1

Fasting during pregnancy

Answered according to Hanafi Fiqh by Fatwaa.com
Prev Question
Next Question

Assalamualikum.
I will be in the last month of my pregnancy during ramadan. I wanted to ask that what is the ruling of fasting for me this ramadan since i will be nearing the end of my pregnancy. If i do not fast, can i still offer taraweeh or not?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

A pregnant woman may omit the fasts of Ramadhaan and make up later for them, if fasting will cause her any hardship.

In spite of not fasting, a pregnant lady may perform the Tarawih prayers. If she cannot stand, she may even pray whilst sitting.

And Allaah Ta’aala knows best

Wassalaam,

Ismail Moosa (Mufti)

References

وقد ذكر المصنف منها خمسة وبقي الإكراه وخوف هلاك أو نقصان عقل ولو بعطش أو جوع شديد ولسعة حية ( لمسافر ) سفرا شرعيا ولو بمعصية ( أو حامل أو مرضع ) أما كانت أو ظئرا على ظاهر ( خافت بغلبة الظن على نفسها أو ولدها ) وقيده البهنسي تبعا لابن الكمال بما إذا تعينت للإرضاع ( أو مريض خاف الزيادة ) لمرضه وصحيح خاف المرض    (الدر المختار – 3  / 461)

 

( قوله خاف الزيادة ) أو إبطاء البرء أو فساد عضو بحر أو وجع العين أو جراحة أو صداعا أو غيره ومثله ما إذا كان يمرض المرضى قهستاني ط أي بأن يعولهم ويلزم من صومه ضياعهم وهلاكهم لضعفه عن القيام بهم إذا صام      (رد المحتار – 3 / 463)

This answer was collected from Fatwaa.com which is an excellent Q&A site managed by Mufti Ismail Moosa from South Africa. .

Sidebar