IslamQA.org Logo

Oil Trading Query

Answered according to Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Oil Trading Query

Question

Is this oil trading method permissible? You buy the oil, for example, for £37 and if the oil price goes up, for example £38, then you can cash in so you make £1 profit. However, if the price goes down, for example £38, then you can back out and do not buy the oil, which means you did not buy the oil in the first place. It is more like you reserved it but with the choice of backing out and all this oil is virtual. Is this permissible?

بسم الله الرحمن الرحیم

Answer

This is not permissible. It is only permissible to sell the oil once you have complete ownership and thereby are responsible for any losses and gains.

عن عبد الله بن عمرو أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: لا يحل سلف وبيع، ولا شرطان في بيع، ولا ربح ما لم تضمن، ولا بيع ما ليس عندك، رواه أبو داود (٣٥٠٤) ومحمد في الأصل (٣/٢٣) وصححه الترمذي (١٢٣٤). وعن حزام بن حكيم قال: قال حكيم بن حزام: ابتعت طعاما من طعام الصدقة، فربحت فيه قبل أن أقبضه، فأتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم، فذكرت ذلك له، فقال: لا تبعه حتى تقبضه، رواه النسائي (٤٦٠٣) وصححه ابن حبان (٤٩٨٥). وروى محمد في كتاب الآثار (٧٢٧) عن عتاب بن أسيد عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال له: انطلق إلى أهل الله، يعني أهل مكة، فانههم عن أربع خصال: عن بيع ما لم يقبضوا، وعن ربح ما لم يضمنوا، وعن شرطين في بيع، وعن سلف وبيع. قال محمد: وبهذا كله نأخذ. قال بعد أسطر: وأما قوله ربح ما لم يضمنوا، فالرجل يشتري الشيء فيبيعه قبل أن يقبضه بربح ، فليس ينبغي له ذلك، انتهى. وقال محمد في الأصل (٢/٣٩٣): ولا يجوز أن يبيع ما لم يقبض، وقد جاء الأثر عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن بيع الرجل ما لم يقبض، انتهى. وراجع الموطأ لمحمد (٧٦٦)۔

Allah knows best

Yusuf Shabbir

13 Shawwāl 1441 / 5 June 2020

Approved by: Mufti Shabbir Ahmad and Mufti Muhammad Tahir

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Find more answers indexed from: IslamicPortal.co.uk
Search
Related QA

Pin It on Pinterest