Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Praying janāzah salāh in the masjid

Praying janāzah salāh in the masjid

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Can you please clarify the following for me as I am living in England and due to the weather conditions and lack of shelter, janāzah salāh is prayed in the masjid.

1.      Is it permissible for us to pray janāzah salāh in the jamā῾at khāna of a purpose built masjid? If not can you pray in a hall which is part of the building but is not dedicated for salāh?

2.      Is it permissible to pray janāzah salāh in the jamāt khāna of a musallāh (not purpose built masjid, but converted building which has not been dedicated as a masjid) where five times daily salāh,jummah and eid takes place?   

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

 

1.      It is makrūh tahrīmī (close to harām) to offer janāzah salāh in a masjid proper. The masjid proper is that area which is designated as the actual masjid area. It is in this area where Itikāf is performed. Coming out of that area without a valid excuse will invalidate the Itikāf.

Janāzah salāh should be performed out of the masjid proper, which in some places is known as the Sahn or courtyard area.[1]

 

However, if there is a legitimate/valid Sharī reason to perform janāzah salāh in the masjid proper that will be excused.

A Sharī reason could be a bad weather condition, the sahn is small, the crowd is huge and it is feared that the people will get wet in the rain then janāzah salāh may be performed in the masjid.

2.      It is permissible to pray in a Mussallā(jamāat khāna)because it does not fall under the ruling of a Sharī῾ Masjid.[2]

 

Here under are some differences between a masjid and a mussallā:

 

Masjid is a sanctified area, in which the rewards of prayers in congregation increase 25 to 27 times. [3]

 

Masjid is normally made into a waqf or endowment. Once a masjid is erected, it will always be a masjid and the property of Allah. It cannot return to being the property of any person or community even those who may have paid for establishing it.[4]

 

Musallā is a place wherein people perform salāh but it is not a designated place such as the masjid, therefore, the reward of the congregation is not 25 to 27 times.

 

It is permissible for menstruating women to enter into a musallā to attend classes or lectures, a menstruating woman cannot enter the masjid proper.[5]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Zaid Mohammed Shelia,
Student Darul Iftaa

USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
www.daruliftaa.net



[1]  وتكره الصلاة عليه في مسجد الجماعة وهوأي الميت فيه كراهة تنزيه في رواية ورجحها المحقق ابن الهمام وتحريمية في أخرى.. مراقى الفلاح 337 دار القباء

وصلاة الجنازة في المسجد الذي تقام فيه الجماعة مكروهة سواء كان الميت والقوم في المسجد أو كان الميت خارج المسجد والقوم في المسجد أو كان الإمام مع بعض القوم خارج المسجد والقوم الباقي في المسجد أو الميت في المسجد والإمام والقوم خارج المسجد هو المختار، كذا في الخلاصة.. الفتاوى الهندية 1/ 165 رشيديه

وإنما تكره الصلاة على الجنازة في الجامع ومسجد الحي عندنا.. المحيط البرهانى 3/ 108 ادارة القران

احسن الفتاوى 4/ 193  أيج أيم سعيد

 

 [2]   والصلاة على الجنازة في الجبانة والأمكنة والدور سواء، كذا في المحيط.. الفتاوى الهندية 1/ 165 رشيديه

والصلاة على الجنازة في الجبانة والأمكنة والدور سواء لما روي عن النبي عليه السلام أنه صلى على بعض في الموتى في الأمكنة وصلى على البعض في الجبانة.. المحيط البرهانى 3/107ادارة القران

[3]  حَدَّثَنَا أَبُو اليَمَانِ، قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، قَالَ: أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ المُسَيِّبِ، وَأَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: تَفْضُلُ صَلاَةُ الجَمِيعِ صَلاَةَ أَحَدِكُمْ وَحْدَهُ، بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ جُزْءًا، وَتَجْتَمِعُ مَلاَئِكَةُ اللَّيْلِ وَمَلاَئِكَةُ النَّهَارِ فِي صَلاَةِ الفَجْرِ ثُمَّ يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ: فَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ: إِنَّ قُرْآنَ الفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا.. الإسراء: 78

قَالَ شُعَيْبٌ: وَحَدَّثَنِي نَافِعٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: تَفْضُلُهَا بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً صحيح البخارى 1/ 131 دار طوق النجاة

[4]  قوله: ويزول ملكه عن المسجد إلخ اعلم أن المسجد يخالف سائر الأوقاف في عدم اشتراط التسليم إلى المتولي عند محمد وفي منع الشيوع عند أبي يوسف، وفي خروجه عن ملك الواقف عند الإمام وإن لم يحكم به حاكم كما في الدرر وغيره.. رد المحتار على الدر المختار4/ 356 أيج أيم سعيد

[5]  حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ، حَدَّثَنَا الْأَفْلَتُ بْنُ خَلِيفَةَ قَالَ: حَدَّثَتْنِي جَسْرَةُ بِنْتُ دَجَاجَةَ قَالَتْ: سَمِعْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُولُ: جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهُ بُيُوتِ أَصْحَابِهِ شَارِعَةٌ فِي الْمَسْجِدِ، فَقَالَ: وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنِ الْمَسْجِدِ  ثُمَّ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَلَمْ يَصْنَعِ الْقَوْمُ شَيْئًا رَجَاءَ أَنْ تَنْزِلَ فِيهِمْ رُخْصَةٌ، فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ بَعْدُ فَقَالَ: وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنِ الْمَسْجِدِ، فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ قَالَ أَبُو دَاوُدَ: هُوَ فُلَيْتٌ الْعَامِرِيُّ.. سنن أبي داود 1/ 60 المكتبة العصرية بيروت

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: