IslamQA.org Logo

Disposing Of A Child’s Belongings

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

My ex husband provides monthly maintenance for our 2 year old son which I use for his personal needs (clothing, nappies etc)

I do not use any of it for his food or household expenses which I pay for.

My son receives many gifts of unhealthy food items, extra clothing etc which I dispose off according to my discretion including his clothing and shoes that he outgrown.

 

Can I make intention that the money I am using for his household expenses is in lieu of his belongings that I am disposing off and not using for him, or must I pay my child separately for these items. 

Answer:

Merely making the intention to offset the child’s belongings with the funds used on his household expenses will not be correct. The items will have to be purchased from the child at their respective market values and thereafter be disposed of.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

( وبيع الأب مال صغير من نفسه جائز بمثل القيمة وبما يتغابن فيه ) وهو اليسير وإلا لا وهذا كله في المنقول أما في العقار فسيجيء.

قال العلامة ابن عابدين رحمه الله:قوله: (وبيع الاب الخ) مثله: ما إذا باعه من أجنبي فثلاث صور في حكم واحد، وهي بيع الاب من نفسه أو من أجنبي، وبيع الوصي من أجنبي ط. قلت: وهذا لو الاب عدلا أو مستورا، فلو فاسدا ففي بيعه المنقول روايتان كما سيأتي والشراء كالبيع. وقال في جامع الفصولين: للاب شراء مال طفله لنفسه بيسير الغبن لا بفاحشه اه. وفيه: لو باع ماله من ولده لا يصير قابضا لولده بمجرد البيع، حتى لو هلك قبل التمكن من قبضه حقيقة هلك على الولد، ولو شرى مال ولده لنفسه لا يبرأ عن الثمن حتى ينصب القاضي وكيلا لولده يأخذ الثمن ثم يرده على الاب ويتم البيع بقوله: بعت من ولدي ولا يحتاج إلى قوله: قبلت، وكذا الشراء، ولو وصيا لم يجز في الوجهين ما لم يقل: قبلت، وجاز للاب لا لوكيله ولا للوصي بيع مال أحد الصغيرين من الآخر.ولو وكل الاب وكيلين بذلك جاز، وفي بيع القاضي ذلك خلاف، ولو وكل الاب رجلا ببيع ماله من طفله أو الشراء منه لم يجز إلا إذا كان الاب حاضرا، ولم يجز للقاضي بيع مال اليتيم من نفسه وعكسه، إذ الجواز من القاضي على وجه الحكم ولا يجوز حكمه لنفسه، بخلاف ما شراه من وصيه أو باعه من اليتيم وقبل وصيه فإنه يجوز لو وصيا من جهة هذا القاضي اه.مخلصا.(رد المحتار 6/709)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics: