Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Requesting Shafaʿah At The Rawdhah Mubarakah And Saying Ya Rasulallah

Requesting Shafaʿah At The Rawdhah Mubarakah And Saying Ya Rasulallah

Question:

I wanted to ask is it permissible to request rasulullah Sallalahu alayhi wassallam for shafaat at the raudha mubarak ? 2. What’s the ruling on saying ya rasulullah?

Answer:

1.     It is permissible to request Rasulullah (Sallahu Alayhi Wa Sallam) for intercession; in fact, it is encouraged.

2.     With regard to saying Ya Rasulallah, there are different scenarios, each having a different ruling.

a)     The poets in their poetry call out Ya Rasulallah. This is without any belief, similarly as to how they call out to the morning dew, the mountains, the jungles, etc. Since this is just an imaginary method of expressing themselves without actually believing the addressee to be present, it will be allowed to say Ya Rasulallah in this case.

b)    The lovers when they call out to their beloved ones when they are absent, all in the expression of their love. Similarly, if a person says Ya Rasulallah out of love for Rasulullah (Sallahu Alayhi Wa Sallam), it will be permissible.

c)     When reciting Salawat (Durud) upon Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam), if a person recites, for example, الصلاة والسلام عليك يا رسول الله, in the belief that the angels are delivering my salutations to Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam), this also will not be considered as impermissible. There is support of this in the Ahadith. Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) said: “Verily, Allah has angels who travel the earth delivering the Salams of my Ummah to me.”

In the Tahiyyat of Salah, we recite: السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته. Whilst reciting this, a person should visualize the angels delivering his salutations to Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) with his and his father’s name.

d)    A person when standing in front of the Rawdhah Mubarak says Ya Rasulallah, this will not only be permissible, but in fact it is desirable to do so. We believe that Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) is alive in his grave, and he hears and replies to the Salam which is presented to him by those visiting him.

e)     A person says Ya Rasulallah in the belief that Nabi (Sallahu Alayhi Wa Sallam) is present, listening and seeing him. To have such a belief is detrimental to one’s belief. It is not permissible to say Ya Rasulallah with this belief.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

ثم يسأل النبي – صلى الله عليه وسلم – الشفاعة فيقول. يا رسول الله أسألك الشفاعة، يا رسول الله أسألك الشفاعة وأتوسل بك إلى الله في أن أموت مسلما على ملتك وسنتك. [فتح القدير للكمال ابن الهمام (3/ 181)]

وتقول: السلام عليك يا سيدي يا رسول الله … وقد قال الله تعالى: {وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً} وقد جئناك ظالمين لأنفسنا مستغفرين لذنوبنا فاشفع لنا إلى ربك واسأله أن يميتنا على سننك وأن يحشرنا في زمرتك وأن يوردنا حوضك وأن يسقينا بكأسك غير خزايا ولا ندامى، الشفاعة الشفاعة الشفاعة يا رسول الله – يقولها ثلاثا. قوله: “الشفاعة” أي نطلب منك الشفاعة [حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 748)]

وبمثله في: [الاختيار لتعليل المختار (1/ 176)]

ويبلغه سلام من أوصاه فيقول: السلام عليك يا رسول الله  من فلان بن فلان يستشفع بك إلى ربك فاشفع له ولجميع المسلمين. [الفتاوى الهندية (1/ 266)]

یہاں یہ عرض کردینا بھی ضروری سمجھتا ہوں کہ یہ سارا بحث غیر انبیاء میں ہے، انبیائے کرام علیہم السلام خصوصاً آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کے بارے میں میرا عقیدہ “حیاۃ النبی” کا ہے، اور آنحضرت صلی اللہ علیہ و سلم کے روضۂ اقدس پر حاضر ہو کر صلاۃ و سلام پڑھنے اور شفاعت کی درخواست کرنے کا مسئلہ ہماری کتابوں میں لکھا ہے، اس لئے جس سعادت مند کو بار گاہِ نبوت کے آستانۂ عالیہ پر حاضری نصیب ہو، وہ اگر آنحضرت صلی اللہ علیہ و سلم کی خدمت  میں دعا اور شفاعت کے لئے درخواست کرے تو میں اسے جائز بلکہ مستحسن سمجھتا ہوں، واللہ اعلم!  [اختلاف امت اور صراط مستقیم از مولانا محمد یوسف لدھیانوی : ۱/۶۸]

3666 – حدثنا ابن نمير، أخبرنا سفيان، عن عبد الله بن السائب، عن زاذان، قال: قال عبد الله: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إن لله في الأرض ملائكة سياحين، يبلغوني من أمتي السلام». [مسند أحمد (6/ 183)]

[1] وينبغي أن يكون وقوف الزائر على ما ذكرنا، بخلاف تمام استدبار القبلة واستقباله – صلى الله عليه وسلم – فإنه يكون البصر ناظرا إلى جنب الواقف، وعلى ما ذكرنا يكون الواقف مستقبلا وجهه – عليه الصلاة والسلام – وبصره فيكون أولى، ثم يقول في موقفه: السلام عليك يا رسول الله، السلام عليك يا خير خلق الله، السلام عليك يا خيرة الله من جميع خلقه، السلام عليك يا حبيب الله، السلام عليك يا سيد ولد آدم، السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته يا رسول الله. [فتح القدير للكمال ابن الهمام (3/ 181)]

فتقف بمقدار أربعة أذرع بعيدا عن المقصورة الشريفة بغاية الأدب مستدبرا القبلة محاذيا لرأس النبي صلى الله عليه وسلم ووجهه الأكرم ملاحظا نظره السعيد إليك وسماعه كلامك ورده عليك سلامك وتأمينه على دعائك وتقول: السلام عليك يا سيدي يا رسول الله السلام عليك يا نبي الله السلام عليك يا حبيب الله السلام عليك يا نبي الرحمة السلام عليك يا شفيع الأمة السلام عليك يا سيد المرسلين السلام عليك يا خاتم النبيين السلام عليك يا مزمل السلام عليك يا مدثر السلام عليك. [حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 747)]

ثم يقول: السلام عليك يا نبي الله ورحمة الله وبركاته. [الفتاوى الهندية (1/ 265)]

مختصرا ًمن «اختلاف امت اور صراط مستقیم»: 1/53 -56]

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: