Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I stand for correction ,but i think that it it should be stated that the iddat will have to be still regarded as commenced from the divorce.ie.she does not have to restart counting her iddat from the time of the death.

I stand for correction ,but i think that it it should be stated that the iddat will have to be still regarded as commenced from the divorce.ie.she does not have to restart counting her iddat from the time of the death.

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

i stand for correction ,but i think that it it should be stated that the iddat will have to be still regarded as commenced from the divorce.ie.she does not have to restart counting her iddat from the time of the death.

Answer

In the name of Allāh, Most Gracious, Most Merciful


Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātuh

Before attending to your query, we wish to expound on the answer issued previously, as it requires further details. Hereunder are the details:

If a man divorces his wife and thereafter passes away during her ‘iddah of talāq, then there are one of two scenarios:

Either he issued a:

  1. talāq raj’ī
  2. talāq bā’in or three talāqs

1.      If he issued a talāq raj’ī, then he issued it either during his:

1.1.normal health, or

1.2.in the sickness that led to his death

In the above two cases (i.e. when the husband issued talāq raj’ī in normal health or in the sickness that led to his death), the ‘iddah of the wife will change from the ‘iddah of divorce to the ‘iddah of death (i.e. four months and ten days if she is not conceived or else till birth). Therefore, she will spend four months and ten days in ‘iddah. She will start to count her four months and ten days from the time of her husband’s death. The days spent in the ‘iddah of talāq will not be counted.[1]

2.      If he issued a  talāq bā’in or three talāqs, then as above, he issued it either during his:

2.1.normal health, or

2.2.in the sickness that led to his death

The ruling of the above two cases will differ.

If the talāq was issued during his normal health, then she will continue her ‘iddah of talāq as normal .i.e. she will spend three menstrual periods in ‘iddah from the time of divorce. Upon the completion of these three menstrual periods, her ‘iddah will terminate. Her ‘iddah will not change to the ‘iddah of death.[2]

And if the talāq was issued during the sickness that led to his death, then she will observe the ‘iddah that will take longer to complete (between the ‘iddah of divorce and the ‘iddah of death). She will count the iddah of divorce from the time the divorce was issued and the ‘iddah of death from the time of the husband’s demise.[3]

We hope the above clarifies your query.

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Wassalāmu ῾alaykum 


Muftī Talha Desai,
Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Dārul Iftā, Madrasah In῾āmiyyah



[1] وإذا كان الطلاق رجعياً في صحة أو مرض، فعدتها أربعة أشهر وعشراً وقد بطل عنها الحيض في قولهم؛ لأن الطلاق الرجعي لا يقطع النكاح عندنا فكانت الزوجية قائمة لدى الموت، والله تعالى جعل الواجب على المرأة عند موت الزوج التربص بأربعة أشهر وعشراً، فكان من ضرورته سقوط الاعتداد بالحيض.

(الميحط البرهاني، في مسائل العدة، 5/232، ادارة)

ومن هذا القبيل إذا طلق امرأته ثم مات فإن كان الطلاق رجعيا انتقلت عدتها إلى عدة الوفاة سواء طلقها في حالة المرض أو الصحة وانهدمت عدة الطلاق ، وعليها أن تستأنف عدة الوفاة في قولهم جميعا

(بدائع الصنائع، فصل فى بيان انتقال العدة، 3/200، العلمية)

إذا طلق امرأته ثم مات فإن كان الطلاق رجعيا انتقلت عدتها إلى الوفاة سواء طلقها في حالة المرض أو الصحة وانهدمت عدة الطلاق

(الفتاوى الهندية، في العدة، 1/530، رشيدية)

حاصل المسألة أن الزوج إذا طلق زوجته طلاقا رجعيا في صحته أو مرضه ودخلت في عدة الطلاق ثم مات والعدة باقية تنتقل عدتها إلى عدة الموت إجماعا

(حاشية ابن عابدين، مطلب في عدة الموت، 3/513، سعيد)

[2] وخرج أيضا ما لو طلقها بائنا في صحته ثم مات لا تنتقل عدتها ولا ترث اتفاقا صرح به في الفتح لأنه ليس فارا

(حاشية ابن عابدين، مطلب في عدة الموت، 3/513، سعيد)

وإن كان بائنا أو ثلاثا فإن لم ترث بأن طلقها في حالة الصحة لا تنتقل عدتها

(بدائع الصنائع، فصل فى بيان انتقال العدة، 3/200، العلمية)

وإن كان بائنا أو ثلاثا فإن لم ترث بأن طلقها في حالة الصحة لا تنتقل عدتها

(الفتاوى الهندية، في العدة، 1/530، رشيدية)

[3] وإذا طلق امرأته في مرض الموت ثلاثاً أو طلاقاً بائناً ثم مات قبل انقضاء العدة فورثت، اعتدت بأربعة أشهر وعشراً فيها ثلاث حيض في قول أبي حنيفة

(الميحط البرهاني، في مسائل العدة، 5/231، ادارة)

وإن ورثت بأن طلقها في حالة المرض ثم مات قبل أن تنقضي العدة فورثت اعتدت بأربعة أشهر وعشرة أيام فيها ثلاث حيض حتى إنها لو لم توف المدة الأربعة الأشهر والعشر ثلاث حيض تكمل بعد ذلك وهذا قول أبي حنيفة ومحمد رحمهما الله تعالى كذا في البدائع

(الفتاوى الهندية، في العدة، 1/530، رشيدية)

وإن ورثت بأن طلقها في حالة المرض ثم مات قبل أن تنقضي العدة فورثت اعتدت بأربعة أشهر وعشر ، فيها ثلاث حيض ، حتى أنها لو لم تر في مدة الأربعة أشهر ، والعشر ثلاث حيض تستكمل بعد ذلك ، وهذا قول أبي حنيفة ، ومحمد

(بدائع الصنائع، فصل فى بيان انتقال العدة، 3/200، العلمية)

وقال ابن قطلوبغا فى التصحيح (ص 358، العلمية) : والصحيح قولهما (يعنى: قول أبي حنيفة ومحمد)

أنظر أيضا:

تبيين الحقائق (3/254، العلمية)

الفتاوي القاضيخان (2/270، حقانية)

الهداية (2/403، القاضى)

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: