Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Washing Impurity from Clothes

Washing Impurity from Clothes

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Respected Mufti Sahab, suppose someone watches a bad movie and small drops of sticky substance appears in the underpant. He gets excited by watching but the semen does not come out with jerk. Only the sticky substacne is present in the underwear. But when he goes to the bathroom and wants to clean it, he only puts water on that particular area over the sticky substance but the water spreads to a bigger area but the drop doesnt spread but only the water as the cloth is of cotton and so the water spreads therefore he washes that part only and rinses it thrice. So the question is has the underpant become napak due to the spreading of the water to a larger area while rubbing the dirt or not. Is it ok to read namaz and wazifa and touch and read quran after washing the area or the whole underpant has to be washed or has to be removed and a new one should be worn and then namaz etc can be read. Or has gusul has become wajib.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

One should either change the soiled clothing or remove the impurity by washing the soiled area thrice and squeezing the cloth each time before performing salah or reciting the Qur’an.[1]

In the enquired situation, the underpants did not become impure with the spreading of the water as it was washed three times and squeezed. 

Ghusl will not be necessary in the enquired situation. [2]

Refer to Fatwa 19918 for more detail.

And Allah Ta‘ālā Knows Best.

Lutfy Alam

Student Darul Iftaa

USA

Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai.

______


[1]

درر الحكام شرح غرر الأحكام (١/٤٥) 

وَالْمُفْتَى بِهِ فِي الْغَسْلِ اعْتِبَارُ غَلَبَةِ الظَّنِّ مِنْ غَيْرِ تَقْدِيرٍ بِعَدَدٍ

فقه العبادات – حنفي (ص: ٩٨) 

تزول بزوال عين النجاسة عن الجسم أو الثوب أو المكان بغسلها ولو مرة واحدة بشرط أن يصب الماء عليها أو يكون جاريا

النجاسات غير المرئية :

يغسل الثوب إذا كانت النجاسة غير مرئية بالماء ثلاث مرات وجوبا ويعصر الثوب في كل مرة

الفتاوى الهندية – ط. دار الفكر (١/٤٢)

وإن كانت غير مرئية يغسلها ثلاث مرات كذا في المحيط ويشترط العصر في كل مرة فيما ينعصر ويبالغ في المرة الثالثة حتى لو عصر بعده لا يسيل منه الماء ويعتبر في كل شخص قوته وفي غير رواية الأصول يكتفي بالعصر مرة وهو أرفق كذا في الكافي وفي النوازل وعليه الفتوى كذا في التتارخانية والأول أحوط هكذا في المحيط

[2]

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: ٤٤)

“فصل: عشرة أشياء لا يغتسل منها

“مذي” بفتح الميم وسكون الدال المعجمة وكسرها وهو ماء أبيض رقيق يخرج عند شهوة لا بشهوة ولا دفق ولا يعقبه فتور وربما لا يحس بخروجه

 أجمع العلماء على أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي

فقه العبادات – حنفي (ص: ٥٣)

والنواقض قسمان :

أ – النواقض الحقيقية :

– 1 – كل خارج من السبيلين من بول أو غائط أو ريح أو مذي…

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: