Home » Hanafi Fiqh » IslamicPortal.co.uk » Does Eid Salah require 2 or 4 people?

Does Eid Salah require 2 or 4 people?

Answered as per Hanafi Fiqh by IslamicPortal.co.uk

Does Eid Ṣalāh require 2 or 4 people?

The following is a translation of an Urdu document endorsed by Mufti Ahmad Khanpuri (b. 1365/1946), Mufti Shabbir Ahmed (b. 1376/1957) and others, clarifying that two people are not sufficient for Eid Ṣalāh in the ḥanafī school. The original document in Urdu can be downloaded from this link. To read the guidelines for Eid Ṣalāh during the lockdown, click here.

The minimum number for the Eid Ṣalāh congregation

Assālāmu ʿalaykum waraḥmatullāhi wa barākātuh,

It is written in your guidelines that Eid Ṣalāh requires three bāligh (mature) males other than the Imam, similar to Jumuʿah Ṣalāh. This is also common knowledge. However, the view of some scholars has reached us that the minimum requirement is two people in total, similar to the other Ṣalāhs, and that this is mentioned in Radd al-Muḥtār. What is the preferred view in this regard? Clarify and earn reward.

بسم الله الرحمن الرحيم

الجواب حامدا ومصليا ومسلما

The conditions for Eid Ṣalāh are the same as Jumuʿah Ṣalāh, with the exception of Khuṭbah (i.e. the Khuṭbah of Eid is not compulsory, it is masnūn, the obligation will be fulfilled without it, although leaving it is disliked due to leaving a Prophetic Sunnah and the practice of the Ummah). Therefore, according to Imam Abū Ḥanīfah [d. 150/767] and the muftā bihī (upon which Fatwa is given) position, Eid Ṣalāh also requires three bāligh (mature) males other than the Imam.

ʿAllāmāh Sarakhsī [d.ca. 490/1097] mentions the following:

والحاصل أنه يشترط لصلاة العيد ما يشترط لصلاة الجمعة إلا الخطبة فإنها من شرائط الجمعة، وليست من شرائط العيد، ولهذا كانت الخطبة في الجمعة قبل الصلاة، وفي العيد بعدها لأنها خطبة تذكير وتعليم لما يحتاج إليه في الوقت، فلم تكن من شرائط الصلاة، كالخطبة بعرفات، (المبسوط ٢/٣٧)۔

Based on this principle, ʿAllāmāh Sarakhsī mentions in another place:

ثم المصر كما يشترط لإقامة الجمعة يشترط لإقامة صلاة العيد (المبسوط ٢/١٢١)۔

Likewise, ʿAllāmāh ʿAlāʾ al-Dīn al-Samarqandī [d.ca. 540/1145-6] writes:

  أما بيان شرائط وجوبها فكل ما هو شرط وجوب الجمعة فهو شرط وجوب صلاة العيدين من الإمام والمصر والجماعة، إلا الخطبة فإنها سنة بعد الصلاة بإجماع الصحابة، وشرط الشيء يكون سابقا عليه أو مقارنا له (تحفة الفقهاء ١/١٦٦، وراجع البدائع ١/٢٧٥)۔

Likewise, ʿAllāmah Ibn Nujaym al-Miṣrī [d. 970/1563] writes:

وفي المجتبى: الأصح أنها سنة مؤكدة، وأفاد أن جميع شرائط الجمعة وجوبا وصحة شرائط للعيد، إلا الخطبة فإنها ليست بشرط (البحر الرائق ٢/١٧٠)۔

Likewise, ʿAllāmah Shurunbulālī, may Allah have mercy on him, [d. 1069/1659] writes:

۔(على من تجب عليه الجمعة بشرائطها) وقد علمتها، فلا بد من شرائط الوجوب جميعها وشرائط الصحة، (سوى الخطبة) (مراقي الفلاح ص ٢٠٠)۔

This [the conditions of Eid and Jumuʿah Ṣalāh being same except Khuṭbah] has also been mentioned in other Fiqh books. Accordingly, ʿAllāmah Ibn ʿAbīdīn al-Shāmī [d. 1252/1836] has explicitly mentioned in the chapter of Imāmah [in Radd al-Muḥtār] that three men are necessary apart from the Imam, for Eid Ṣalāh, similar to Jumuʿah Ṣalāh. He writes:

قوله (وأقلها اثنان) لحديث: اثنان فما فوقهما جماعة، أخرجه السيوطي في الجامع الصغير، ورمز لضعفه. قال في البحر: لأنها مأخوذة من الاجتماع، وهما أقل ما تتحقق به، وهذا في غير جمعة، اهـ، أي فإن أقلها فيها ثلاثة صالحون للإمامة سوى الإمام، مثلها العيد، لقولهم: يشترط لها ما يشترط للجمعة صحة وأداء سوى الخطبة، فافهم (رد المحتار ١/٥٥٣)۔

Likewise, prior to him, ʿAllāmāh Ḥamawī [d. 1098/1687] has explicitly mentioned this in the commentary of al-Ashbāḥ, this is what he writes:

قوله (واشتراط الجماعة لها) أي لصلاة الجمعة، وفيه أن الجماعة كما هي شرط لها شرط لصلاة العيدين. قوله (وكونها) بالجر عطف على الجماعة، أي: واشتراط كون الجماعة ثلاثة سوى الإمام، وفيه أن كونها ثلاثة سوى الإمام ليس شرطا خاصا بالجمعة، بل كذلك صلاة العيدين (غمز عيون البصائر ٤/٦٦، وجزى الله تعالى صديقي الشيخ هداية الله ابن المفتي عناية الله الذي أرسل هذه العبارة)۔

It should also be clear that ʿAllāmah Ibn Nujaym, may Allah have mercy on him, has mentioned the differences between Jumuʿah and Eid Ṣalāh. However, there is no mention of the number of the congregation therein. This is what he writes:

ما افترق فيه الجمعة والعيد: الجمعة فرض والعيد واجب، وقتها وقت الظهر. ووقته بعد طلوع الشمس إلى زوالها. وشرطها الخطبة وكونها قبلها بخلافه فيهما. وأن لا تتعدد في مصر على قول مرجوح بخلافه، ويستحب في عيد الفطر أن يطعم قبل خروجه إلى المصلى بخلافها (الأشباه والنظائر ص ٣٢٣)۔

However, ʿAllāmah Ṭaḥṭāwī, may Allah have mercy on him, [d. 1231/1816] has indicated in the Ḥāshiyah of al-Durr al-Mukhtār that two people are sufficient for Eid Ṣalāh, similar to the other Ṣalāhs, and has attributed this to the author of al-Nahr al-Fāiq. He writes:

قوله (بشرائطها) … حتى الإذن العام كما في النهر، وفيه أن من شرائطها الجماعة التي هي جمع، والواحد هنا مع الإمام جماعة، فكيف يصح أن يقال: بشرائطها (حاشية الطحطاوي على الدر ١/٣٥١)۔

ʿAllāmāh Ibn Ābidīn has also cited this [from ʿAllāmah Ṭaḥṭāwī], he writes:

اعترض ط ما ذكره المصنف بأن الجمعة من شرائطها الجماعة التي هي جمع والواحد هنا مع الإمام، كما في النهر (رد المحتار ٢/١٦٦)۔

ʿAllāmāh Ibn ʿĀbidīn has remained silent here in the chapter of the Eids after citing this. He has not critiqued it, nor explicitly endorsed it. His silence appears to indicate his agreement, however, it is difficult to say this definitively due to the aforementioned explicit text from the chapter of Imāmah. Rather, it appears that he is inclined to the aforementioned explicit text [that four males are necessary], and Allah knows best.

Either way, what is worth pondering over here is that the published copy of al-Nahr al-Fāiq makes no reference to the ‘two number’ under this issue, to which ʿAllāmah Ṭaḥtāwi refers. The author of al-Nahr al-Fāiq, ʿĀllāmāh ʿUmar ibn Nujaym [d. 1005/1596] writes:

۔(على من تجب عليه الجمعة بشرائطها) المتقدمة حتى الإذن العام (سوى الخطبة) فإنها سنة وليست بشرط (النهر الفائق ١/٣٦٦)۔

There is no mention of this issue [the minimum requirement of two] in this text or the subsequent text that relates to Khuṭbah.

However, there is a mention of this later under the issue of Takbīr al-Tashrīq. However, the issue of Takbīr al-Tashrīq is unrelated to this issue. Consider the following complete text of the author of Kanz, ʿAllāmah Nasafī [d. 710/1310] and ʿAllāmah ʿUmar ibn Nujaym:

(وسن بعد فجر عرفة إلى ثمان مرة الله أكبر الخ، بشرط إقامة، ومصر، ومكتوبة وجماعة مستحبة): قوله (وجماعة) فلا يكبر المنفرد (مستحبة)، فلا يكبر النسوة ولو صلين جماعة في المصر، فلو كبرن كان بدعة، كذا في غاية البيان. وفي جامع قاضي خان: وإذا ثبت اختصاص التكبير بالمصر علم أنه من الشعائر بمنزلة الخطبة، فيشترط له ما يشترط للجمعة، إلا ما سقط اعتباره من السلطان والحرية في الأصح والخطبة، كذا في المعراج، وعليه جرى الشارح، قال في البحر: وليس بصحيح إذ ليس الوقت والإذن العام من شروطه. وأقول: بل هو الصحيح، إذ من شرائطه الوقت أعني أيام التشريق، حتى لو فاتته الصلاة في أيامه فقضاها في غير أيامه أو في أيامه من القابل لا يكبر، بخلاف ما إذا قضاها في أيامه من تلك السنة حيث يكبر، لأنه لم يفت عن وقته من كل وجه. وإذا لم يشترط السلطان أو نائبه فلا معنى لاشتراط الإذن العام، وكأنهم استغنوا بذكر السلطان عنه، على أنا قدمنا أن الإذن العام لم يذكر في الظاهر. نعم بقي أن يقال: من شرائطها الجماعة التي هي جمع، والواحد هنا مع الإمام جماعة، فكيف يصح أن يقال: إن شروطه الجمعة. وهذا كله قول الإمام، وقالا: هو على كل من يصلي المكتوبة، لأنه تبع لها، والفتوى على قولهما في هذا أيضا كما في السراج (النهر الفائق ١/٣٧٣)۔

The writer has also referred to a manuscript of al-Nahr al-Fāiq, and the text therein in both places is exactly as quoted above.

Further, we were unable to locate in the writings of the jurists before ʿAllāmah Ṭaḥṭāwī (d. 1231/1816) that the congregation of two people is sufficient for Eid Ṣalāh. It appears that ʿAllāmāh Ṭaḥṭāwī erred in the attribution to the author of al-Nahr al-Fāiq or misunderstood. ʿAllāmah Muḥammad Abū al-Saʿūd’s [d. 1172/1759] commentary explains the source of the confusion, and also affirms that both issues [Eid Ṣalāh conditions and Takbīr Tashrīq] are separate. ʿAllāmah Abū al-Saʿūd writes:

بشرائطها: أي الجمعة سوى الخطبة، وهي المصر والسلطان والجمع والإذن العام، حموي، وفيه مخالفة لما سيأتي آخر هذا الباب من عدم اشتراط الإذن العام، وكذا السلطان أو نائبه ليس بشرط أيضا كما سيأتي، ثم ظهر أن ما سيأتي بالنسبة لتكبير التشريق، وما هنا بالنسبة لصلاة العيد، فلا إشكال (فتح الله المعين على شرح الكنز لملا مسكين، ١/٣٢٤)۔

Thereafter, in the issue of Takbīr al-Tashrīq, ʿAllāmah Abū al-Saʿūd has referred to the aforementioned text from al-Nahr al-Fāʿiq and quoted it.

In conclusion, the correct view is that Eid Ṣalāh requires a minimum of three bāligh (mature) males other than the Imam, similar to Jumuʿah Ṣalāh. Otherwise, if it is accepted that two people are sufficient similar to other Ṣalāhs, then a further question will arise: is one male and female sufficient, or is one adult male and one intelligent non-bāligh male sufficient? And Allah knows best.

Note: According to the muftā bihī position, Jumuʿah Ṣalāh requires at least three men [bāligh] other than the Imam.

جاء في الأصل (١/٣١١): قلت: أرأيت إماما خطب الناس يوم الجمعة ففزع الناس، فذهبوا كلهم إلا رجلا واحدا بقي معه، كم يصلي الإمام؟ قال: يصلي أربع ركعات، إلا أن يبقى معه ثلاثة رجال سواه فيصلي بهم الجمعة، وذلك أدنى ما يكون، انتهى. وصرح بنحوه في الجامع الصغير (ص ١١٢). وقال ابن قطلوبغا في التصحيح (ص ١٨٤) وأقره ابن عابدين (٢/١٥١): رُجح في الشروح دليله، واختاره المحبوبي والنسفي، انتهى۔

This answer was written by Yusuf Shabbir Ahmad, may Allah forgive him, on the night of 18 Ramadan al-Mubārak – 10 May 2020, and it was endorsed to be correct by:

Mufti Ahmad Khanpuri,

Mufti Shabbir Ahmad,

Mufti Muhammad Tahir Wadi, and

Mufti Yusuf Sacha

May Allah, The Exalted, preserve them.

(For other Q&As & articles regarding Coronavirus, click here)

This answer was collected from IslamicPortal.co.uk, which is a repository of Islamic Q&A, articles, books, and resources. Various schools write and oversee the answers, including Maulana Yusuf Shabbir, Mufti Shabbir Ahmed, and Mufti Muhammad Tahir. 

Read answers with similar topics: