IslamQA

Drying hands after performing wudhu

Answered according to Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Aasalamu alaikum Kya wuzu ka paani pooch Lena chahiye ya nahi

Translation: Should the water droplets of wudhu be dried of?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

After performing wudhu, one may dry his/her hands and limbs with a towel or leave them wet. [1]

Both methods are permissible and practiced by Nabi (ﷺ) as understood from the following Ahaadeeth:

However, it is preferable to avoid washing the limbs completely, thus leaving the effect of wudhu on one’s limbs.

أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِمِنْدِيلٍ فَلَمْ يَمَسَّهُ وَجَعَلَ يَقُولُ بِالْمَاءِ هَكَذَا يَعْنِي يَنْفُضُهُ

Translation: Nabi (ﷺ) was given a towel, but he did not rub (his body) with it, but he did this with the water, i.e. he shook it off.

(Saheeh Al-Muslim)

عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ، قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم إِذَا تَوَضَّأَ مَسَحَ وَجْهَهُ بِطَرَفِ ثَوْبِهِ

Translation: Muadh bin Jabal (RadhiAllahu Anhu) narrated: “I saw the Prophet () when he performed Wudhu, he wiped his face with the edge of his garment.”

(Jaami Al-Tirmidhi)

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم خِرْقَةٌ يُنَشِّفُ بِهَا بَعْدَ الْوُضُوءِ

Translation: Aishah (RadhiAllahu Anha) narrated: ” The Prophet () had a cloth that he would use to dry off with after Wudhu.”

(Jaami Al-Tirmidhi)

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

[1]

الأصل للشيباني ط قطر (1/ 40)

قلت: أرأيت الرجل يتوضأ ثم يمسح الوجه بالمنديل؟

قال: لا بأس بذلك. قلت: لم؟ قال: أرأيت لو اغتسل في ليلة باردة أكان يقوم عُرياناً حتى يَجِفّ؟ قلت: لا. قال: فلا بأس أن (1) يمسح بالمنديل ويتمسّح في ثوب من الجنابة والوضوء

 

حاشية الطهطاوي على مراقي الفلاح – ط. بولاق (ص: 51)

 قوله ( وترك التجفيف ) في آثار محمد أخبرنا أبو حنيفة عن حماد عن إبراهيم في الرجل يتوضأ فيمسح وجهه بالثوب قال لا بأس به قال محمد وبه نأخذ ولا نرى بذلك بأسا وهو قول أبي حنيفة اه وفي الخانية لا بأس للمتوضىء والمغتسل أن يتمسح بالمنديل

 روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه كان يفعل ذلك وهو الصحيح إلا أنه ينبغي أن لا يبالغ ولا يستقصي فيبقى أثر الوضوء على الأعضاء اه

 ملخصا ووردت عدة أحاديث تدل على أنه فعله عليه الصلاة والسلام وهذا كله إذا لم يكن حاجة إلى التنشيف فإن كانت فالظاهر أنه لا يختلف في جوازه من غير كراهة بل في استحبابه أو وجوبه بحسب تلك الحاجة العارضة المندفعة به

 

أحسن    الفتاوی ۲/ ۲۵

وضوء کے بعد تولیہ سے صاف کرنے میں کوئی حرج نہیں ہے مگر بہتر یہ ہے کہ زیادہ نہ رگڑے تا کہ وضوء کا اثر باقی رہے

 

فتاوی محمودیہ ۱۶/ ۱۷۶

وضوء کے بعد اعضاء کو پونچھنا بھی ہے حدیث شریف سے ثابت ہے اور نہ پونچھنا بھی ثابت ہے

 

نجم الفتاوی جلد 2 صفحة 35

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Find more answers indexed from: DaruliftaaZambia.com
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!