Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Games On A Tablet/Ipad/Phone

Games On A Tablet/Ipad/Phone

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Which games on a tablet/ipad/phone etc. are Haraam?

Answer:

Ordinarily, video games contain Haram elements such as music, vulgarity, animate objects, violence, killing, exposure of the Satr, intermingling of the sexes and a general ethos of immorality and unbridled freedom. Games are designed to be highly addictive, influencing the behaviour and temperament of a person, at times resulting in social and psychological disorders.

Video games like these, regardless of the platform (phone/tablet/playstation) being played on are classified into the category of Lahw (futility) , thereby deeming them impermissible. Of even greater concern are games in which practices or statements of Kufr or Shirk are enacted. The Imaan of a person is in grave danger if he displays any form of agreement, even though he may reject it mentally.

A Mu’min has been created for superior objectives and goals. He constantly endeavours in earning the pleasure of Allah Ta Ala, not whiling away his time in amusement and frivolous activity, more so in the disobedience of Allah Ta Ala.

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِين

(لقمان: 6)

عن عقبة بن عامر قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن الله عز وجل يدخل بالسهم الواحد ثلاثة نفر الجنة صانعه يحتسب فى صنعته الخير والرامى به ومنبله وارموا واركبوا وأن ترموا أحب إلى من أن تركبوا ليس من اللهو إلا ثلاث تأديب الرجل فرسه وملاعبته أهله ورميه بقوسه ونبله ومن ترك الرمى بعد ما علمه رغبة عنه فإنها نعمة تركها أو قال كفرها (سنن أبي داود رقم 2515)

سنن أبي داود (رقم 4197) دار القبلة للثقاقة الاسلامية 

(قوله ودلت المسألة إلخ) لأن محمدا أطلق اسم اللعب والغناء فاللعب وهو اللهو حرام بالنص قال – عليه الصلاة والسلام – «لهو المؤمن باطل إلا في ثلاث: تأديبه فرسه» وفي رواية «ملاعبته بفرسه ورميه عن قوسه وملاعبته مع أهله» كفاية وكذا قول الإمام ابتليت دليل على أنه حرام إتقاني

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/348)

( و ) كره ( كل لهو ) لقوله عليه الصلاة والسلام كل لهو المسلم حرام إلا ثلاثة ملاعبته أهله وتأديبه لفرسه ومناضلته بقوسه

(قوله وكره كل لهو) أي كل لعب وعبث فالثلاثة بمعنى واحد كما في شرح التأويلات والإطلاق شامل لنفس الفعل، واستماعه كالرقص والسخرية والتصفيق وضرب الأوتار من الطنبور والبربط والرباب والقانون والمزمار والصنج والبوق، فإنها كلها مكروهة لأنها زي الكفار، واستماع ضرب الدف والمزمار وغير ذلك حرام وإن سمع بغتة يكون معذورا ويجب أن يجتهد أن لا يسمع قهستاني (قوله ومناضلته بقوسه) قال في مختصر النقاية يقال: انتضل القوم وتناضلوا أي رموا للسبق وناضله إذا رماه اهـ وفي الجواهر قد جاء الأثر في رخصة المسارعة، لتحصيل القدرة على المقاتلة دون التلهي فإنه مكروه اهـ والظاهر أنه يقال مثل ذلك في تأديب الفرس والمناضلة بالقوس ط.

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/395)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: