Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is hurmah al-musaharah established in the following situations?

Is hurmah al-musaharah established in the following situations?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

i have posed a question several times but you do not seem to reply. i have searched in both places, my email and this site.

when you acknowledge the question your site does not allocate a number so how can someone know if the question has been answered?

Reference-chapter  11  Behasti Zewar  – where a man in a state of excitement touches a daughter or mother in law thinking that it is his wife invalidates the marriage. This is so even if done accidently.

With reference to the above

1.A  father was being massaged by a 15 yr old daughter on the shoulder due to pain. During the     massage the father felt sensual pleasure and so the massaging was stopped. The massaging lasted for approx 2 mins. At all time the massaging was done over the clothing and not on bare skin.

The daughter was not touched by the father at all.

Is the wife still halal for the husband? Is the nikah still valid?

2. An underage daughter (6yr old) while in sleep requires attention during the husband/wife intimacy  and so the husband goes and attends to her but has to hold her.  Does this act of touching/holding the girl invalidate marriage?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We apologize for the delay in responding to your question and are sorry for any inconvenience caused. May Allah reward you for your patience.

 

When a man touches a woman or vice-versa, with desire, without a barrier of thick cloth, then hurmah al-musaharah is established between them, whether done intentionally or unintentionally.

 

Extreme precaution should always be taken to avoid negative consequences because hurmah al-musaharah makes the ascendants and descendants of each person involved forbidden to each other.

 

As a result, if hurmah al-musaharah is established between the father and the daughter, the wife becomes forbidden to the husband forever. Since the rulings of such issues are delicate and complicated, each case should be considered on an individual case-by-case basis.

 

In the specific situations mentioned above, the following rulings would apply:

 

1.) Yes, the nikah is valid as long as the clothing mentioned in the question was thick enough such that the person touching felt no heat of the body of the person being touched. [i] [ii]

 

2.) No, this act of touching does not invalidate the nikah because hurmah al-musaharah does not take place if the girl is under 9 years of age. [iii] [IV

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Sohail ibn Arif,
Student Darul Iftaa
Chicago, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

وإن مسها وعليها ثوب صفيق لا تصل حرارة الممسوسة ولينها إلى يده لا تثبت الحرمة  [i]

فتاوى قاضيخان، ١١/ ١٧٧

ثم المس إنما يوجب حرمة المصاهرة إذا لم يكن بينهما ثوب، أما إذا كان بينهما ثوب فإن كان صفيقا لا يجد الماس حرارة الممسوس لا تثبت [ii]

 حرمة المصاهرة وإن انتشرت آلته بذلك

الفتاوى الهندية كتاب النكاح، الباب الثالث في بيان المحرمات، القسم الثاني المحرمات بالصهرية ١/ ٢٧٥ دار الفكر

وظاهره اعتبار السن الآتي في حد المشتهاة أعني تسع سنين…فتحصل من هذا : أنه لا بد في كل منهما من سن المراهقة وأقله للأنثى تسع [iii]
رد المحتار كتاب النكاح ٤ /١١٢ دار الكتب العلمية

قال الفقيه أبو الليث رحمه الله في «أيمان الفتاوى» : المشايخ سكتوا في الثمان والتسع والغالب أنها لا تشتهى ما لم تبلغ تسع سنين [iv]

قال الصدر الشهيد رحمه الله في شرح كتاب النفقات وعليه الفتوى، وحكي عن الشيخ الإمام أبي بكر هذا رحمه الله أنه كان يقول: ينبغي للمفتي

 أن يفتي في السبع، والثمان أنها لا تحرم إلا إذا بالغ السائل أنها عبلة ضخمة وجسيمة فحينئذ يفتي بالحرمة

المحيط البرهاني، كتاب النكاح، الفصل الثالث عشر في بيان أسباب التحريم، ٣/ ٦٤ دار الكتب العلمية

 ودليل الشهوة على قول أبي الحسن القمي رحمه الله تعالى انتشار الآلة عند ذلك إن لم يكن منتشراً قبل ذلك وإن كان منتشراً قبل ذلك [v]

 فعلامة الشهوة  زيادة الانتشار والشدة

فتاوى قاضيخان، ١١/ ١٧٧

وحد الشهوة في الرجل أن تنتشر آلته أو تزداد انتشارا إن كانت منتشرة، كذا في التبيين. وهو الصحيح، كذا في جواهر الأخلاطي. وبه يفتى [vi]

كذا في  الخلاصة. فمن انتشرت آلته فطلب امرأته وأولجها بين فخذي ابنتها لا تحرم عليه أمها ما لم تزدد انتشارا، كذا في التبيين

الفتاوى الهندية كتاب النكاح، الباب الثالث في بيان المحرمات، القسم الثاني المحرمات بالصهرية ١/ ٢٧٥ دار الفكر

والشهوة: أن تنتشر آلته إليه بالنظر إلى الفرج أو المس إذا لم يكن منتشرا قبل هذا، وإذا كان منتشرا فإن كان يزداد قوة بالنظر والمس كان ذلك [vii]

 عن شهوة وما (لا) فلا… وروى ابن رستم عن محمد رحمه الله: أنه إذا لمسها بشهوة فلم ينتشر عضوه أو كان منتشرا فلم يزدد انتشاره حتى تركها ثم ازداد انتشاره بعد لم تثبت به الحرمة، وإنما تثبت الحرمة إذا انتشر بالمس وهو بعد لامسها، أو يزداد انتشاره وهو لامسها بعد

المحيط البرهاني، كتاب النكاح، الفصل الثالث عشر في بيان أسباب التحريم، ٣/ ٦٣ دار الكتب العلمية

 



This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: