IslamQA.org Logo

When does Asar Salaah time begin?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have a question about when asr time begins and I am very confused based on something my local imam told me

 

We was talking about deen and then the subject of asr time came out I know theres a view that in hanafi fiqh the one shadow view is adopted for asr time but the majority say it is two shadow length my local imam who is hanafi said the two shadow length view is the weaker opinion the one shadow view is stronger and he said imam abu hanifah even adopted this view near the end of his life

 

Also he said we will be adopting the one shadow length opinion soon, this has confused me as I thought the mufta bihi opinion in hanafi madhaab is that asr enters when it is two shadow length but he says the mufta bihi opinion is one shadow length and the two shadow length is only upheled by the indian sub continent hanafis but not with the arabs

 

please tell me is what he said correct or incorrect whats the correct view of the madhaab?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, according to Imam Abu Hanifah (rahimahullah) the time of Asr salah commences after مثل ثاني[1], as this is the mustahab time to perform Asr salah as well as the mufta bihi (preferred) view in the Hanafi mazhab. However, according to Imam Abu Yusuf and Imam Muhammad (rahimahumAllah), the time of Asr salah commences after مثل اول[2]. This is also a correct view in the Hanafi mazhab, however, it is not the mufta bihi (preferred) view.[3]

If one performs Asr salah after مثل اول due to circumstances then one is not required to repeat the Salah. [4]

 The above mentioned views are unanimously held by all the ‘Ulama of the Hanafi mazhab. And it is not a view held only by the Indian subcontinent ‘Ulama. Consider the references mentioned in the footnotes of ‘Allamah Ibn ‘Aabideen (rahimahullah) who was a non-Indian ‘Aalim in which there are quotations from many other non-Indian ‘Ulama as well.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Fahad Abdul Wahab

Student Darul Iftaa

USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai                                                                                                                                                                                                                

www.Daruliftaa.net

 

 

 

 


[1] The shadow of a standing object twice its length.

[2] The length of a standing object’s shadow.

[3]  قلت أرأيت وقت العصر متى هو قال من حين يكون الظل قامة فيزيد على القامة إلى أن تتغير الشمس في قول أبي يوسف ومحمد وقال أبو حنيفة لا يدخل وقت العصر حتى يصير الظل قامتين وآخر وقتها غروب الشمس

[الاصل ج١ ص١٢١ دار ابن حزم] 

 (و وقت الظهر من زوالها) أي ميل ذكاء عن كبد السماء (إلى بلوغ الظل مثليه) و عنه مثله ، و هو قولهما  و زفر و الأئمة الثلاثة. قال الإمام الطحاوي: و به نأ خذ. و في غرر الأذكار: و هو الالمأخوذ به و في البرهان: و هو الأظهر لبيان جبريل و هو نص في الباب. و في الفيض: و عليه عمل الناس اليوم ، و به يفتى

(قوله: إلى بلوغ الظل مثليه) هذا ظاهر الرواية عن الإمام نهاية، وهو الصحيح بدائع ومحيط وينابيع، وهو المختار غياثية واختاره الإمام المحبوبي وعول عليه النسفي وصدر الشريعة تصحيح قاسم واختاره أصحاب المتون، وارتضاه الشارحون، فقول الطحاوي وبقولهما نأخذ لا يدل على أنه المذهب، وما في الفيض من أنه يفتى بقولهما في العصر والعشاء مسلم في العشاء فقط على ما فيه، وتمامه في البحر.

(قوله: وعنه) أي عن الإمام ح. وفي رواية عنه أيضا أنه بالمثل يخرج وقت الظهر ولا يدخل وقت العصر إلا بالمثلين ذكرها الزيلعي وغيره، وعليها فما بين المثل والمثلين وقت مهمل.

(قوله: مثله) منصوب ببلوغ المقدر والتقدير وعن الإمام إلى بلوغ الظل مثله ح. (قوله: وهو نص في الباب) فيه أن الأدلة تكافأت ولم يظهر ضعف دليل الإمام، بل أدلته قوية أيضا كما يعلم من مراجعة المطولات وشرح المنية. وقد قال في البحر: لا يعدل عن قول الإمام إلى قولهما أو قول أحدهما إلا لضرورة من ضعف دليل أو تعامل، بخلافه كالمزارعة وإن صرح المشايخ بأن الفتوى على قولهما كما هنا. (قوله: وعليه عمل الناس اليوم) أي في كثير من البلاد، والأحسن ما في السراج عن شيخ الإسلام أن الاحتياط أن لا يؤخر الظهر إلى المثل، وأن لا يصلي العصر حتى يبلغ المثلين ليكون مؤديا للصلاتين في وقتهما بالإجماع

 [رد المحتار ج١ ص٣٥٩ ايج ايم سعيد]

فَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: «أَنَا أُخْبِرُكَ، صَلِّ الظُّهْرَ إِذَا كَانَ ظِلُّكَ مِثْلَكَ، وَالْعَصْرَ إِذَا كَانَ ظِلُّكَ مِثلَيْكَ، وَالْمَغْرِبَ إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ، وَالْعِشَاءَ مَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ ثُلُثِ اللَّيْلِ، و صل الصبج بغبش، يعني غلس

و اما في قولنا فان نقول: اذ زاد الظل علي المثل فصار مثل الشيء و زيادة من حين زالت الشمس فقد دخل وقت العصر، و اما ابو حنيفة فانه قال: لا يدخل وقت العصر حتي يصير الظل مثليه.  …قلت : و قول ابي هريرة: والعصر اذا كان ظلك مثليك. يشهد بظاهره له. والله اعلم.

[اعلاء السنن ج٢ ص١١ ادارة القران والعلوم الاسلامية]

احسن الفتاوي ج٢ ص١١٠ ايج ايم سعيد

 

[4] قول مختار  اور مفتی بہ يہی ہے کہ وقت عصر مثلين سے شروع ہوتا ہے مگر  دوسرا قول   يہ بھی ہے کہ مثل واحد کے بعد ہی شروع ہو جاتا ہے اور اس وقت پڑھی ہوی نماز کا اعادہ لازم نھی ہوتا

[فتاوي محمودية ج٥ ص٣٣٨ ايج ايم سعيد]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics: