Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Who is responsible to maintain my step daughter’s child if her ex-husband refuses?

Who is responsible to maintain my step daughter’s child if her ex-husband refuses?

I am married and don’t have any children. My wife has a daughter from her previous marriage.  My step daughter was married and is now divorced with a child.

1.      Whose responsibility is it to maintain the child of my step daughter since her ex-husband doesn’t provide any maintenance and refuses to?

2.      What would happen if my wife passes away or if we get divorced (Allāh forbid)?  Do I still remain Mahram to my step daughter?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

 

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

If the child has his own money, then his expenses will be fulfilled through his own wealth.[1] Otherwise, it is the father’s responsibility to provide maintenance for his male child until he is able to provide for himself and for his female child until she is married regardless of whether the child is living with the father or mother. [2] This is solely upon the father and no one will share the responsibility. [3] If the father refuses to provide for his child, legal action may be taken. 

 

In the meantime, if the mother maintains the child, she has the right to demand her money back from the child’s father after legal action. [4]

 

If one consummates his Nikāh with his wife, then he is a Mahram to his step-daughter. [5]  This ruling stands even if one’s wife passes away or the marriage is terminated. 

 

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mawlana Abdul Azīm bin Abdur Rahman,
Student Darul Iftaa
US

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net



[1]  نفقة البنت المعسرة البالغة يجب علي الاب كاالصغيرة والكل اذا لم يكن للصغير مال (خلاصة الفتاوي، ج 2، ص 63، مكتبة رشيدية)

فتاوي حقانية، ج 5، ص 25، جامعة دار العلوم حقانية

 

[2]  الذكور من الأولاد إذا بلغوا حد الكسب، ولم يبلغوا في أنفسهم يدفعهم الأب إلى عمل ليكسبوا، أو يؤاجرهم وينفق عليهم من أجرتهم وكسبهم، وأما الإناث فليس للأب أن يؤاجرهن في عمل، أو خدمة كذا في الخلاصة ثم في الذكور إذا سلمهم في عمل فاكتسبوا أموالا فالأب يأخذ كسبهم وينفق عليهم، وما فضل من نفقتهم يحفظ …… ونفقة الإناث واجبة مطلقا على الآباء ما لم يتزوجن إذا لم يكن لهن مال كذا في الخلاصة. (الفتاوي الهندية، ج 1، ص 562-563، مكتبة رشيدية)

فتاوي حقانية، ج 5، ص 25، جامعة دار العلوم حقانية

 

 

[3]  نفقة الأولاد الصغار على الأب لا يشاركه فيها أحد كذا في الجوهرة النيرة (الفتاوي الهندية، ج 1، ص 560، مكتبة رشيدية)

 

[4]  الأم أولى بالتحمل من سائر الأقارب حتى لو كان الأب معسرا، أو الأم موسرة، وللصغير جد موسر تؤمر الأم بالإنفاق من مال نفسها، ثم ترجع على الأب، ولا يؤمر الجد بذلك كذا في الذخيرة. (الفتاوي الهندية، ج 1، ص 562، مكتبة رشيدية)

 

 

[5]  (قوله: بنت زوجته الموطوءة) أي سواء كانت في حجره أي كنفه ونفقته أو لا، ذكر الحجر في الآية خرج مخرج العادة أو ذكر للتشنيع عليهم كما في البحر. واحترز بالموطوءة عن غيرها، فلا تحرم بنتها بمجرد العقد وفي ح عن الهندية أن الحلوة بالزوجة لا تقوم مقام الوطء في تحريم بنتها. اهـ. (رد المحتار، ج 3، ص 30، سعيد)

 

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: