Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Wudhu related queries

Wudhu related queries

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. If I perform my prayer but later realise that my clothes were impure, would I need to perform my prayer again or will it be accepted?

2. I suffer from baldness and I apply a powder that gives the illusion of thicker hair. Would I still be able to perform wudhu with this product still on my hair?

3. I, sometimes, perform wudhu at the gym because it saves me water. Although I do not allow other gym goers to see my private parts, they may see my thighs and stomach region. Would my wudhu still be valid? What if I accidently see their private region or talk whilst I’m semi naked?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

The answers to your queries are as follows:

1.      If you perform your salaah and thereafter realize that your clothes had impurity exceeding the size of a dirham[1], i.e. approximate diameter of 2.75cm, it will be necessary for you to repeat your salaah[2]. If the impurity was less than that, it will not be necessary to repeat the salaah.

2.      If the powder is permeable or you are able to wipe at least a quarter of your head, your wudhu will be valid[3]. Otherwise, your wudhu will not be valid in which case it would be necessary to remove the powder from a quarter of your head and wipe that portion.

3.      At the outset, it is haraam to expose one’s awrah to others just as it is haraam to look at someone else’s ‘awrah. The thighs are included in the ‘awrah. Nevertheless, your wudhu in the above situations are valid[4].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

_________


[1] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح (ص 156)

“وعفي قدر الدرهم” أي عفا الشارع عن ذلك والمراد عفا عن الفساد به وإلا فكراهة التحريم باقية إجماعا إن بلغت الدرهم وتنزيها إن لم تبلغ

 

[2] الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 45)

يجب على المصلي أن يقدم الطهارة من الأحداث والأنجاس على ما قدمناه ” قال الله تعالى: {وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ}

 

[3] حاشية الشرنبلالي على درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 10)

قوله: واختلف في مثل العجين، والطين) أقول جزم في البرهان بوجوب غسل ما تحت العجين ونحوه ثم قال: وينبغي أن يحمل ما في الجامع الصغير من عدم منع الطين، والعجين على القليل الرطب واختلف في التراب فقيل يمنع لظاهر حيلولته وقيل لا لعدم لزوجته اهـ.

وقال المقدسي في الفتوى: دهن رجليه ثم توضأ وأمر الماء على رجليه ولم يقبل الماء للدسومة جاز لوجود غسل الرجلين اهـ.

 

الدر المختار (1/ 154)

(ولا يمنع) الطهارة (ونيم) أي خرء ذباب وبرغوث لم يصل الماء تحته (وحناء) ولو جرمه به يفتى (ودرن ووسخ) عطف تفسير وكذا دهن ودسومة (وتراب) وطين ولو (في ظفر مطلقا) أي قرويا أو مدنيا في الأصح بخلاف نحو عجين. (و) لا يمنع (ما على ظفر صباغ و) لا (طعام بين أسنانه) أو في سنه المجوف به يفتى.

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 154)

(قوله: وكذا دهن) أي كزيت وشيرج، بخلاف نحو شحم وسمن جامد. (قوله: ودسومة) هي أثر الدهن. قال في الشرنبلالية قال المقدسي: وفي الفتاوى دهن رجليه ثم توضأ وأمر الماء على رجليه ولم يقبل الماء للدسومة جاز لوجود غسل الرجلين. اهـ.

 

[4] نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي (ص: 25)

فصل [في نواقض الوضوء] ينقض الوضوء اثنا عشرة شيئا: 1 – ما خرج من السبيلين إلا ريح القبل في الأصح. 2 – ونجاسة سائلة من غيرهما: كدم وقيح. 3 – وينقضه ولادة من غير رؤية دم. 4 – وقيء طعام أو ماء أو علق أو مرة إذا ملأ الفم وهو ما لا ينطبق عليه الفم إلا بتكلف على الأصح ويجمع متفرق القيء إذا اتحد سببه. 5 – ودم غلب على البزاق أو ساواه. 6 – ونوم لم تتمكن فيه المقعدة من الأرض. 7 – وارتفاع مقعدة نائم قبل انتباهه وإن لم يسقط في الظاهر. 8 – وإغماء. 9 – وجنون. 10 – وسكر. 11 – وقهقهة بالغ يقظان في صلاة ذات ركوع وسجود ولو تعمد الخروج بها من الصلاة. 12- ومس فرج بذكر منتصب بلا حائل.

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 26)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: