Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Q. 1. There are so different interpretations about Quran recitation and hearing during menstruation and after child delivery. Can we listen to Quran (CD) during this period or… 2. I am using only natural medication for almost 20 years. Unfortunately, many methods to extract the beneficial ingredients from plants work only with alcohol or alcohol is

Q. 1. There are so different interpretations about Quran recitation and hearing during menstruation and after child delivery. Can we listen to Quran (CD) during this period or… 2. I am using only natural medication for almost 20 years. Unfortunately, many methods to extract the beneficial ingredients from plants work only with alcohol or alcohol is

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1.      There are so different interpretations about Quran recitation and hearing during menstruation and after child delivery. Can we listen to Quran (CD) during this period or read in a translated version (with or without Arabic text) ? What about recitation? Some say it is completely forbidden. But what about reading Surats of protection before sleeping with small children if nobody else is available? Or for oneself before sleeping or situations of fear, pain, illness etc. What during e.g depression/worries when at least listening is a great relief?

2.      I am using only natural medication for almost 20 years. Unfortunately, many methods to extract the beneficial ingredients from plants work only with alcohol or alcohol is used as preservative. To the question about which alcohol is allowed, you replied according the Ahadith that is prohibited when derived from grapes or dates, all others are permitted, including synthetically produced alcohol. Whenever i have Muslims over and they see me taking these medications or giving it to my children i enter into arguments. I get every time insecure and specially as i have found lately the following in Bukhari :

Book 7 :: Volume 69 :: Hadith 487 Narrated Ibn ‘Umar:

‘Umar stood up on the pulpit and said, “Now then, prohibition of alcoholic drinks have been revealed, and these drinks are prepared from five things, i.e.. grapes, dates, honey, wheat or barley And an alcoholic drink is that, that disturbs the mind.

I especially checked that all medications I use are with alcohol made from wheat, resp. NOT from grapes and dates. The producer also said to me, using the prescribed 3 drops of it contains not more alcohol than a ripe banana. What to do about all this, resp. what can you tell me according the Islamic sources?

DjasakAllahu chairan for all your efforts – this is such a blessing for all Muslims, especially for the converted community in the West as we hardly have any access to reliable advices!

May Allah bless you in dunya and achira and protect you from the hell fire, ameen!

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatuh

1.)    A woman is prohibited from reading and touching the Quran during Haydh and Nifas. She is not prohibited from listening to the Quran.

It is permissible for her to read the Quran as a means of protection as long as her intention is for protection and not for recitation.

When teaching your children, it will be permissible for you to read half of the Aya or less than that.

( قوله وقراءة قرآن ) أي ولو دون آية من المركبات لا المفردات ؛ لأنه جوز للحائض المعلمة تعليمه كلمة كلمة كما قدمناه وكالقرآن التوراة والإنجيل والزبور كما قدمه المصنف ( قوله بقصده ) فلو قرأت الفاتحة على وجه الدعاء أو شيئا من الآيات التي فيها معنى الدعاء ولم ترد القراءة لا بأس به كما قدمناه عن العيون لأبي الليث وأن مفهومه أن ما ليس فيه معنى الدعاء كسورة أبي لهب لا يؤثر فيه قصد غير القرآنية ( قوله ومسه ) أي القرآن ولو في لوح أو درهم أو حائط ، لكن لا يمنع إلا من مس المكتوب ، بخلاف المصحف فلا يجوز مس الجلد وموضع البياض منه .

وقال بعضهم : يجوز ، وهذا أقرب إلى القياس ، والمنع أقرب إلى التعظيم كما في البحر : أي والصحيح المنع كما نذكره ومثل القرآن سائر الكتب السماوية كما قدمناه عن القهستاني وغيره وفي التفسير والكتب الشرعية خلاف مر ( قوله إلا بغلافه المنفصل ) أي كالجراب والخريطة دون المتصل كالجلد المشرز هو الصحيح وعليه الفتوى ؛ لأن الجلد تبع له سراج ، وقدمنا أن الخريطة الكيس .

( والنفاس )… وحكمه كالحيض في كل شيء إلا في سبعة

(ردالمحتار، 1293-299، سعيد)

ومنها حرمة قراءة القرآن لا تقرأ الحائض والنفساء والجنب شيئا من القرآن والآية وما دونها سواء في التحريم على الأصح إلا أن لا يقصد بما دون الآية القراءة مثل أن يقول الحمد لله يريد الشكر أو بسم الله عند الأكل أو غيره فإنه لا بأس به هكذا في الجوهرة النيرة ولا تحرم قراءة آية قصيرة تجري على اللسان عند الكلام كقوله تعالى ثم نظر خطأ 1 ولم يولد خطأ 1 هكذا في الخلاصة

ومنها حرمة مس المصحف لا يجوز لهما وللجنب والمحدث مس  المصحف إلا بغلاف متجاف عنه كالخريطة والجلد الغير المشرز لا بما هو متصل به هو الصحيح هكذا في الهداية وعليه الفتوى كذا في الجوهرة النيرة والصحيح منع مس حواشي المصحف والبياض الذي لا كتابة عليه هكذا في التبيين

(الفتاوى لهندية، 143، علمية)

قوله ( وقراءة القرآن ) أي يمنع الحيض قراءة القرآن وكذا الجنابة لقوله صلى الله عليه وسلم لا تقرأ الحائض ولا الجنب شيئا من القرآن

واذا حاضت المعلمة فينبغي لها ان تعلم الصبيان…قول الطحاوي تعلم نصف آية

(البحر الرائق، 1199-200، رشيديه)

2.)     It is permissible for you to use medication with alcohol derived from the ingredients you have mentioned, only after consulting a Muslim doctor and he says there is no Halaal alternative.

As for your concern about Muslims arguing with you, you must understand that it is possible that they are unaware of this ruling. Therefore it is better that you abstain from arguing with them and use the medication when they are not present.

In the book I’alaa us-Sunan, under this Hadith, it is mentioned that alcohol from other ingredients other than that of grapes and date is not Haraam except if it intoxicates one. Furthermore Ullama have allowed the consumption of these kinds of intoxicants (not derived from grapes or dates) for the purpose of medication. 

(Ahsan ul-Fatawa, 2/71-72, Saeed)

لتداوي ولو للرجل بطاهر لا بنجس وكذا كل تداو لا يجوز إلا بطاهر وجوزه في النهاية بمحرم إذا أخبره طبيب مسلم أن فيه شفاء ولم يجد مباحا يقوم مقامه

وحاصل المعنى حينئذ : أن الله تعالى أذن لكم بالتداوي ، وجعل لكل داء دواء ، فإذا كان في ذلك الدواء شيء محرم وعلمتم به الشفاء ، فقد زالت حرمة استعماله لأنه تعالى لم يجعل شفاءكم فيما حرم عليكم

(رد المحتار، 6/389، سعيد)

قوله : ” عن ابن عمر الخ “، قلت: معناه ان ما يطلق عليه الخمر سواء كان هذا الاطلاق على وجه الحقيقة او على وجه الالحاق والتشبيه، بناء على الاشتراك في مخامرة العقل، ومطلق الحرمة خمسة، خمر العنب، وخمر التمر، وهما خمران حقيقة، الا ان خمر العنب خمريتها قطعية، وخمر التمر خمريتها ظنية، وخمر الغسل، وخمر الحنطة، وخمر الشعير، وهي خمور على سبيل التشبيه دون الحقيقة، كما يقال: زيد اسد.

(اعلاء السنن، 1832، علمية)

And Allah knows best

Wassalamu Alaikum

Ml. Sajid bin Shabbir,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah


Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: