Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Imaam performs 2 rakaat of witr followed by a single rakaat

Imaam performs 2 rakaat of witr followed by a single rakaat

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: The mosque I am going the imaam makes the witr as 2 rakaat followed by 1 rakaat in which he makes qunut after the ruku whereby everbody raise hands as in duaa and says everytime amin to the duaa.

If a Hanafi follows this imaam is his witr also valid? Secondly they start the tarawih rightaway after the fard of isha thus they dont perform first 2 rakaat sunnah. When should I pray this?

Bismillaah

A:

  1. If the Imaam is reading the one rakaat separately it is better for Hanafi to perform his witr separately.
  2. You may perform your two sunnats after the taraweeh before the witr.

باب الوتر . . . ( وصح الاقتداء فيه ) ففي غيره أولى إن لم يتحقق منه ما يفسدها في اعتقاده في الأصح كما بسطه في البحر ( بشافعي ) مثلا ( لم يفصله بسلام ) لا إن فصله ( على الأصح ) فيهما للاتحاد وإن اختلف الاعتقاد الدر المختار2/7-8)

قال الشامي في رد المحتار: قوله ( على الأصح فيهما ) أي في جواز أصل الاقتداء فيه بشافعي وفي اشتراط عدم فصله خلافا لما في الإرشاد من أنه لا يجوز أصلا بإجماع أصحابنا لأنه اقتداء المفترض بالمتنفل وخلافا لما قاله الرازي من أنه يصح وإن فصله ويصلي معه بقية الوتر لأن إمامه يخرج بسلامه عنده وهو مجتهد فيه كما لو اقتدى بإمام قد رعف قلت ومعنى كونه لم يخرج بسلامه أن سلامه لم يفسد وتره لأن ما بعده يحسب من الوتر فكأنه لم يخرج منه وهذا بناء على قول الهندواني بقرينة قوله كما لو اقتدى الخ ومقتضاه أن المعتبر رأي الإمام فقط وهذا يخالف ما قدمناه آنفا عن نوح أفندي (رد المحتار2/8)

( التراويح سنة ) مؤكدة لمواظبة الخلفاء الراشدين ( للرجال والنساء ) إجماعا ( ووقتها بعد صلاة العشاء ) إلى الفجر ( قبل الوتر وبعده ) في الأصح فلو فاته بعضها وقام الإمام إلى الوتر أوتر معه ثم صلى ما فاته

قال الشامي في رد المحتار : قوله ( بعد صلاة العشاء ) قدر لفظ صلاة إشارة إلى أن المراد بالعشاء الصلاة لا وقتها وإلى ما في النهر من أن المراد ما بعد الخروج منها حتى لو بنى التراويح عليها لا يصح وهو الأصح وكذا بناؤها على سنتها كما في الخلاصة قال فكلهم ألحقوا السنة بالفرض (رد المحتار 2/ 44)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: