Home » Hanafi Fiqh » Fatwaa.com » Marriage

Marriage

Answered as per Hanafi Fiqh by Fatwaa.com

I am a divorce mother of 3 kids
19 16 9 my eldest being a girl then 2 boys the father plays no roll in the upbringing of the kids nor does he support them
If. I intend to get married will my daughter beable to live with me. As she is not married

Jazakallah

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

In the event of divorce, the mother is entitled to custody of a son until he reaches seven years, and the daughter may stay in your custody until she reaches the age of nine. After the son turns seven and the daughter turns nine, custody is awarded to the  father.

If the child has his/her own wealth, then their expenses could be paid through their wealth.

It is only if they do not have any wealth of their own that the father would be obliged to pay for their expenses.

If the father refuses to pay for the maintenance of his kids or to support them, then in an Islamic country, he would be charged in court.

Since we are not in a country ruled by Islamic law, we can only inform him of his duties. If he neglects his duties, he will be sinful.

The father will have to be asked whether he will take care of their expenses if the kids go to live with him, and whether he will ensure they get the proper Tarbiyyah (upbringing). If he undertakes to pay for all their maintenance, and there is no other valid reason for him not to get custody, then the kids will have to move in with him.

If he mentions that he will not be able to pay for their maintenance, he will be asked the reason.

If he is unable to afford their maintenance, then it will have to be determined whether the elder son can find a job. Likewise, the paternal grandfather, uncles etc will all have to contribute. In this case too, the father still retains the right of custody.

Yes, if the father is merely being neglectful, then you can take the kids. However, if you get married, your mother (the maternal grandmother of the kids) gets the right to custody. She may forfeit the right and let them live with you. It is only if anyone from the paternal grandparents or uncles objects that you will have to then let them go and stay with them.

In any case, we advise that you refer this to your local scholars and let them contact your ex-husband, and then pass the final verdict.

And Allaah Ta’aala knows best

Wassalaam,

Ismail Moosa (Mufti)

References

إذا عرفنا هذا فنقول إذا فارق الرجل امرأته ولهما ولد فالأم أحق بالولد أن يكون عندها حتى يستغني عنها، فإن كان غلاما فحتى يأكل وحده ويشرب وحده ويلبس وحده وفي نوادر داود بن رشيد ويستنجي وحده، وإن كانت جارية فهي أحق بها حتى تحيض وكان القياس أن يستوي الغلام والجارية في ذلك وإذا استغنيا يكون الأب أحق بهما؛ لأن للأم حق الحضانة وذلك ينتهي إذا استغنى عن ذلك والحاجة إلى الحفظ بعد ذلك والأب أقدر على الحفظ فإن المرأة تعجز عن حفظ نفسها وتحتاج إلى من يحفظها على ما قيل النساء لحم على وضم إلا ما ذب عنهن فكيف تقدر على حفظ غيرها ولكنا تركنا القياس فقلنا الجارية (المبسوط للسرخسي – 5 / 207)

قال محمد رحمه الله في «الأصل» : إذا كان للرجل ولد صغير وقد فارق أمّه، فالأم أحق بالولد من الأب إلى أن يستغني عنها، فإذا استغنى عنها فالأب أحق به

وحدّ الاستغناء في الغلام أن يأكل وحده ويشرب وحده. وفي غير رواية الأصول ويتوضأ وحده يريد به الاستنجاء، ولم يقدر محمد رحمه الله في ذلك تقديراً من حيث السنة. وذكر الخصاف في كتاب النفقات أن الأم أحقّ بالغلام ما لم يبلغ تسع سنين أو ثمان. وذكر الفقيه أبو بكر الرازي رحمه الله: أن الأم أحق به إلى تسع سنين …..

وأما في الجارية، فحدّ الاستغناء أن تحيض أو تبلغ مبلغ النساء بالسن، وبعد ذلك الأب أولى. وروى هشام عن محمد رحمه الله أن الأم أولى بها إلى مبلغ حدّ الشهوة. فإن وقع الاختلاف بين الأم وبين الأب فقالت الأم: هذا ابن ست سنين وأنا أحق بإمساكه. وقال الأب: هو ابن سبع سنين وأنا أحق به، ينظر إلى الصبي إن استغنى بأن كان يأكل ويشرب ويلبس ويستنجي وحده دفع إلى الأب وإلا فلا؛ لأنا إنما اعتبرنا سبع سنين بطريق القيام مقام الاستغناء فإذا وقع الاختلاف في السن يجب بحكم الاستغناء. (المحيط البرهاني – 3 / 176)

والأم والجدة أحق بالغلام حتى يستغني وقدر بسبع سنين وقال القدوري حتى يأكل وحده ويشرب وحده ويستنجي وحده وقدره أبو بكر الرازي بتسع سنين والفتوى على الأول والأم والجدة أحق بالجارية حتى تحيض وفي نوادر هشام عن محمد رحمه الله تعالى إذا بلغت حد الشهوة فالأب أحق وهذا صحيح هكذا في التبيين (الفتاوى الهندية – 11 / 327)

سوال: ایک شخص نے اپنی بیوی کو تین طلاق دی زمانہ عدت میں اگر بچہ ماں کے پاس ہو تو اس کا خرچہ کون دے گا اور کب تک؟

الجواب: زمانہ پرورش ميں بچہ کا نفقہ باپ کے ذمہ ہے البتہ اگر بچہ کے پاس مال ہو تو اس میں سے اس کے اخراجات پورے کۓ جاسکتے ہیں (فتاوی رحیمیۃ – 8 / 451)

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Read answers with similar topics: