1

The effect a Verse from Surah Al Muzzammil had on Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam)

Answered according to Hanafi Fiqh by HadithAnswers.com
Prev Question
Next Question

Question

I wanted to inquire on the authenticity of the incident wherein Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) fell unconscious when he heard a Quran reader reciting Verse 12 from Surah Al Muzzammil.

Can it be quoted?

 

Answer

Imam Bayhaqi (rahimahullah) has recorded this narration -mursalan- with a weak chain.

Abu Harb ibn Abil Aswad (rahimahullah) relates: “Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) heard a man recite, ‘Verily we have [in Jahannam] handcuffs and the blazing fire and food that gets stuck in the throat’ (Surah Al Muzzammil, Verse: 12-13) and fell unconscious.”

(Shu’abul Iman, Hadith: 889)

 

A similar narration appears in books of Zuhd. This version suggests that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) recited this Verse himself and fell unconscious.

(Refer: Kitabuz Zuhd of Imam Waki’, pg. 80, Kitabuz Zuhd of Imam Ahmad: 146 and Kitabuz Zuhd of Imam Hannad: 266)

 

The narration in question is suitable to quote.

(Also see: Al Ajwibatul Mardiyyah, vol. 1 pg. 91-92)

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar,

This teaches us to listen to the Quran whilst contemplating on its meaning. There are many such incidents from the Sahabah and those after them (radiyallahu’anhum).

May Allah Ta’ala grant us the ability to follow suit.

__________

التخريج من المصادر العربية

شعب الإيمان(٨٨٩): أخبرنا أبو سعد الماليني، أخبرنا أبو أحمد بن عدي، حدثنا أحمد بن الحسينا الكرخي، حدثنا الحسن بن شبيب، حدثنا أبو يوسف، عن حمزة الزيات، عن حمران بن أعين، عن أبي حرب بن أبي الأسود أن رسول الله صلى الله عليه وسلم سمع رجلا يقرأ {إن لدينا أنكالا وجحيما وطعاما ذا غصة}فصعق۔

 قال أبو أحمد: رواه غير أبي يوسف، عن حمزة، عن حمران أن النبي صلى الله عليه وسلم سمع ولم يذكر أبا حرب في الإسناد قال البيهقي رحمه الله: وهو مع ذكره فيه مرسل.

الزهد لوكيع (٨٠): حدثنا حمزة الزيات عن حمران بن أعين أن النبي صلى الله عليه وسلم قرأ: {إن لدينا  أنكالا وجحيما وطعاما ذا غصة، وعذابا أليما} فصعق  .

الزهد لأحمد بن حنبل (١٤٦): حدثنا عبد الله، حدثنا أبي، حدثنا وكيع، حدثنا حمزة الزيات، عن حمران بن أعين، «أن النبي صلى الله عليه وسلم قرأ {إن لدينا أنكالا وجحيما وطعاما ذا غصة وعذابا أليما}  فصعق».

الزهد لهناد بن السري (١٦٦ـ١٦٧): حدثنا وكيع , عن مبارك , عن الحسن , وسفيان , عن أبي عمرو  القاص , عن عكرمة: {إن لدينا أنكالا} [المزمل: ١٢] قال: «قيودا».

 حدثنا وكيع , عن حمزة الزيات , عن حمران بن أعين أن النبي صلى الله عليه وسلم قرأ هذه الآية {إن لدينا أنكالا وجحيما وطعاما ذا غصة} [المزمل: ١٣] فصعق.

الأجوبة المرضية (١/ ٩١-٩٢): حديث: أنه صلى الله عليه وسلم سمع رجلاً يقرأ (إن لدينا أنكالاً وجحيما) فصعق.

رواه البيهقي في شعب الإيمان له من طريق ابن عدي في الكامل قال: حدثنا أحمد بن الحسن الكرخي حدثنا الحسن بن شبيب حدثنا أبو يوسف عن حمزة الزيات عن حمران بن أعين عن أبي حرب بن أبي الأسود أن النبي صلى الله عليه وسلم … فذكره، وقال ابن عدي عقبه: رواه غير أبي يوسف عن حمزة عن حمران أن النبي صلى الله عليه وسلم سمع، ولم يذكر أبا حرب في الإسناد. قال الإمام أحمد: وهو مع ذكره فيه مرسل. انتهى.

أما كونه مرسلاً، فلأن أبا حرب ـ وهو ثقة، أخرج له مسلم في الصحيح وغيره ـ تابعي. ثم إن حمران هذا قد وثقه ابن حبان لكن ضعفه ابن معين، وقال مرة: ليس بشيء، وقال النسائي: ليس بثقة، وقال أبو حاتم: شيخ، وقال الآجري عن أبي داود: كان رافضيًا، وقال أحمد: كان يتشيع ونقل شيخنا عن ابن عدي أنه ليس بالساقط. انتهى.

والذي قرأته في كتاب: «ذخيرة الحفاظ» لأبي الفضل بن طاهر الحافظ بخطه، وهو يشتمل على أحاديث «الكامل» لابن عدي مرتبة على حروف المعجم بعد أن أورد الحديث في الهمزة ما نصه: وحمران هذا ليس بشيء في الحديث وبين العبارتين فرق، فالله أعلم.

وحمزة هو إمام القراءة المشهور، وثقه ابن معين وابن حبان والعجلي وقال الساجي: إنه صدوق: سيء الحفظ ليس بمتقن في الحديث والله أعلم.

This answer was collected from HadithAnswers.com. The answers were either answered or checked by Moulana Haroon Abasoomar (rahimahullah) who was a Shaykhul Hadith in South Africa, or by his son, Moulana Muhammad Abasoomer (hafizahullah), who is a Hadith specialist. 

Sidebar