Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Eating with a spoon and knife, encouraged or not?

Eating with a spoon and knife, encouraged or not?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Is it permissible to eat with spoon and knife?

I have heared from the authentic and not so authentic sources that we can eat with spoon. I have been told in some cases we are close to Sunnah if with eat with the spoon because Our Nabi (SAW) in some occasions eat rice with spoon.

Is this correct?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Almighty Allaah says,

لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الآخر


Translation: “Yet, very truly, in the Messenger of Allaah there is an excellent model for you, for whoever has hope in Allaah and (for salvation) on the Last Day. (Al-Ahzaab v.21)[1]

As Muslims, we should endeavor to practice on the sunnahs of Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam) in all aspects of our lives. It was the habit of Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam) to eat with his blessed fingers.

We have not come across any narration stating that Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam) ate rice with a spoon. We should exercise caution in attributing anything to Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam) without prior verification.

It is permissible to eat with a spoon and knife[2]. There is no restriction in that. However, it is better for one to eat with his fingers as this was the practice of Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam).

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

______


[1] The Gracious Quran by Ahmad Zaki Hammad

 

[2] بريقة محمودية في شرح طريقة محمدية وشريعة نبوية (1/ 241) 

( وأما البدعة في العادة ) بأن لا يقصد بها عبادة ولا طلب ثواب ( كالمنخل ) وكذا الملعقة للأكل ( فليس فعلها ضلالة بل تركه أولى ) فأرباب الورع يجعلونها كالمحرم إلا بضرورة ( فتركها أولى ) ؛ لأنها توجب الطمأنينة على النعم الفانية والنسيان عما يوجب الألفة مع النبي صلى الله تعالى عليه وسلم قيل هنا ومن ذلك استعمال التتن والقهوة والصواب عدم حرمتهما وكراهتهما ؛ لأنهما من البدع العادية فمن حرمهما لزمه حرمة البدع العادية

المبسوط للسرخسي (24/ 77) 

وقد بينا هذا الفصل إلا أنه ذكره هنا بلفظ يستدل به على أنه كان من مذهبه أن الأصل في الأشياء الإباحة، وأن الحرمة بالنهي عنها شرعا

البناية شرح الهداية (12/ 70)

والأصل في الأشياء الإباحة. قال الله سبحانه وتعالى: {هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا} [البقرة: 29] وقال سبحانه وتعالى: {قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ} [الأعراف: 32] .

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (6/ 135)، مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (2/ 83)

والحل هو الأصل في الأشياء.

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (2/ 568)

واعلم أن الأصل في الأشياء كلها سوى الفروج الإباحة قال الله تعالى {هو الذي خلق لكم ما في الأرض جميعا} [البقرة: 29] وقال {كلوا مما في الأرض حلالا طيبا} [البقرة: 168] وإنما تثبت الحرمة بعارض نص مطلق أو خبر مروي فما لم يوجد شيء من الدلائل المحرمة فهي على الإباحة

آپ كے مسائل اور ان كا حل (8/ 386)

جديد فقهى مسائل (1/ 340)

فتاوى دار العلوم زكريا (6/ 563)

 

الإقناع في فقه الإمام أحمد بن حنبل (3/ 233) 

ويسن مسح الصحفة وأكل ما تناثر منه والأكل عند حضور رب الطعام وإذنه والأكل بثلاث أصابع ويكره بما دونها وبما فوقها ما لم تكن حاجة ولا بأس بالأكل بالملعقة.

الموسوعة الفقهية الكويتية (6/ 123) 

ب – استعمال الملاعق والسكاكين وأدوات الطعام:

24 – يجوز استعمال السكين وما في معناه، لخبر الصحيحين عن عمرو بن أمية الضمري أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم يحتز من كتف شاة في يده، فدعي إلى الصلاة، فألقاها والسكين التي يحتز بها، ثم قام فصلى ولم يتوضأ.

وأما خبر لا تقطعوا اللحم بالسكين فقد سئل عنه الإمام أحمد فقال: ليس بصحيح. وقال ابن مفلح: أما تقطيع الخبز بالسكين فلم أجد فيه كلاما.

الموسوعة الفقهية الكويتية (45/ 271) 

الأكل بأصابع اليد:

31 – يسن الأكل بثلاثة أصابع، هذا إن أكل بيده، ولا بأس باستعمال الملعقة ونحوها.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: