Home » Hanafi Fiqh » FatwaCentre.org » Fasting

Fasting

Answered as per Hanafi Fiqh by FatwaCentre.org
Question

Asw. My mother has anaemia and has very low levels of iron and vitamins and is anaemic.
What is the fatwa regarding her fasting or not in the month of Ramadan ?


Answer

Thank you for your question.

In the absence of specific details on how the anaemia affects your mother and how often she needs to replenish her iron and vitamin levels, it is not possible to give a direct ruling applicable to your circumstances. Generally speaking, Anaemia is an ailment that many Muslim women have to contend with. Despite this, Muslim women have been taking their iron supplements, drinking lots of water and managing the difficulties of fasting.

In general cases, this would apply to Muslim women with anaemia: to keep on top of their medicine and nutrition when they are permitted to eat (from sunset to dawn). Nonetheless, it is the role of a doctor to advise on whether a patient is fit for fasting, considering their medical history. If it is severe, and an observant Muslim doctor advises against fasting, the ruling may change.

In fiqh, an illness is considered as an excuse to allow one not to fast or break their fast if they fear life or limb in not taking food or medicine. This is also considered when the person’s ailment is not at such a level, but they know through dominant opinion – either by personal experience or through the advice of an observant Muslim doctor – that not eating food or medicine would severely worsen or prolong the ailment.[1]

I hope this clarifies matters. A disclaimer that the advice in this fatwa is not medical advice and one is advised to speak to the doctor regarding the severity of their specific circumstances. In the absence of specific details, a general answer has been issued based on Muslim personal law.

Answered by:
Maulana Ikramul Hoque Miah

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Pate

[1]              الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (422(2/ (أو مريض خاف الزيادة) لمرضه وصحيح خاف المرض، وخادمة خافت الضعف بغلبة الظن بأمارة أو تجربة أو بأخبار طبيب حاذق مسلم مستور وأفاد في النهر تبعا للبحر جواز التطبيب بالكافر فيما ليس فيه إبطال عبادة . ..(قوله خاف الزيادة) أو إبطاء البرء أو فساد عضو بحر أو وجع العين أو جراحة أو صداعا أو غيره، ومثله ما إذا كان يمرض المرضى قهستاني ط أي بأن يعولهم ويلزم من صومه ضياعهم وهلاكهم لضعفه عن القيام بهم إذا صام )قوله وصحيح خاف المرض) أي بغلبة الظن كما يأتي، فما في شرح المجمع من أنه لا يفطر محمول على أن المراد بالخوف مجرد الوهم كما في البحر والشرنبلالي (قوله وخادمة) في القهستاني عن الخزانة ما نصه إن الحر الخادم أو العبد أو الذاهب لسد النهر أو كريه إذا اشتد الحر وخاف الهلاك فله الإفطار كحرة أو أمة ضعفت للطبخ أو غسل الثوب. اهـ. ط (قوله بغلبة الظن) تنازعه خاف الذي في المتن وخاف وخافت اللتان في الشرح ط (قوله بأمارة) أي علامة (قوله أو تجربة) ولو كانت من غير المريض عند اتحاد المرض ط عن أبي السعود (قوله حاذق) أي له معرفة تامة في الطب، فلا يجوز تقليد من له أدنى معرفة فيه ط (قوله مسلم) أما الكافر فلا يعتمد على قوله لاحتمال أن غرضه إفساد العبادة كمسلم شرع في الصلاة بالتيمم فوعده بإعطاء الماء فإنه لا يقطع الصلاة لما قلنا بحر (قوله مستور) وقيل عدالته شرط وجزم به الزيلعي وظاهر ما في البحر والنهر ضعفه ط. قلت: وإذا أخذ بقول طبيب ليس فيه هذه الشروط وأفطر فالظاهر لزوم الكفارة كما لو أفطر بدون أمارة ولا تجربة لعدم غلبة الظن والناس عنه غافلون (قوله وأفاد في النهر) أخذا من تعليل المسألة السابقة باحتمال أن

البناية شرح الهداية) 476(4/ ثم المرض على أقسام سبعة: فخفيف لا يشق معه الصوم وينعقد، وخفيف لا يشق منه ولا ينعقد، وشاق لا يزيد بالصوم، وشاق يزيد به، وشاق لا يزيد به، ولكن يحدث مع الصوم علة أخرى، وشاق يخشى طوله، وصحيح يخشى المرض به، فالأول والثاني كالصحيح الذي لا يضره الصوم فلا يفطر، والثالث يتخير، والرابع والخامس والسادس يفطر، وإن صاموا أجزأهم على الصحيح الذي يخشى المرض به كالمرض الذي تخشى زيادته، وهذا الفرع الأخير في ” المغني ” للحنابلة. وفي ” المرغيناني ” لا يعتبر خوف المرض، وفي ” الذخيرة ” المرض الذي يبيح الفطر ما يخاف منه الموت أو زيادة المرض. وفي ” المحيط ” و ” البدائع خوف ازدياد المرض كاف، وإليه وقعت الإشارة في ” الجامع الصغير ” إن لم يفطر يزداد وجعاً وعناء أو حمى شديدة أفطر، وعن أبي حنيفة – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – إذا كان يجوز له الأداء قاعداً يجوز له الإفطار.

l

This answer was collected from FatwaCentre.org, which is overseen by Dr. Mufti Abdur-Rahman Mangera.

Read answers with similar topics: