Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Tawbah after publishing Kufr Statements

Tawbah after publishing Kufr Statements

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

What is the case if somebody published statements of kufr in an online research article that is currently published. This person has now repented and no longer believe the sentiments that they published but the article remains up online, with many people potentially able to read the statement of the kufr. What is the statuts of such a person? Are they a Muslim as they have repented from their kufr or a kafir because these statements remain online for anyone to see? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We are pleased to hear that you have repented and re-entered the fold of Islam. May Almighty Allah keep you steadfast on this religion. Aameen.

In principle, an individual will leave the fold of Islam by believing, uttering or writing statements that constitute Kufr. However, if the individual sincerely repents, proclaims the Shahaadah and comes back into the fold of Islam, abandoning his former beliefs of Kufr, then he will be a Muslim once more.[i]

In the enquired situation, you make reference to an article published online for all to view. If possible, try to have the article or, at the very least, your statements, removed from the article or website. If that is not feasible, you may publish another article on the same platform renouncing your previously held beliefs. 

Almighty Allah knows what is in your heart. He will not hold you responsible for something that may be beyond your control. Always remember,

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ

Translation: “Verily Allah loves those that repent”

Be rest assured that if you are sincere in your repentance, you are now the beloved of Almighty Allah. Look forward to getting closer to Almighty Allah and earning Jannah.  

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Bilal Yusuf Pandor

Student Darul Iftaa

Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


بريقة محمودية في شرح طريقة محمدية وشريعة نبوية (2/ 384) [i]

( والتكلم بما يوجبه ) أي الكفر ( طائعا من غير سبق اللسان ) ، وأما إذا سبق لسانه إلى كلمة كفر خطأ عند إرادة كلمة مباحة فلا يكفر عند الكل بخلاف الهازل لكن المفهوم من الشفاء للعياض الخطأ في حق النبي ليس بمعفو في البزازية عدم الكفر ديانة وفي القضاء لا يصدق ( عالما بأنه كفر كفر ) خبر والتكلم ( بالاتفاق ) يشكل بما في التتارخانية عن الخانية وقال أبو حنيفة لا يكون الكفر كفرا حتى يعتقد عليه القلب إلا أن يحمل على التكلم بالاعتقاد ( و ) أما التكلم بما يوجبه حال كونه ( جاهلا به ) أنه كفر فهو كفر ( عند عامة العلماء ) قال في التتارخانية ومن أتى بلفظة الكفر مع عدم علمه أنها لفظة الكفر ،

 

التوحيد للماتريدي (ص: 373)

قَالَ أَبُو مَنْصُور رَحمَه الله وَنحن نقُول وَبِاللَّهِ التَّوْفِيق أَحَق مَا يكون بِهِ الْإِيمَان الْقُلُوب بِالسَّمْعِ وَالْعقل جَمِيعًا أما السّمع فَمَا قَالَ الله تَعَالَى فِي الْمُنَافِقين الَّذين قَالُوا آمنا بأفواههم وَلم تؤمن قُلُوبهم وَقَالَ {قَالَت الْأَعْرَاب آمنا قل لم تؤمنوا وَلَكِن قُولُوا أسلمنَا وَلما يدْخل الْإِيمَان فِي قُلُوبكُمْ} أبطل أَن يكون قَوْلهم إِيمَانًا إِذا لم يُؤمن قُلُوبهم وَقَالَ {يمنون عَلَيْك أَن أَسْلمُوا قل لَا تمنوا عَليّ إسلامكم بل الله يمن عَلَيْكُم أَن هدَاكُمْ للْإيمَان إِن كُنْتُم صَادِقين} فَأخْبر أَنهم لَو كَانُوا بِمَا ادعوا من الْإِيمَان مُؤمنين بهداية الله لكانوا مُؤمنين لَو صدقُوا

وَلَو لم يكن الْإِيمَان إِلَّا بِاللِّسَانِ لَكَانَ إِذا نطقوا بِهِ فقد صدقُوا وَقَالَ تَعَالَى {يَا أَيهَا الَّذين آمنُوا إِذا جَاءَكُم الْمُؤْمِنَات مهاجرات فامتحنوهن الله أعلم بإيمانهن}

 

معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهية، الجزء الثاني, ص: 141  

واصطلاحا: هي الاتيان بما يخرج به الإسلام، اما نطفا أو اعتقادا أو شكا ينقل عن الإسلام و قد يحصل بالفعل

 

معجم اللغة الفقهاء، ص:221  

الردة: الخروج عن الإسلام بإتيان ما يخرج عنه قولا أو اعتقادا أو فعلا

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: