Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Sajdah tilaawah

Sajdah tilaawah

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalam o alikum

What is correct ruling regarding sajdah tilawat

1- if a person hears ayat of sajdah unintentionally

2-if a person hears ayah sajdah intentionally 

3-if imam reads ayat of sajdah but does not make sajdah. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, sajdah tilawat is necessary on the reciter and the listener, whether the listener had intention of listening or not.

If the Imam recites a verse of sajdah while he is in salah, then upon reciting the verse he should immediately go into sajdah, continue with the rest of the surah, and then go into ruku. If he does not go into sajdah immediately but goes into sajdah after reciting two or three more verses, this sajdah will be valid. If he recites several more verses and then goes into sajdah, the sajdah will be valid, however, he will be sinful.

If the Imam recites a verse of sajdah while in salah but does not make sajdah in the salah, then the sajdah will not be valid if he makes it out of salah.  The Imam will be sinful for which he has to make istighfaar.

And Allah Ta’āla Knows Best

Tareque Ahmed

Student Darul Iftaa
New York, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

________________________________

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 180)

وأما سبب وجوب السجدة فسبب وجوبها أحد شيئين: التلاوة، أو السماع كل واحد منهما على حاله موجب فيجب على التالي الأصم والسامع الذي لم يتل أما التلاوة فلا يشكل وكذا السماع لما بينا أن الله تعالى ألحق اللائمة بالكفار لتركهم السجود إذا قرئ عليهم القرآن بقوله تعالى {فما لهم لا يؤمنون} [الانشقاق: 20] {وإذا قرئ عليهم القرآن لا يسجدون} [الانشقاق: 21] ، وقال تعالى {إنما يؤمن بآياتنا الذين إذا ذكروا بها خروا سجدا} [السجدة: 15] الآية، من غير فصل في الآيتين بين التالي والسامع، وروينا عن كبار الصحابة – رضي الله عنهم – السجدة على من سمعها ولأن حجة الله تعالى تلزمه بالسماع كما تلزمه بالتلاوة فيجب أن يخضع لحجة الله تعالى بالسماع كما يخضع بالقراءة.

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 181)

وأما في حق السامع فإن سمعها ممن يقرأ بالعربية فقالوا: يلزمه بالإجماع فهم أو لم يفهم؛ لأن السبب قد وجد فيثبت حكمه ولا يقف على العلم اعتبارا بسائر الأسباب

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 110)

(ولو تلاها في الصلاة سجدها فيها لا خارجها) لما مر. وفي البدائع: وإذا لم يسجد أثم فتلزمه التوبة

 (قوله وإذا لم يسجد أثم إلخ) أفاد أنه لا يقضيها. قال في شرح المنية وكل سجدة وجبت في الصلاة ولم تؤد فيها سقطت أي لم يبق السجود لها مشروعا لفوات محله

كتاب المسائل 1/541

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 110)

أما لو سهوا وتذكرها ولو بعد السلام قبل أن يفعل منافيا يأتي بها ويسجد للسهو

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 112)

(و) تؤدى (بسجودها كذلك) أي على الفور (وإن لم ينو) بالإجماع

Heavenly Ornaments – Bahishti Zewar [Darul Ishaat] By Shaykh Ashraf Ali Thanvi (r.a) Pg. 177

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: