Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is fantasizing permissible?

Is fantasizing permissible?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

IIf I fantasize about a being married to someone I have never seen am I sinning 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Allah says:

وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ فَـٰحِشَةً۬ وَسَآءَ سَبِيلاً۬

Translation:

And come not near unto adultery. Lo! It is immodest and an evil way.

[Surah Al-Isra/ Verse 32]

Allama Qurtubi [Rahimahullah] writes in Tafseer Qurtubi:[i]

قَالَ الْعُلَمَاءُ: قَوْلُهُ تَعَالَى (وَلا تَقْرَبُوا الزِّنى) أَبْلَغُ مِنْ أَنْ يَقُولَ: وَلَا تَزْنُوا، فَإِنَّ معناه لا تدنوا من الزنى

Translation:

Ulama have said that Almighty Allah used the word do not even go near zina [fornication] as it is more eloquent than saying the word do not commit zina, as the meaning of (وَلا تَقْرَبُوا is: Do not even go near zina

[Tafseer Qurtubi 10/253 Darul Kutubul-Misriyyah]

يَقُولُ تَعَالَى ناهيا عباده عن الزنا وعن مقاربته ومخالطة أسبابه ودواعيه وَلا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً

Translation:

Almighty Allah is prohibiting his slaves from zina, going close to zina and getting involved in the means that may lead one to zina with the verse وَلا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً [Tafseer Ibn Kathir 5/66 Darul-Kutubul-Ilmiyyah][ii]

It is clear from the above verse that zina and anything that leads to zina is prohibited and it is immoral.

Fantasizing about women leads one to the zina of the mind and heart. That in turn leads to one committing immoral acts.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa-Sallam said:[iii]

الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ، وَاللِّسَانُ يَزْنِي، وَالْيَدَانِ تَزْنِيَانِ، وَالرِّجْلَانِ تَزْنِيَانِ، وَيُحَقِّقُ ذلك الفرج أو يكذبه

Translation:

Eyes commit zina, the tongue commits zina, hands commit zina, legs commit zina and the private parts will either commit [the actual act of] zina or abstain.

[Sahih-Ibn-Hibbān 10/267 Musisatul-Risalah]

The zina of the eyes is to look at haraam with lust that leads to zina, the zina of the tongue is talking of something that leads to zina, zina of hands is touching something that leads to zina and the zina of legs is to walk towards something that leads to zina[iv]

Therefore, it is haraam for one to fantasize about woman.[v] It is a sin and it is detrimental to ones spirituality.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridwaan Ibn Khalid Esmail [Kasak]

Student Darul Iftaa
Katete, Zambia  

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_______

[i] تفسير القرطبي (10/ 253) 

قَالَ الْعُلَمَاءُ: قَوْلُهُ تَعَالَى (وَلا تَقْرَبُوا الزِّنى) أَبْلَغُ مِنْ أَنْ يَقُولَ: وَلَا تَزْنُوا، فَإِنَّ معناه لا تدنوا من الزنى

الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة


[ii] تفسير ابن كثير ط العلمية (5/ 66) 

يَقُولُ تَعَالَى ناهيا عباده عن الزنا وعن مقاربته ومخالطة أسبابه ودواعيه وَلا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً

الناشر: دار الكتب العلمية،


[iii] صحيح ابن حبان – محققا (10/ 267) 

أَخْبَرَنَا أَبُو خَلِيفَةَ، حَدَّثَنَا الْقَعْنَبِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: “الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ، وَاللِّسَانُ يَزْنِي، وَالْيَدَانِ تَزْنِيَانِ، وَالرِّجْلَانِ تَزْنِيَانِ، وَيُحَقِّقُ ذلك الفرج أو يكذبه 

إسناده صحيح على شرط مسلم.

وأخرجه أحمد 2/411، والطحاوي في “مشكل الآثار” 3/298، والبغوي 76 من طرق عن العلاء بن عبد الرحمن، بهذا الإسناد. قال البغوي: هذا حديث صحيح. 

الناشر: مؤسسة الرسالة، بيروت 

 

المبسوط للسرخسي (9/ 38)

الشَّرْعَ سَمَّى الْفِعْلَ فِيمَا دُونَ الْفَرْجِ زِنًى قَالَ «الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْيَدَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا الْمَشْيُ وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ أَوْ يُكَذِّبُ»

الناشر: دار المعرفة – بيروت 

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (7/ 49)

اسْمَ الزِّنَا يَقَعُ عَلَى أَنْوَاعٍ لَا تُوجِبُ الْحَدَّ، قَالَ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ -: ” الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ وَالْيَدَانِ تَزْنِيَانِ وَالرِّجْلَانِ تَزْنِيَانِ وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ أَوْ يُكَذِّبُهُ 

 

[iv] المبسوط للسرخسي (9/ 38) 

قَالَ «الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْيَدَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلَانِ تَزْنِيَانِ وَزِنَاهُمَا الْمَشْيُ وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ أَوْ يُكَذِّبُ» وَالْحَدُّ لَا يَجِبُ إلَّا بِالْجِمَاعِ فِي الْفَرْجِ، أَ

الناشر: دار المعرفة – بيروت

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 122)

«الْعَيْنَانِ تَزْنِيَانِ» وَلَيْسَ زِنَا الْعَيْنَيْنِ إلَّا النَّظَرَ عَنْ شَهْوَةٍ وَلِأَنَّ النَّظَرَ عَنْ شَهْوَةٍ سَبَبُ الْوُقُوعِ فِي الْحَرَامِ فَيَكُونُ حَرَامًا

الناشر: دار الكتب العلمية

 

[v] المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 331)

«العينان تزنيان وزناهما النظر» ، والزنا حرام بجميع أنواعه،

الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: