissible for a Hafiz who recited Taraweeh to receive remuneration for his Taraweeh recital. His Salaat will not be accepted if he takes a fee or ‘gifts’ for his Taraweeh performance.”
But In the Masjid of our village, people collect money for Imaam (he leads taraweeh), and give him at the last night when he completes recitation of Whole Quran. Is it correct to do what is being done in our village?
A: The taraaweeh will be valid. However, it is impermissible for the Haafiz to take a remuneration or gift for performing the taraaweeh Salaah.
And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.
عن عبد الرحمن بن شبل الأنصاري أن معاوية قال له : إذا أتيت فسطاطي فقم فأخبر الناس ما سمعت من رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول اقرؤوا القرآن ولا تغلوا فيه ولا تجفوا عنه ولا تأكلوا به ولا تستأثروا به (مجمع الزوائد 11683)
لأن المعروف كالمشروط (الاشباه والنظائر 1/ 95)
قال تاج الشريعة في شرح الهداية إن القرآن بالأجرة لا يستحق الثواب لا للميت ولا للقارىء وقال العيني في شرح الهداية ويمنع القارىء للدنيا والآخذ والمعطي آثمان (رد المحتار 6/ 56)
Answered by:
Mufti Zakaria Makada
Checked & Approved:
Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)