Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Intercourse before haidh

Intercourse before haidh

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Kindly advise me on the below matter .

My husband & i engaged in intimate relations when i was on the last day of haidh. what is the ruling regarding this considering that i was due to make ghusal the next day as i only had discharge & no blood. I do normally discharge when not during my haidh. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is prohibited to have intercourse with one’s wife during haidh even though the discharge was not blood colour. Both of you should make Tawba and offer some Sadaqa.[i] [ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Riḍwān

Student Darul Iftaa 

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

______


[i]

مختصر القدوري (ص: 19)

وإذا انقطع دم الحيض لأقل من عشرة أيام لم يجز وطؤها حتى تغتسل أو يمضي عليها وقت صلاة كامل فإن انقطع دمها لعشرة أيام جاز وطؤها قبل الغسل

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 53)

(وإن انقطع) الحيض (لتمام العشرة حل وطؤها قبل الغسل) ؛ لأن الحيض لا يزيد على العشرةفلا يحتمل عود الدم بعده لكن يستحب أن لا يطأها حتى تغتسل وقال الشافعي ومالك وأحمد وزفر: لا يحل وطؤها قبل الغسل.

(وإن انقطع لأقل) من عشرة أيام وفوق الثلاث، وكان ذلك على تمام عادتها (لا يحل) وطؤها (حتى تغتسل) ؛ لأن الدم يسيل تارة وينقطع أخرى فلا بد من الاغتسال ليترجح جانب الانقطاع (أو يمضي عليها أدنى وقت صلاة كاملة) فحينئذ يحل وطؤها وإن لم تغتسل إقامة للوقت الذي يتمكن فيه من الاغتسال مقام حقيقة الاغتسال في حق حمل الوطء؛ فلهذا صارت الصلاة دينا في ذمتها. (وإن كان) الانقطاع (دون عادتها) وعاد لها دون العشر (لا يحل) وطؤها (وإن اغتسلت) حتى تمضي عادتها؛ لأن عود الدم غالب.

آپ کے مسائل اور ان كا حل 3/137


[ii]
مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 52)

وما تراه من الألوان في مدته سوى البياض الخالص فهو حيض) اعلم أن ألوان الحيض هي الحمرة والسواد وهما حيض إجماعا وكذا الصفرة المشبعة في الأصح، والخضرة والصفرة الضعيفة والكدرة والترابية عندنا والفرق بينهما أن الكدرة تضرب إلى البياض، والترابية إلى السواد.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: